Bedrijven die handmatige processen inzetten werken minder efficiënt. Dit heeft tot gevolg dat zij kampen met minder productieve werknemers en langere doorlooptijden. Dit blijkt uit onderzoek van printing- imaging-leverancier Lexmark. Het bedrijf vroeg 714 kantoormedewerkers uit twaalf Europese landen waaronder Nederland hoeveel tijd zij besteden aan administratieve taken en in hoeveel stappen zij dit werk afhandelen.
De ondervraagde medewerkers verklaarden dat zij meestal geen geautomatiseerde, maar handmatige processen hanteren om administratieve taken uit te voeren, zoals contracten ordenen, bestellingen verwerken en klantgegevens in adresboeken of databases invoeren. Volgens 59 procent van de respondenten is de kantooradministratie in hun bedrijf een te complex proces waarbij te veel stappen doorlopen moeten worden. Handmatige processen vergen waardevolle kantoortijd van medewerkers. 50 procent van de respondenten vindt de tijdrovende processen het grootste probleem voor de kantooradministratie.
Administratieve taken
Er blijkt een rechtstreeks verband te zijn tussen de complexiteit van de kantooradministratie en de tijd die eraan besteed wordt. Een derde van de respondenten besteedt wekelijks drie uur of meer aan administratieve taken. Bovendien denkt 70 procent dat de tijd die zij hiervoor nodig hebben de laatste vijf jaar is toegenomen. Bedrijven verspillen met andere woorden waardevolle tijd van hun medewerkers.
Inefficiënte bedrijfsprocessen hebben nog meer gevolgen dan een te lage productiviteit van de medewerkers. Een kwart van de respondenten gaf aan dat het grootste probleem van handmatige administratieve processen het risico op fouten is. Bijna tweederde van de ondervraagde Europese werknemers kan zich een voorval herinneren waarbij een fout die werd veroorzaakt bij het handmatig afhandelen van administratieve taken het bedrijf geld heeft gekost.
Geautomatiseerd en geoptimaliseerd
‘Ons onderzoek houdt een waarschuwing in voor bedrijven in heel Europa’, zegt Niels Priem, general manager bij Lexmark Benelux. ‘Uit de resultaten blijkt dat veel bedrijven in de ‘digitale middeleeuwen’ zijn blijven steken en geen voordelen halen uit de beschikbare technologieën om de productiviteit van hun medewerkers en hun workflows te ondersteunen. Als bedrijven niet achter de feiten aan willen lopen, moeten ze geautomatiseerde en geoptimaliseerde processen overwegen om efficiënter te werken. Dit geldt ook voor hun aanpak van de dagelijkse administratieve taken.’
Beste Sander,
Ik kan me wel vinden in de stelling en strekking van dit artikel. Ik ben dat zo vaak tegen gekomen. Vele administratieve processen die handmatig intensief waren, waar de gaten in vielen waar zaken en situaties in belandden, tussen wal en schip.
Wat mijn bescheiden ervaring is is dat dor de implementatie van iets eenvoudigs, bijvoorbeeld de clean desk policy, nagedacht word over het verder digitaliseren van die administratieve stromen volgens hele eenvoudige routes waardoor onvolkomenheden aan het licht kunnen komen, en kunnen worden opgepakt en opgelost.
Het is geen commerciële uiting van mij hier maar gewoon ‘een ervaring’, die overigens weinig tot niets kost, alleen maar oplevert.
Moeten zij…
Het is natuurlijk altijd weer aan die bedrijven die een stap moeten willen zetten. Het is ook denk ik een kwestie van aanvliegen. Het hyperig hijgen dat men ‘moet want anders….’ werkt in de hand dat hakken in het zand worden gezet. Het benoemen dat een bepaalde manier van werken meer oplevert en juist al die hiaten inzichtelijk maakt zodat die kunnen worden opgepakt, werkt al veel rustiger.
Nuttig artikel…