In de Amsterdam ArenA heeft KPN als system integrator, in samenwerking met T-Mobile en Vodafone, een nieuw mobiel indoor netwerk met uitgebreide dekking aangelegd. Bezoekers van de ArenA kunnen vanaf vandaag mobiel bellen en internetten via 2G-, 3G- en 4G-technologie.
De antennes die zijn aangebracht in het stadion zijn van de allernieuwste technieken en daarmee loopt Amsterdam ArenA voorop in Europa. Het netwerk is zo ontworpen en gebouwd dat ook andere mobiele operators dan KPN hun netwerk er eenvoudig op kunnen aansluiten. Dit is mogelijk geworden door de samenwerking met T-Mobile en Vodafone. Hierdoor profiteren ook klanten van T-Mobile en Vodafone van sterk verbeterd mobiel bereik.
Connectiviteit verhoogd
‘De Amsterdam ArenA streeft naar een optimale service en kwaliteit voor de bezoekers van het stadion’, zegt Henk Markerink, directeur Amsterdam ArenA. ‘Een smartphone-proof stadion is onderdeel hiervan. In het nieuwe netwerk is de connectiviteit in het stadion verhoogd en dat merken we nu al door het stijgende aantal bezoekers die inchecken op social media en melden dat ze in de ArenA zijn.’
‘Wij zien dit nieuwe mobiele netwerk als een belangrijk pluspunt in de relatie met onze fans in het stadion’, zegt Edwin van der Sar, directeur Marketing AFC Ajax. ‘Het draagt ook bij aan een betere beleving. Niet alleen kunnen Ajacieden hun ervaringen delen via social media, het geeft bovendien de mogelijkheid om de functionaliteiten in de Ajax-app en van Ajax Mobile volledig te benutten, zoals nieuws, second screen en video. Dat de ArenA en KPN een dergelijk hoogwaardig netwerk hebben geïnstalleerd, is innovatief en ambitieus. Dat past uitstekend bij Ajax.’
Mobile Quality Indoor Solutions
Bijzondere objecten als stadions vragen om maatwerkoplossingen om mobiele gebruikers een optimale ervaring te leveren. Het ‘gewone’ mobiele signaal van buitenaf kan namelijk onvoldoende de stadions binnenkomen. Bovendien kent een stadion verschillende hoeken en constructies, waardoor een speciaal ontwerp nodig is om overal de juiste kwaliteit te kunnen leveren. KPN heeft voor dit maatwerk een gespecialiseerde afdeling, Mobile Quality Indoor Solutions.
De Amsterdam ArenA is de thuishaven van Ajax en biedt daarnaast onderdak aan veel grote en kleinschalige evenementen, concerten en dancefeesten. Door dit multifunctionele karakter van het gebouw moet het indoor netwerk voldoen aan diverse eisen. Niet alleen de 53.000 zitplaatsen moeten goed bereik hebben, maar ook het veld dat gebruikt wordt bij evenementen dient een goede dekking te hebben. Om dit te bereiken heeft KPN meer dan veertig afzonderlijke antenne-installaties in de dakconstructie van de ArenA aangebracht met een schaalbaar capaciteitsplan waardoor de netwerkcapaciteit kan meegroeien met het toenemend datavolume voor de komende jaren.
Alle mobiele operators
‘De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven’, zegt Jacob Groote, vice president mobile operations bij KPN’s NetCo. ‘Wij zien een constant stijgende vraag van onze klanten naar meer snelheid en capaciteit. Het is onze strategie om in deze behoefte te voorzien, zodat onze klanten altijd en overal een mobiele topervaring hebben. Normaal heeft iedere operator zijn eigen antennes, maar in de ArenA moeten alle mobiele operators alle antennes van het nieuwe netwerk kunnen gebruiken. Ik ben er trots op dat we er in geslaagd zijn dit te bereiken.’
2G/3G en 4G dekking is erg duur als men 60 duizend mensen tegelijkertijd toegang tot social media en Video streams willen geven. Een High density Wifi oplossing is volgens mij een stuk goedkoper en heeft zich al bewezen in diverse stadions in Europa. Denk dat dit initiatief meer te maken heeft om 4G LTE te promoten.
Dit klinkt natuurlijk goed, maar die zelfde “TOP”ervaring zou er al lang kunnen zijn als ze virtual national roaming zouden bieden, zoals elke mens al in de wereld ervaart als hij “buitenlandse mobiele gebruiker” is. …..
@Jaap,
zeker technisch en financieel gezien zou Wi-Fi er een betere oplossing zijn. Waarschijnlijk denkt de stadioneigenaar dat hij zo ontzorgt is….
Daarnaast gemiddeld werkt Wi-Fi met een veel lager vermogen dan 4G…. is ook nog eens iets om bij stil te staan.
In het artikel ligt de nadruk op dataverkeer (social media, video, enz.), en niet op spraakverkeer. Voor dataverkeer zou (gratis) Wifi inderdaad handiger zijn, dan heb je als bezoeker ook geen last van vollopende databundels.
Maar: met dit indoornetwerk wordt ongetwijfeld de dekking voor spraak ook significant verbeterd. Dat is misschien niet zo ‘aansprekend’ als de datatoepassingen, maar toch ook wel erg prettig voor de bezoekers.
@Urs
voor alleen spraak verbeteren was 2G en 3G voldoende, KPN 4G doet niet veel met spraak, want dan zouden ze hun 2G en 3G netwerk kunnen opdoeken. 🙂
@Maarten:
Helemaal waar.
Het is wel handig dat als je al investeert in de aanleg van een (breedbandig) indoor antennesysteem, dat je dan ook gelijk meerdere technologieën (2G/3G/4G) inkoppelt. Kosten zitten immers voor een groot deel in het aanleggen van de antennes, en in mindere mate in het inkoppelen van diensten. Wie weet wordt C2000 ook wel ingekoppeld, de Arena zou maar zo een Special Coverage Location kunnen zijn.