De Nederlandse economie heeft een turbulent jaar achter de rug vol faillissementen en besparingen. Volgens Nobel wordt 2014 echter een jaar waarin bedrijven de negativiteit van zich zullen afgooien en gaan investeren in verandering. Ik merk dat onder ceo's een proactieve houding aan het ontstaan is. Ze zijn klaar met de crisis en willen weer vooruit. In deze bijdrage behandel ik de in mijn ogen drie belangrijkste technologietrends voor 2014.
Uit de conjunctuurenquête van de Kamer van Koophandel blijkt dat ondernemers eind 2013 optimistischer zijn over hun omzetgroei met stijgingsverwachting van 11,4 procent. Ik vind dit een logisch gevolg van een lange periode van besparingen. Bedrijven hebben jarenlang hun kosten geknepen om te overleven. Ook dit jaar lagen de investeringen in Nederland nog circa 12 procent lager dan in 2012. De bedrijven die nu nog bestaan, hebben hun kosten goed onder controle en zullen bij een aantrekkende economie een snelle omzetgroei zien. Ik verwacht dat Nederland aan de vooravond staat van een innovatiegolf, waarbij investeringen in menselijke creativiteit en technologie centraal zullen staan.
1. Automatisering it-beheer
Bedrijven hebben it jarenlang gebruikt als middel om kosten te besparen, bijvoorbeeld door middel van clouddiensten en outsourcing of door minder personeel in dienst te nemen. Deze strategie heeft echter in de meeste gevallen niet bijgedragen aan de structurele vernieuwing van bedrijfsprocessen en het ontwikkelen van andere businessmodellen. Het traditionele beheerdersvak is dood.
Interne beheerteams kunnen best kostenefficiënt en goed werk doen, maar houden vanuit hun rol meestal geen tijd over om zich ook nog met bedrijfsverandering en innovatie bezig te houden. In dat geval kun je het beheer, en wellicht zelfs je volledige it-infrastructuur, beter uitbesteden. Zo creëer je weer de financiële ruimte om je technologie zo in te gaan richten dat die echt waarde toevoegt aan je bedrijfsvoering.
2. Van it- naar businessprojecten
Agile-projectmethodes hebben hun effectiviteit bewezen voor softwareontwikkeling, maar zouden eigenlijk organisatiebreed gebruikt moeten worden. Zo’n 80 procent van de bedrijven in Nederland werkt nog op de oude manier. Het management bedenkt iets, dat vervolgens door een dienstverlener opgeleverd moet worden. Dit is het schoolvoorbeeld van een ouderwets it-project dat aansluiting mist met de business.
Niet voor niets mislukt nog steeds 31 procent van it-projecten en van de 52 procent van de projecten die wel slagen, wordt 189 procent over het geplande budget opgeleverd. Als bedrijf moet je alleen nog maar denken in businessprojecten. Door Agile te werken, maak je zowel je it-infrastructuur als je organisatie wendbaar. Je gebruikt dan de kennis en creativiteit van het management, maar ook van de marketing, sales en de gebruikers. Dergelijke projecten leiden tot veel betere resultaten.
3. Meer waarde halen uit bedrijfsdata
Vanaf 2014 zal data steeds meer de olie van de economie worden. Big data en business intelligence zijn technologieën die bedrijven meer inzicht kunnen geven in hun bedrijfsgegevens. Met die informatie kunnen zij hun klanten beter bedienen en hun bedrijfsprocessen efficiënter inrichten.
Creatief omgaan met je bedrijfsdata is essentieel om als organisatie niet op achterstand te komen. Weet wat je klanten willen en waar je kansen in de markt liggen. Investeer in de middelen die je daarbij helpen, maar laat je goed adviseren, want het aanbod groeit met de dag. Investeer in deze nieuwe manier van denken en werken, zodat je snel kunt in spelen op kansen in de markt.
