68 procent van de Nederlandse boeren ziet het delen van bedrijfsgegevens als belangrijkste voordeel van maatwerk-crm (customer relationship management). Hieronder valt het aantal hectare, stuks vee of materieel. Opmerkelijk is dat andere voordelen, zoals betere onderlinge samenwerking, proactiviteit en benchmark niet of nauwelijks als voordeel worden gezien. Dit blijkt uit onderzoek van CRM Partners onder driehonderd agrarische ondernemers in Nederland.
Wat betreft de nadelen vrezen agrariërs voor het verkeerd gebruik van informatie. Boeren zijn voornamelijk bang hun privacy te verliezen (23 procent). Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de vrees dat derden met de informatie aan de haal gaan en het kwijtraken van de controle in de relatie tot de leverancier.
‘Uniek aan de agrarische sector is dat alle partijen in de keten afhankelijk zijn van die ene ondernemer: de boer’, zegt Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het Agrilab bij CRM Partners. ‘Dat houdt ook in dat de marktomstandigheden waar boeren mee te maken hebben, direct effect hebben op de totale agrarische sector. Om het geheel te optimaliseren is onderlinge samenwerking daarom van cruciaal belang. Het delen van informatie binnen de gehele keten vormt een belangrijk onderdeel van die samenwerking. In combinatie met persoonlijk contact kunnen leveranciers er zo voor zorgen dat boeren zich verder committeren aan de keten en meer gaan besteden in de keten als geheel.’