Een derde van de Nederlandse intermediairs geeft aan mobiele recruitmentstrategie te hebben. Dit ligt hoger dan het Nederlands gemiddelde van 26 procent. Het overgrote deel van de Nederlandse organisaties (74 procent) heeft nog geen mobiele recruitmentstrategie, maar geeft aan dat dit in 2014 wel belangrijker wordt dan het in 2013 was. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 121 hr-professionals en recruiters voor de stichting 123Mobile.
Voor ruim een derde van de ondervraagde hr-professionals en recruiters wordt mobiel een focuspunt in 2014, ten opzichte van een kwart in 2013. Daarnaast geeft ruim 60 procent van de ondervraagden aan dat zijn organisatie binnen drie jaar een mobiele recruitmentstrategie zal hebben. Bijna de helft van de ondervraagden heeft geen idee hoeveel mobiele bezoekers de carrièrewebsite telt. Van degenen die het wel weten heeft een derde geen inzicht in wat mobiele bezoekers op de website doen.
Mobiel solliciteren
Uit het onderzoek blijkt verder dat de mobiele bezoekers vooral vacatures lezen en extra informatie vergaren over de organisatie. Solliciteren doen zij nauwelijks, omdat dit in de meeste gevallen nog niet mogelijk is. Mobiel solliciteren kwam in 0,8 procent van de gevallen voor.
Uit het onderzoek blijkt ook dat websitebezoek vanaf een desktop rond 16.00 uur begint af te nemen en het mobiele websitebezoek juist toeneemt. ‘Mobiel recruitment geeft werkgevers nieuwe mogelijkheden om talent te bereiken’, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. ‘De avond biedt een nieuw moment om te werven en extra mensen te bereiken. Aandacht voor de impact van mobiel evenals het aanbieden van de mogelijkheid om mobiel te solliciteren, geeft werkgevers een voorsprong.’