Starters op de ict-arbeidsmarkt missen een commerciële inslag en zijn niet assertief genoeg. Dat zeggen ze over hun eigen vaardigheden. Zelfstandigheid en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel worden als grootste pluspunten genoemd.
Dat blijkt uit een enquete van Procam, ontwikkelaar van talentprogramma’s voor jonge ict’ers. De meeste starters geven aan dat commerciële gerichtheid maar in kleine mate aanwezig is. Ook wat assertiviteit betreft, kunnen de starters nog wel wat hulp gebruiken, vinden ze. Die eigenschap eindigt op de een na laatste plaats. Bovendien menen starters dat ze niet voldoende openstaan voor kritiek.
Op de vraag welke zakelijke gedragskenmerken het sterkst aanwezig zijn, antwoordt 65 procent dat zij beschikken over veel verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast waarderen starters ‘ zelfstandigheid’ hoog, die eigenschap komt met 60 procent op de tweede plaats. 53 procent van de jonge ict’ers vindt zichzelf op zakelijk gebied erg kwaliteitsbewust.
George van Buysrogge, oprichter en directeur van Procam: ‘Jonge en hoog opgeleide ict-talenten zijn de meest begeerde potentiële werknemers van dit moment. Zij verkeren in een behoorlijk luxe positie, zeker gezien het economisch zware tij. Waar andere net afgestudeerden moeite hebben met het vinden van een baan, hebben zij volop keuze. Veel ict-managers willen in een streven naar verjonging jong ict-talent aannemen. Maar het vinden, binden en excelleren van jong hoog opgeleid ict-talent, is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.’
Duurzame arbeidsrelatie
Volgens Buysrogge moeten leidinggevenden meer inzicht krijgen hoe ze het beste rendement kunnen halen uit jong, hoog opgeleid ict-talent. ‘Door dit in kaart te brengen kan er gericht worden bijgestuurd door middel van bijvoorbeeld training en coaching. Maar er kan ook naar de ideale werkomgeving toegewerkt worden waarin de kwaliteiten van het ict-talent het best tot zijn recht komen. Zo ontstaat uiteindelijk een duurzame arbeidsrelatie waarin werkgever en werknemer echt iets voor elkaar kunnen betekenen.’
Grappig artikeltje. Helaas heeft niemand de betreffende IT’ers duidelijk gemaakt dat er twee veel belangrijkere zaken zijn die ze vaak zo missen.
Materie kennis
Het is prachtig dat men plots begrijpt hoe Prince2, ITIL, scrum, M3, ‘bunte illustrierte’ in elkaar steekt en hoe ze een geleerd trucje schier eindeloos weten te herhalen. Waar het vaak zo fout gaat is dat zij niet weten van de meest basale werking van IT als materie en de wetmatigheden die hierbij werken. De grootste schade komt namelijk voort uit het ontbreken van de kennis, ervaring en visie hiervan.
E2E proces kennis
Ook hun rol en plek, binnen de verschillende geimplementeerde ketens en opgezette processen, kennen ze vaak maar summier, of helemaal niet. Dit is namelijk de ’tweede kamer’ waardoor grotere incidenten gaan ontstaan door gebrek aan kennis en visie en ervaring.
en is het nou net niet zo dat je probeert met automatiseren incidentele zaken uit te sluiten? Waarom dan niet eerst die kennis en ervaring opgedaan en daarna eens aandacht besteden aan commerciële vaardigheden?
Dat je iemand iets weet te verkopen wil namelijk helemaal niets zeggen dat je iemand ook het juiste aan het verkopen bent, met alle gevolgen van dien.
Feeling voor commercie of assertiviteit zijn gewoon twee hele natuurlijke persoonlijke eigenschappen. Die bezit je, of je bezit die niet. Kijk naar je sterke punten en je komt soms tot de ontdekking dat deze twee kwaliteiten je gewoon van nature niet eigen zijn. Geen probleem. Daar heb je anderen weer voor om mee samen te werken….
Toch?
Helemaal mee eens NumoQuest.
Al is het voor een starter lastig / uitdagend om al deze kennis al te hebben ( schaap met 5 poten )
En qua feeling voor commercie /assertiviteit deel ik ook volledig je mening. Daar heb je aanleg voor of niet. Natuurlijk is dit te verbeteren / aan te scherpen, maar zonder enige vorm van aanleg heeft dit weinig zin.
@numo/ruud,
wordt zzp-er en je leert snel bij op gebied van commercie en
assertiviteit. Doe je dat nl niet dan werk je niet of voor appel en ei.
