Wist je dat Gartner, een belangrijke organisatie voor it-research en advies, verwacht dat de markt voor big data analyse 3,7 miljard dollar, of 2,8 miljard euro, zal zijn in 2015? Wist je dan ook dat zij verwachten dat die ontwikkeling wereldwijd 4,4 miljoen nieuwe (maar dan ook echt volstrekt nieuwe) banen gaat opleveren? Dit zijn onvoorstelbare getallen die wellicht niets zeggen als je dit niet in de context van de hrm'er kunt zetten.
Om big data wat concreter te maken is mijn beeld erbij dat je gebruik maakt van verzamelde data om je voorspellingen met de hoogst mogelijke mate van zekerheid te onderbouwen. Denk je dat het slechts een nieuwe naam is voor managementinformatie? Dat het hier gaat om nieuwe zakken voor oude wijn? Niets is minder waar.
Big data is het aan elkaar koppelen van gegevens en het leggen van verbanden die je eerder nog niet voor mogelijk hield. De correlaties in data leveren verrassende en onvermoede inzichten. Stel je eens voor dat van een opleiding die je vandaag goedkeurt meteen kunt voorspellen welke impact dit over twaalf maanden heeft op de productiviteit, de omzet en de klanttevredenheid. Of dat je door big data sneller een beeld krijgt wie over drie jaar de belangrijkste sleutelfiguren voor je organisatie zijn en welke personen er eigenlijk niet meer passen. Of, stel je eens voor dat je kunt voorspellen wie over vier jaar de leiders zijn op alle niveaus binnen jouw organisatie.
Bij organisaties die de waarde van big data al hebben onderkend, zie ik dagelijks dat big data een onderwerp is dat zij hoog op de agenda hebben staan. Deze voorlopers weten dat het een kans is om daadwerkelijk het verschil te maken. Niet alleen als hr maar als gehele organisatie.
Natuurlijke zorgen ze voor de randvoorwaarden, zoals een optimaal functionerende back office voor de zaken die moeten worden geregeld en bepalen wat zij zelf doen en wat zij uitbesteden. Zij zorgen voor optimale processen zodat er altijd bijgewerkte gegevens zijn. Zij focussen op veel informatie op een makkelijke manier verzamelen, zodat ze snel een actueel overzicht hebben van wie wat kan en wanneer. Hiermee leveren zij een grote bijdrage aan het primaire proces van de organisatie.
En die big groei van banen die de big data oplevert, zouden je nieuwe collega’s zijn: de hr-analyst die samen met de hr-controller de business voedt met cruciale informatie die daadwerkelijk impact heeft op het succes van de organisatie. Big data is a huge change and a huge chance for hr!
Niet alles geloven wat Gartner zegt.
Je geeft veel voorbeelden aan, maar nergens wordt het concreet.
Heb je voorbeelden en zijn er al cijfers van een ROI bekend wat betreft de big data activiteiten van deze voorlopers?
Just asking
Lees de gartner research eerst, en vertel me dan wat je niet gelooft, Cordny
Hehe,
wie de bal kaatst..
Ik ga het lezen Frank.
Met grote interesse in jouw analyse 😉
@Frank
Ik lees weleens de research van Gartner (of anderen) en moet zeggen dat koffiedik kijken ook een kunst is. Zo riepen andere analisten enige tijd geleden dat Big Data echte business-vragen moet beantwoorden en niet een wetenschap moet worden met abstracte doelen. Het moet dus helpen om operationele efficiency te verbeteren, risico’s te mitigeren en zorgen voor een ‘holistic customer view’. En laatste geeft al een beetje aan waar het nog weleens knelt, het wordt teveel een marketinginstrument.
Tenslotte waren de banken ook uitzonderlijk goed in het creeren van geld uit niets en dus soms moet je gewoon een paar bladzijden terug naar andere voorspellingen en kijken wat ervan uitgekomen om te leren dat data niet altijd groot hoeft te zijn maar wel betrouwbaar. De andere interessante opmerking van deze analisten was over de ‘Skill shortage bogus’ omdat de trend lijkt aan te geven dat technologie het makkelijker maakt, bi-mensen kunnen straks niet meer kunnen klagen dat ze teveel moeten leveren met te weinig data. Nu de HR mensen nog die blijven roepen dat ze de mensen niet kunnen vinden omdat hun zoektermen verkeerd zijn.
Over Gartner: omdat ze met zoveel bedrijven in gesprek zijn dagelijks en vragen stellen wat bedrijven gaan doen (met een bepaalde waarschijnlijkheid) is het toch niet echt koffiedik-kijken maar heeft de voorspelling wel enige grond.
Dat iets niet altijd uitkomt valt binnen diezelfde waarschijnlijkheidsmarges.
@Ewout,
laten we het een “educated guess” noemen 🙂
@Leen
Zeker spreekt Gartner met veel bedrijven maar soms is de wens ook de vader van de gedachte, lees nog eens goed wat ik nu precies schrijf.
Want als een organisatie niet in staat is om de interne informatiestroom goed te analyseren dan zijn ambities groter dan wat waar gemaakt kan worden. wie het kleine niet leert doet het grote al gauw verkeerd;-)
Gartner ken ik inmiddels 30+ jaren. Hoe vaak die de plank misgeslagen hebben is niet te tellen.
“Big Data” en privacy in de zin van dit artikel verdragen zich niet erg goed. Om precues te voorspellen moet je glazen mensen hebben waarvan je ieder nog zo klein detail weet, zo iets als de DDR was.
Wie wil dat?
Interessant als Gartner een overzicht maakt van verwachtingen die ze afgelopen 3-5 jaar in het begin van het jaar uitgesproken hebben en de onderwerpen die wel of niet binnen “de gestelde tijdlijn” uitgekomen zijn!
Gartner never bites the hand it feeds.