Bedrijfstransformatie
Ondanks de positieve verwachtingen voor 2014 hebben veel Nederlandse ondernemingen nog een forse uitdaging om de bedrijfstransformatie te ondergaan die nodig is om concurrerend te blijven. In zekere zin hebben we een achterstand op jongere economieën als die van China, die van oorsprong Agile zijn. Maar wij liggen wel mijlenver voor op het gebied van internetgebruik. 98 procent van Nederland heeft een internetaansluiting, overal ligt glasvezel en we zijn één van de meest creatieve volken op aarde.
Na de periode van besparing die achter ons ligt, biedt 2014 weer kansen voor bedrijven om de kennis en creativiteit van hun mensen te gaan gebruiken. Door te investeren in het veranderen van je organisatie en je businessmodel, werk je aan een duurzame toekomst.
Vooralsnog lijkt me de semantiek niet helemaal dekkend. Volgens mij gaat het hier eerder om de drie hypes van 2014.
Overigens zou ik ook nog maar eens goed om me heen kijken qua macro economische ontwikkelingen want daar zijn de economen het ook nog niet over eens of de crisis nog erger wordt.
Helemaal niet door gehad dat het al weer zo ver is.
Het is weer tijd voor de voorspellingen en trends. Op zich niets verkeerds mee. Maar echt hele spannende dingen / zaken komen hier nooit uit.
Ook dit zijn weer redelijk open deuren.
Sorry, ik geloof niks van dat economisch herstel. Onze politici hebben alle ‘goed nieuws’-registers opengetrokken voor de aanstormende Europese verkiezingen in juni, statistieken en voorspellingen zijn boterzacht.
Bovendien gaat er binnenkort een handelsverdrag worden getekend worden tussen US en EU, ik weet nog niet hoe goed dit voor ons gaat uitpakken qua innovatiemogelijkheden, ik denk eerder dat we hier worden overspoeld door nog meer Amerikaanse producten en diensten met nog minder bescherming van onze eigen producenten.
@Piet en Ruud,
dit klinkt meer als Rutte 3, daarnaast het gaat niet om veranderingen, dat kan iedereen, maar het gaat om verbeteringen….
@Maarten,
Nee, het gaat om veranderingen en ja, dat kan iedereen.
Gelukkig kun je later meestal ook weer naar de oude situatie terug. Innovatiemanagement.
Verbeteringen noch veranderingen zijn de sleutel, maar het adaptie vermogen om zich aan te passen aan de omstandigheden is key.
Met de autobranche gaat het zogezegd slecht, maar Volvo, BMW en Mitsubishi hebben een topjaar. Zijn de auto’s beter dan de rest? Ik weet het niet, maar ze vullen blijkbaar wel het best de behoefte in. Volvo met modellen die in de smaak vallen Mitsubishi omdat ze een grote auto kunnen aanbieden met 0% bijtelling. Het gaat dus niet zozeer om de verbetering of de verandeirng, maar het adaptie vermogen om te bieden wat “men” wilt.
De drie punten aangehaald in dit artikel vallen in de categorie “de wens is de vader van de gedachte”
Een andere branche die heel erg interessant is, is de horeca. Record faillissementen, maar ik heb nu al meerdere keren gehad dat er zelfs door de weeks geen plaats voor me was omdat het vol zat.
“All you can eat” is wat de klok slaat. Niet echt een verandering noch een verbetering maar blijkbaar iets wat aansluit aan wat men in deze tijdsgeest wil.
Niettemin moet ik erkennen dat de genoemde punten wel degelijk trends zijn 🙂 Al duurt het nog wel een tijdje dat het ook realiteit is…
Henri,
Ik zal het wel niet begrijpen maar is adaptie niet gewoon een selectieve verandering, de verbetering om te passen binnen de omgeving?
Binnen veel infrastructuren is nog weleens sprake van achterstallig onderhoud, het is meer reactief dan additief doordat noodzakelijke investeringen niet gedaan zijn omdat de focus verschoven is van techniek naar functionaliteit. En dan bedoel ik niet alleen in techniek maar vooral in kennis omdat het beheerdersvak niet dood is maar eveneens verschoven door uitbesteding.
