Een kwart van de Nederlandse werknemers gebruikt social tools voor samenwerking op de werkvloer. Daarmee scoort Nederland het hoogst van alle onderzochte Europese landen. In Frankrijk gebruikt maar 11 procent van de medewerkers social tools op het werk.
Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte in opdracht van Google. Ook in het privegebruik van social media scoort Nederland hoog. 77 procent van de Nederlandse respondenten maakt in eigen tijd gebruik van deze tools. Ook daar is Frankrijk hekkensluiter. 54 procent van de respondenten maakt privé gebruik van social media.
Volgens de onderzoekers wil personeel op de werkplek gebruik kunnen maken van dezelfde tools die ze gebruiken in het privéleven. Bijna tweederde (57 procent) van de Nederlandse respondenten stelt dat toegang tot betere tools om mee samen te werken de productiviteit verbetert. Het gaat om tools voor gedeelde documenten, videoconferenties of instant chat.
21 procent van de medewerkers is tevreden met de technologie die de werkgever hen biedt. Slechts 6 procent zegt tevreden te zijn met de digitale samenwerkingstools op het werk. De onderzoekers: ‘ Een vijfde deel (20 procent) van de ondervraagden geeft aan meer tevreden te zijn met de cultuur op de werkplek wanneer ze toegang hebben tot deze tools. Aan deze wensen wordt echter geen gehoor gegeven door Europese werkgevers.’
‘Lage innovatie en samenwerking’
Stephen Ward, partner bij Deloitte: ‘Mensen maken in hun persoonlijke leven al veelvuldig gebruik van digitale toepassingen om samen te werken. Het is dus niet verrassend dat ze daar op het werk ook gebruik van willen maken om de productiviteit en het geluk op het werk te verbeteren.’
Ward vervolgt: ‘Het is opvallend hoe weinig Nederlandse organisaties die tools verstrekken. Zelfs in Nederland met de hoogste adoptie van social tools, geeft meer dan de helft (54 procent) van de mensen aan te werken in een omgeving met lage innovatie- en samenwerkingsmogelijkheden.’
Aan het onderzoek namen 3433 respondenten deel, waarvan 380 uit Nederland. Andere deelnemers kwamen uit Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zweden.
Al eerder werden er vraagtekens gezet bij de grotere ‘verweving’ en integratie van het private en professionele domein. Het promoten hiervan brengt ook overpeinzingen met zich mee wat dit voor de toch al zo precaire positie van werknemer/opdrachtnemer betekend.
Als men al zo ‘selectief’ blijkt te zijn in W&S en recruitment, wat voor een impact heeft dat dan wanneer de grenzen en lijnen tussen beiden nog verder vervaagt.
Als je vast in dienst bent bij een werkgever, voor een langere tijd, dan zou zo’n verweging nog te rechtvaardigen zijn. Wanneer je slechts beperkte binding hebt met je opdrachtgever?
Tja….
Food for thought?