Dassault Systèmes, de Franse leverancier van 3D-en product lifecycle management (plm)-software, heeft een overnamecontract getekend waarmee het bedrijf 84 procent van Realtime Technology AG in handen krijgt. Dit Duitse bedrijf, met een hoofdkantoor in München, is een leverancier van 3D-visualisatiesoftware en marketingoplossingen. Dassault wil met de aankoop zijn klanten beter kunnen bedienen bij het integreren van 3D-ontwerpen met marketing- en verkoopapplicaties.
De acquisitie van Realtime Technology omvat de softwaredivisie van het bedrijf, met onder andere de oplossingen Deltagen, Picturebook en POS Configurator. Het bedrijf uit Beieren zegt te profiteren van de snel ontwikkelende markt voor marketingautomatisering, zoals 3D-marketing, interactieve films en catalogusapplicaties
Verder maken de marketing-adviesdiensten en de intuïtieve Bunkspeed rendering software deel uit van de overeenkomst. Tot de klantenkring van Realtime technology (RTT) behoren Hugo Boss, Adidas, Airbus, Audi, BMW, Daimler, Electrolux, Eurocopter, Ferrari, General Motors, Harley-Davidson, Nissan, Porsche, The North Face, Toyota en Volkswagen.
De niet nader bekend gemaakte overnameprijs voor RTT wordt door Dassault Systèmes contant betaald. De mededingingsautoriteiten in Duitsland en Oostenrijk moeten nog wel goedkeuring geven. Verder heeft Dassault Systèmes aangegeven de intentie te hebben om de komende dagen voor veertig euro per aandeel het volledige aandelenkapitaal te willen overnemen.
Teller staat op zeven
De overname van Realtime Technology is de zevende acquisitie van Dassault Systèmes dit jaar. Eerder nam het Franse softwareconcern in mei Archividéo (3D-modelleringsoftware) en FE-Design (ontwerpoptimalisatie) over, kocht het in juni Simpoe (spuitsimulatiesoftware) en Apriso (productieketensoftware) en lijfde het SFE (computer-aided engineering tools) in juli en Safe Technology in september in (software voor duurzaamheidsanalyses).