In een tijd waarin klanten virtualisatie en software-defined networking (SDN) omarmen, wijst een onderzoek van leverancier van ict-infrastructuuroplossingen Brocade onder channel-resellers uit dat datacenterbeschikbaarheid de grootste zorg is van deze groep. 40 procent van de respondenten geeft dit aan. Het onderzoek laat ook zien dat deze zorg innovatie en de adoptie van volgende-generatie applicaties en diensten beperkt.
Voor de channel-resellers liggen hier directe kansen om op te treden als strategisch adviseur voor grote ondernemingen. Resellers kunnen bedrijven helpen bij het vergroten van inzicht in de mogelijkheden van fabric-gebaseerde datacenteromgevingen, waarmee de netwerken van de toekomst te bouwen zijn.
Weinig investeringsbereidheid
Het onderzoek vond plaats onder 350 wereldwijde resellers en systems integratoren. Volgens de respondenten beschouwt 60 procent van de eindgebruikers fabrics als de toekomst van netwerken. Niettemin is er weinig bereidheid om te investeren in datacenternetwerken. Bijna een derde van de resellers geeft aan dat hun klanten alleen investeren in netwerken om specifieke nieuwe applicaties of diensten te ondersteunen. Een op de tien investeerde pas nadat het netwerk was uitgevallen.
De top vijf-redenen voor netwerkinvesteringen zijn de wens om virtualisatie in te zetten (41 procent), de vraag naar snellere toegang tot data en applicaties (41 procent), de vraag naar meer bandbreedte (32 procent), de noodzaak om groeiende datavolumes te ondersteunen (25 procent) en de noodzaak om mobiliteit te ondersteunen (24 procent).
Meer dan 60 procent van de channel-resellers denkt dat fabric-netwerken in datacenters in 2020 ‘standaard’ of ‘zeer gebruikelijk’ zijn. Een kwart van de channel-resellers denkt dat SDN in 2020 een belangrijke trend is; op dit moment geeft een derde toe dat het weinig kennis heeft van SDN.
Budgetbeperkingen
62 procent van channel-resellers denkt dat budgetbeperkingen een ‘significante impact’ hebben op de mogelijkheid om in nieuwe technologie te investeren; 63 procent noemt vendor-financiering als ‘cruciaal’ of ‘belangrijker’ in de komende jaren. Niettemin is flexibiliteit, en niet kostenbesparing, de belangrijkste reden voor klanten om de cloud te omarmen, zoals genoemd door bijna een derde van de respondenten. Daarna volgt de snelle adoptie van applicaties (18 procent).
Channel-resellers noemen ‘concurrentie van vendoren’, ‘gebrek aan ervaren verkoopmedewerkers’ en ‘weinig oog voor de waarde van diensten’ als de top drie-uitdagingen voor het vergroten van de omzet uit diensten. 62 procent van de respondenten met klanten in de publieke sector verwacht dat de omzet in deze sector ‘zal toenemen’ of ‘significant zal toenemen’ in 2020.
De titel is wat misleidend. Uit het onderzoek blijkt nergens dat channel partners om rekenkracht vragen. Wel bijvoorbeeld dat als je ze vraagt “Which of the following are your customers’ three biggest challenges related to their networking requirements?” (!) dan wordt datacenter beschikbaarheid door 40% op nummer 1 gezet uit het lijstje dat Brocade daarvoor aanlevert. En zo blijken alle vragen nogal suggestief te zijn geweest, zoals te lezen is in de PDF samenvatting ervan.