Mauwerd
Ik heb hier in het verleden al eens een stukje over geschreven:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/loopbaan/4634538/1458016/de-ideale-icter-is-een-schaars-goed.html
En ZZP’er zijn is natuurlijk ook niet altijd rozengeur en manenschijn.
IT- of ICT starters zijn er in vele soorten en maten. Studenten met een groot gevoel voor commercie en politiek gaan geen IT studeren. Dit wordt al in de basis als Saai gezien. De echte IT-ers vinden hun interesse in de techniek; in de hard- of software; in de security of anderzijds. De IT-er is dan ook ietwat introvert en heeft misschien lichte autistische trekjes. De assertieve en extraverte IT-ers zijn dan ook op 1 hand te tellen. Het is niet alleen lastig om zowel de taal van de techneuten als die van de niet-techneuten te spreken, maar het is ook kwestie van specialisme, diepgang en focus die de professional moet hebben.
Commercie en assertiviteit kan je prima ontwikkelen, maar dan moet je wel de ‘drive’ hebben om dit te willen. Je moet ook wel iets te zeggen hebben, gebakken lucht is er al genoeg en zeker in de ogen van de techneut. Ook het begrip van ´wat is kwaliteit´ is zeer divers. Daar waar de ene aan technologische kwaliteit denkt, denkt de ander aan een te leveren dienst die binnen ´n SLA moet vallen.
Omgeschoolde commercianten leggen het vaak inhoudelijk weer af tegen de specialisten en dit kan dikwijls tot strijd leiden. In mijn ogen moet een werkgever niet op zoek zijn naar een IT commerciant, maar naar kleine groepjes van mensen met een grote diversiteit welke in het proces als team werkt.
“Zo ontstaat uiteindelijk een duurzame arbeidsrelatie waarin werkgever en werknemer echt iets voor elkaar kunnen betekenen”
Ja, en dan gaan we dus op weg met dit mooie vooruitzicht om na enige jaren tot de ontdekking te komen dat er weer gejaagd wordt op ‘Jonge en hoog opgeleide ict-talenten’. (Lees: Goedkoper, kijkt niet naar overuren, en kent de laatste technologieën)
En dat ben jij dan niet meer.
De beste eigenschap die men deze groep kan leren is inzicht verkrijgen in de marktmechanismen die er voor zorgen dat men na tien jaar keihard werken voor een habbekrats toch aan de kant gezet wordt.
Zolang je skills hebt die anderen niet hebben en gewild zijn, zolang is men naar jou op zoek.
Maar maak je geen enkele illusie. Zodra waar dan ook hetzelfde voor minder te verkrijgen is (India/China/..) wordt je afgedankt.
Tot zover de “duurzame arbeidsrelatie”.
Veel waarheid bij voorgaande reacties en in het artikel. Voor mij is helder en duidelijk dat het niet voor niets een starter is; de naam egt het al. Deze mensen dienen ondersteunt en geholpen te worden en daar zijn een aantal mogelijkheden reeds voor aanwezig. Dat de verantwoordelijkheid meer en meer bij het individu komt te liggen en men zelf de weg dient te vinden lijkt me een open deur.
Ieder zijn vak en zijn rol; laat deze mensen zich verder ontwikkelen en specialiseren op hun vakgebied en de juiste relaties leggen om hen te helpen bij hun carrière.
Ik ben benieuwd waarin het onderzoek had geresulteerd als de jonge ICT-ers niet zichzelf hadden mogen beoordelen maar een directe collega. De minst geschikte persoon om eigen talenten en gebreken waar te kunnen nemen dat ben je zelf. Getoetst aan jouw referentiekader is namelijk alles wat je doet normaal. Pas in interactie met anderen heb je een ander referentiekader en wordt je bewust van je verbeterpunten en gebreken.
Verder denk ik dat het een kwestie van persoonlijk ontwikkelen is. ICT-ers die sneller een professionele en persoonlijke groei willen doormaken schakelen een groeiversneller in. Mij bijvoorbeeld 😉
Helemaal met Ceesjan van Hattum eens. Je kiest voor techniek omdat je hart daar van gaat kloppen. En je wordt specialist.
Wil je de verkoop in of account manager worden heb je andere skills nodig dan harde techniek. Een technisch beheerder of applicatie beheerder moet je geen commerciele targets geven anders dan “de zaken moeten beschikbaar en veilig blijven”
Dat je de business moet begrijpen is een ander verhaal en heeft niets met commercie te maken.
Kortom een erg eenzijdig en mager artikel.
@REven
business begrijpen heeft alles met commercie te maken.