Metri, advieskantoor voor benchmarking, sourcing en governance uit Schiphol-Rijk, heeft Itfacts4you gelanceerd. Dat is een benchmark-platform waarmee klanten via Software-as-a-Service (SaaS) hun ict-diensten kunnen benchmarken. Daarbij kunnen ze tot op detailniveau inzoomen op werkplekken, infrastructuur, applicaties en diensten en hun budgetten beter bepalen. Kern van Itfacts4you is de benchmarkdatabase van Metri. Directeur Paul Cornelisse stelt dat adviesbureaus steeds meer gedwongen worden de traditionele benchmarking los te laten en klanten interactieve tools en services aan te bieden.
Volgens Paul Cornelisse, directeur Metri, biedt Itfacts4you veel ruimere mogelijkheden om te benchmarken dan de traditionele marktmetingen en -vergelijkingen. ‘Chief information officers (cio’s) kunnen zelf aan de knoppen draaien en in samenspraak met de business de ict-budgetten bepalen en vaststellen waar er op de kosten kan worden gestuurd.’
Hij wijst er op dat benchmarking vaak als instrument wordt ingezet om alleen betere prijzen af te dwingen bij leveranciers of de interne it-dienstverlener. Maar prijs behoort in zijn ogen niet de enige graadmeter te zijn in een benchmark. ‘Met Itfacts4you worden ook aspecten als kwaliteit, volume, service delivery en service management meegenomen. Dat kan op vijf hoofdservices: infrastructuur, applicaties, connectiviteit – denk aan wan en telefonie -, professionele dienstverlening en governance. Per hoofdonderwerp kan er worden ingezoomd op subservices, bijvoorbeeld bij werkplekken tot op mailbox-niveau en bij infrastructuur bijvoorbeeld tot op Exchange- en opslag- en backup-niveau.’
Rijke database
Centrale kern van Itfacts4you is de informatie (data en kennis) en database die Metri de afgelopen tien jaar heeft opgebouwd. Die zit vol met informatie over zo’n vijfhonderd klantsituaties, producten en diensten van leveranciers, markttarieven, sourcingmodellen, what if-scenario’s, studies en business cases. Metri voedt de database dagelijks met nieuwe gegevens.
Klanten, zowel aan de kant van it-gebruikers als -leveranciers, bepalen vooraf wat ze willen weten en meten. Een adviseur van Metri doet een check op de ingebrachte data en de beantwoording van vragen en vervolgens krijgt een klant toegang tot de database van Itfacts4you. Met behulp van webgebaseerde bi- en analysetools, die te koppelen zijn aan financiële software, kan hij vervolgens benchmarken, trendanalyses maken en scenario’s opstellen. Resultaten worden in een dashboard weergegeven. ‘De gegevens over klanten in de database, zoals business cases en uurtarieven, zijn natuurlijk wel anoniem, ook voor de interne experts bij Metri’, benadrukt Cornelisse.
Opex en Capex
De Metri-directeur stelt dat met Itfacts4you cio’s hun beleid en beslissingen beter kunnen onderbouwen. Door nieuwe ontwikkelingen als cloud computing en mobiele apps krijgen ze veel vragen van gebruikers of bepaalde zaken niet anders kunnen worden geregeld. ‘Een business manager wil dan bijvoorbeeld de bedrijfsdata in de Google-cloud hangen, want hij had op internet gelezen dat dit bij wijze van spreken maar vijf euro in de maand kost. Een cio kan aan de hand van de online benchmark laten zien hoe de data-opslag op een voor het bedrijf dan wel duurdere maar wel veiliger manier kan worden geregeld bij een lokaal hostingbedrijf.’
Cio’s kunnen door aan de knoppen te draaien de business bijvoorbeeld laten zien welke nieuwe opslagoplossingen er zijn en wat de gevolgen zijn voor hun kostenniveau, wat de kosten van de componenten van een gemiddelde werkplek zijn en hoe deze kosten zijn te beïnvloeden, zegt Cornelisse. ‘Je ziet in de markt dat cio’s ook vaker sturen op de Opex, de terugkerende kosten voor software, hardware en diensten, en niet zozeer op de Capex, de aanschaf- of ontwikkelkosten. Benchmarken wordt kostenoptimalisatie. ‘
Meer sturen
Cornelisse verwacht dat de eerste klanten, een verzekeraar en twee nutsbedrijven, in januari aan de slag gaan met Itfacts4you. Hij voorziet een stevige groei in benchmarking als een softwaredienst. ‘Benchmarking is een normaal onderdeel van een contractrelatie geworden. Maar meestal is daarin opgenomen dat er pas na achttien maanden een eerste benchmark plaatsvindt. Met als risico dat leveranciers pas echt gaan investeren in een contract wanneer de benchmark in zicht komt. Dat willen klanten niet meer. Ze willen niet alles keihard vastleggen in een langjarige overeenkomst maar samen met de leverancier transparant kunnen sturen op de kosten en de innovaties. Het liefst op dagelijkse basis.’
Traditionele benadering schiet te kort
Adviesbureaus worden steeds meer gedwongen om hun klanten interactieve tools en services aan te bieden waarmee benchmarking uit de traditionele benadering wordt gehaald, stelt de Metri-directeur. ‘Klanten nemen geen genoegen meer met adviesbureaus die eenmalige oplossingen aanbieden. Ze willen gegevens waarmee ze kunnen sturen en echt aan de gang kunnen gaan. Zelfs een bureau als McKinsey, normaal alleen actief aan de top van de markt, ontwikkelt een softwareoplossing voor de bovenkant van het midden- en kleinbedrijf.’
Bang is hij is niet voor de online-initiatieven van andere bureaus. ‘Onze online database telt twee miljoen datapunten. Die zijn af te pellen naar vijf kerndiensten en 59 subdiensten. Wij zien op dit moment geen ander adviesbureau met zo’n rijke informatiebron en database in de markt actief.’
Uit het artikel: …..Je ziet in de markt dat cio’s ook vaker sturen op de Opex, de terugkerende kosten voor software, hardware en diensten, en niet zozeer op de Capex, de aanschaf- of ontwikkelkosten ……
helaas wat een onzin, geen opex zonder capex geen capex zonder opex,
tenzij je gek bent op metrische wc eend 🙂
Maarten ik wilde het een keer niet zeggen.
Maar het viel mij ook al op. Waar voor dank.
@maarten
Hou verhoudt je stelling zich tot PaaS/SaaS?
“Een business manager wil dan bijvoorbeeld de bedrijfsdata in de Google-cloud hangen, want hij had op internet gelezen dat dit bij wijze van spreken maar vijf euro in de maand kost. Een cio kan aan de hand van de online benchmark laten zien hoe de data-opslag op een voor het bedrijf dan wel duurdere maar wel veiliger manier kan worden geregeld bij een lokaal hostingbedrijf.”
Het verschil tussen benchmarking of benchmarketing zit dus vooral in de factoren die je weegt want een fool met een tool…..
@Ewout,
capex en opex komen allebei voor, je hebt hard geld, zacht geld en “strategiekosten”….
alleen opex is olie-dom en ik bedoel niet (de) OPEX