Brandweer Amsterdam-Amstelland gaat samen met ict-consultancybedrijf Incentro de mogelijkheden van Google Glass onderzoeken. Brandweer Amsterdam-Amstelland werd in 2013 uitgeroepen tot de slimste organisatie van Nederland door het toepassen van big data-principes op brandinformatie, waarmee gerichtere preventie mogelijk is geworden. De toevoeging van Google Glass wordt een volgende innovatieve stap.
‘Door het slimmer ontsluiten van informatie via Google Glass kan het korps een volgende stap zetten in het gebruik van data bij brandbestrijding- en preventie’, zegt Incentro-manager Kees van Bemmel. ‘Zodoende zorgen zij voor een brandveiligere samenleving met minder incidenten, minder schade, minder slachtoffers en een veilige werkomgeving voor de brandweermensen.’
Incentro levert al dienstverlening op Google Apps en Google Search. Naar eigen zeggen is het de eerste Nederlandse organisatie die zijn klanten helpt met Google Glass.
Dutch BI Award 2013
De brandweer Amsterdam-Amstelland was de grote winnaar bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, maakte veel indruk.
De Dutch BI Award is een initiatief van de Passionned Group en is er voor organisaties die hun informatiehuishouding op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier hebben ingericht. De winnaar mag zich de ‘Slimste organisatie van Nederland’ noemen. Uit veertig inschrijvingen selecteerde de onafhankelijke vakjury zes organisaties voor de Dutch BI Award 2013. Na een tweede ronde nomineerde de jury de Brandweer Amsterdam-Amstelland, GBRD Parkstad Limburg en Seacon Logistics.