Ondanks herhaaldelijke waarschuwingen vanuit financiële instanties en overheden om op tijd te beginnen met de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area), hebben veel organisaties de benodigde acties laten liggen tot het laatste moment. Voor deze bedrijven geldt dat zij nu moeten kijken naar noodoplossingen. Dat stelt Experian, dat ondersteunt bij het beheer van de risico’s en opbrengsten van commerciële en financiële beslissingen.
Het nieuwe betalingssysteem is vanaf 1 februari 2014 wettelijk vereist voor alle landen binnen de Europese Unie. Veel bedrijven hebben lang gedacht dat de invoering van SEPA uitgesteld of geannuleerd zou worden. Zij komen er volgens Experian nu achter dat ze op het verkeerde paard hebben gegokt. Afhankelijk van de bedrijfsgrootte kan de implementatie zes tot twaalf maanden duren. Met nog maar drie maanden in het vooruitzicht is een overbruggende oplossing essentieel. Er zijn nooddiensten beschikbaar, maar hier kleven ook risico’s aan. Een organisatie is zelf verantwoordelijk voor correcte data, zoals juiste bankrekeningnummers.
‘Wie zich brandt, moet op de blaren zitten’, zegt Jonathan Williams, director of payment strategies bij Experian. ‘Bedrijven die de aankondigingen en waarschuwingen de afgelopen tien jaar nooit serieus hebben genomen, kunnen zich nu alleen nog maar wenden tot noodoplossingen. Wat altijd belangrijk blijft is dat alle stakeholders bij de implementatie betrokken worden. De cio, financiële directeuren, de board, maar ook hr en marketing krijgen allemaal te maken met de veranderingen. Met hun medewerking en support bespoedig je de implementatie en beperk je risico’s op fouten.’
Beetje doorzichtig verkoopverhaal van eigen diensten.
Degene die wel over zijn op SEPA, zitten al op de blaren. Tig productieproblemen doordat banken hun zaken niet op orde hebben. Specs kloppen niet, test- en productieomgeving verschillen, etc.
Gelukkig dat velen nog niet over zijn op SEPA, de banken kunnen het nu al niet aan…
Ik heb hier ook een beetje van’oh’, ‘goh’, ’tja’.
Voor de goede orde voor de auteur, het digitaal omschakelen van het huidige systeem naar sepa vergt niet een idioot lange voorbereiding of zou een noodoplossing verlangen.
Even vanuit het oogpunt van deze beschouwing de vraag…,”Heeft experian een pasklare IT oplossing liggen voor de orgnaisaties?”
Ik waag dat te betwijfelen. SEPA sec heeft niet zoveel meer om het lijf dan een digitale en administratieve aanpassing. Het zou maar kunnen zijn dat heel veel organisaties al de data daarvoor al klaar hebben liggen en het mischien met een switch per 01-01-2014 doen.
Ook geleidelijke invoering met ontvangen van nota’s en dan de correctie in systemen invoeren werkt ook aardig. Dergelijke insteek werkt dan ook nog eens ‘schonend’ op de registers ook.
Vele mogelijkheden en smaakjes. Van de genoemde functies hebben straks alleen de facturatie afdelingen met SEPA te maken. Laten we het nou niet overdrijven alsjeblieft.