In alle discussies die we hebben over de cloud komt steeds naar voren dat er altijd een stukje beheer blijft wat je natuurlijk kunt laten doen door ontwikkelaar of gebruiker maar vaak niet efficiënt is omdat hiermee ‘eilandautomatisering’ ontstaat. Auteur wint wat mij betreft dus zeker niet de Nobelprijs voor zijn inzichten aangezien DevOps steeds populairder wordt om juist dat euvel op te lossen. En betreffende idee om meer uit je bedrijfsdata te halen is veilig bewaren hiervan misschien ook iets om over na te denken.
Als veranderen niet bedoeld is om te verbeteren is veranderen dan bedoeld om te verslechteren, ik ben even wireless…?
@Henri
dat van die auto’s is het vergelijken van fruit (de autobranche) met goudreinetten (appel) en ja je bent geen volvorijder, ….
net zo iets geldt voor de horeca versus een restaurant waar je 4 maanden van te voren moet reserveren (andere gids kijken).
adaptie is het vermogen tot aanpassen… dat kan resulteren als je kennis van zaken hebt in verbeteren, anders in verslechteren.
Maarten, het gaat om de volgorde. Adaptie kan niet zonder verandering en zal uiteindelijk bestaan uit een gedeeltelijke verbetering.
Maar ik zal het proberen wat concreter te maken:
Je kunt een product verbeteren, maar als er geen behoefte aan is heb je er niets aan.
Je kunt je organisatie veranderen door bijvoorbeeld Agile te gaan werken, maar naast dat dit vanuit een organisatie perspectief innovatief is (vernieuwend), hoeft het niet voor een verbetering te zorgen.
Veranderen, verbeteren is ook subjectief. Je kunt meer winst maken, maar de cultuur kan verslechteren (is ook een verandering).
Ewout, wat betreft beheer. Je kunt heel veel beheer hebben aan omgevingen die relatief weinig opbrengen. Soms kan een standaardisatieslag leiden tot een enorme verlaging van de beheer inspanning. De hoeveelheid beheer zegt niets over de kwaliteit.
Als je kijkt naar het bewegen naar de cloud dan zie je soms een verslechtering van de performance van de individuele onderdelen, maar dit kun je compenseren met meer gedistribueerd rekenkracht in te schakelen en alleen wanneer nodig. Ook hier zie je weer dat verbetering relatief is. Je zult ze uiteindelijk tegen KPI’s af moeten zetten en dan bepalen of de verandering ook een verbetering is.
Sorry, beetje theoretisch allemaal, maar wel onderdeel van inzicht.
Wat Big Data betreft… dit heeft overeenkomsten met de “goldrush”. Niet iedereen is in staat goud te halen uit data (het heeft dus een faalkans!), en het is vooraf onduidelijk hoeveel goud er te halen valt. Het mijnen naar goud kan wel eens duurder blijken dan de opbrengst van dat goud.
Daarnaast zijn er ander bedreigingen: Wetgevingen kunnen roet in het eten gooien en big data kan wel eens lastiger (en duurder) zijn om te beveiligen waardoor er ook nog een imago risico bestaat.
Om even een voorbeeld te geven. Door middel van pin betalingen en bonuskaarten kan de AH extreem veel data genereren (wel met enig structuur), daarmee kunnen ze potentieel heel veel over jou weten. Maar bedenk zelf eens wat je met die data zou kunnen doen? Betere nieuwsbrieven versturen? Betere reclame folders maken? Betere afstemming maken in het assortiment?
Dat ik bij AH koop heeft er voornamelijk mee te maken dat het de supermarkt is die het dichtste bij mijn huis is. Dit overruled al het “goud”.
Facebook en LinkedIn hebben ook zeer veel data over mij, maar vooralsnog weten ze de vrij slecht te “minen”. Als deze “toppers” er al niet zo goed in zijn moet je je afvragen waarom jij het beter weet. Just Saying..
@Henri
stilstand is achteruitgang dus stilstand is verandering 🙂