Nederlandse hostingproviders verwachten de komende drie jaar fors meer omzet te behalen uit clouddiensten. 63 procent verwacht dat in 2015 de omzet voor 40 tot 100 procent afkomstig is uit clouddiensten. Dat is hoger dan de verwachting van bedrijven uit andere Europese landen.
Dat blijkt uit Europees onderzoek van datacenterdienstverlener Interxion onder ruim vierhonderd cloud- en hostingproviders. De bevindingen in Nederland liggen boven het Europees gemiddelde. Gemiddeld genomen verwacht 57 procent van de respondenten dat in 2015 tussen de 40 en 100 procent van de inkomsten uit clouddiensten afkomstig is.
Volgens de onderzoekers wordt de verwachte stijging van inkomsten verklaard door de groeiende interesse van klanten in cloud- en hostingproviders. De deelnemers merken dat klanten steeds vaker aankloppen om te informeren over clouddiensten.
Interxion: ‘Dit verhoogt niet alleen de totale hosting- en cloud-markt, maar ook het aandeel van de cloud als onderdeel van de totale markt.’
Obstakels
In een ander onderzoek van de datacenterdienstverlener worden sla’s (service level agreements) en beveiliging als grootste obstakels genoemd voor de afweging om clouddiensten af te nemen.
Wellicht dat het hele NSA-schandaal hier ook een invloed heeft betekend. Immers zijn Amerikaanse cloudproviders naar schatting al 180 miljard aan inkomsten misgelopen.
Zonder het hele onderzoek gelezen te hebben – wie betaald bepaalt lijkt me hier tenslotte wel van toepassing – vind ik de definitie clouddiensten nogal ‘mistig’ om het zacht te zeggen. Hostingproviders hebben er namelijk nog weleens een handje van om alleen de naam van hun aanbieding te veranderen en verder gewoon door te gaan met waar ze goed in zijn: (g)Hosting.
Uiteindelijk natuurlijk niets mis mee want oude gezegde: “Schoenmaker blijf bij je leest” heeft een aantal voordelen die nog weleens onbenoemd blijven in al het cloud-geweld. Bijvoorbeeld de vaak veel betere SLA’s die geboden kunnen worden doordat niet alles in het maatwerk van de cloud gegoten te hoeven worden:
“De deelnemers merken dat klanten steeds vaker aankloppen om te informeren over clouddiensten.”
Achter zo’n eenvoudige zin zit waarschijnlijk een heel stel vragen welke niet altijd eerlijk beantwoord worden. Je kunt tenslotte ook niet verwachten dat een BMW-dealer je een fiets verkoopt, ook al positioneert hij zich als mobiliteitsspecialist. Nu heb ik al weer enige tijd geleden een stukje geschreven over vraag en aanbod op de hostingmarkt:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4527400/2379248/cloud-computing-op-maat-gemaakt.html
Maar goed als je een hamer hebt is alles natuurlijk een spijker.