Leverancier van verzekeringssoftware Quinity biedt kleine en middelgrote verzekeraars zijn software voor polis- en schadeadministratie QIS aan als SaaS-oplossing. De software draait in een private cloud-omgeving van applicatiehoster Sentia. Samen verzorgen de softwarebouwer en -hoster het functioneel en technisch beheer, inclusief de configuratie, integratie, het onderhoud en de upgrades van de software.
Gebruikers van de software betalen een vast bedrag per maand of een bedrag per polis. De capaciteit van de infrastructuur kan naar behoefte worden vergroot of verkleind. Bij voorbeeld als het aantal beheerde polissen toe- of afneemt. Een grotere capaciteit is ook nodig bij een software-update, waarbij tijdelijk een test- of trainingsomgeving wordt ingericht. Quinity werkt met vier zogeheten stabiele releases per jaar. Gebruikers wordt geadviseerd minimaal één keer per jaar een update te laten uitvoeren.
Met de nieuwe dienst wil Quinity kleinere en middelgrote verzekeraars binnenhalen als klant. Volgens de softwareleverancier kunnen zij hiermee op de kosten van interne ict besparen. Quinity koos Sentia omdat dit bedrijf al de hosting verzocht voor een groot aantal banken en verzekeraars. De twee bedrijven werken al enkele jaren samen.
Is dit een echte SaaS, of gewoon managed services in een pay-per-use jasje? De capaciteit van de infrastructuur is bij een SaaS namelijk namelijk niet meer van belang voor de klant. Updates worden in een SaaS-model meestal gewoon opgedrongen door de leverancier, anders is een SaaS namelijk niet meer onderhoudbaar.
Het betreft een private cloud implementatie, waarin de klant zich geen zorgen hoeft te maken over installaties van de software en beschikbaar stellen en beheer van de infrastructuur en waarin de klant betaalt voor deze diensten op basis van pay-per-use.
Iedere klant heeft dus zijn eigen implementatie; updates worden daarbij niet worden opgedrongen. De klant bepaalt –overigens binnen de grenzen van de licentie overeenkomst die is afgesloten- wanneer hij wil overgaan naar een actueel release.
Belangrijk maar niet limitatief kenmerk van SaaS is multi-tenancy, een single instance van de software die vervolgens door meerdere afdelingen of organisaties wordt gebruikt en daar lijkt me hier geen sprake van waardoor de term SaaS in titel en artikel absusievelijk gebruikt wordt.
Leuk dat Kim nog even wat extra foutieve informatie geeft want in artikel staat toch duidelijk dat er extra capaciteit (gratis?) nodig is voor het testen van updates welke toch 4 keer per jaar blijken uit te komen. Daarmee concludeer ik dat artikel net een woekerpolisverzekering is, je betaald voor een hoop onzin en krijgt uiteindelijk weinig.
Private cloud kan niet SaaS zijn ? Extra test environment moet gratis geleverd worden ? Wat heb jij tegen die Quinity club, Ewout ?
We kunnen hier ongetwijfeld een lange discussie voeren over de definities van SaaS en cloud hebben.
Zoals Kim al schrijft biedt Quinity verzekeringssoftware als een service in een private cloud omgeving. Daarbij is capaciteit van de infrastructuur zeker van belang voor de klant. De ene verzekeraar werkt met heel andere transactievolumes per distributiekanaal dan de andere verzekeraar en stelt ook andere eisen aan het platform. Niet elke verzekeraar heeft dezelfde behoefte als het gaat om aantal testomgevingen en de capaciteit van die omgevingen. En zo zijn er nog veel meer aspecten die per verzekeraar verschillen.
Dat SaaS altijd multi-tenancy moet zijn is een mening (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Software_as_a_service). Verzekeraars stellen deze eis in ieder geval niet; sterker nog, dat willen zij veelal niet. De complexiteit van de applicatie en impact op de organisatie vereist een zorgvuldige en planbare introductie van nieuwe releases, inclusief een acceptatieproces.
@mauwerd
SaaS kan uiteraard ook in een private cloud, hoewel volledige instance delen met verschillende afdelingen van eigen organisatie niet zo vaak voorkomt omdat dit op een organisatorisch probleem duidt, zoals ik ook al stelde in mijn eerste reactie. Nu kan multi-tenancy vaak heel eenvoudig geboden worden door bijvoorbeeld een prefix te gebruiken waardoor dezelfde core gebruikt wordt met verschillende smoeltjes, scheelt enorm in je testcycli en eventuele (data)migraties. De ‘New kid on the block’ in SaaS lijkt dan ook het gedeelde datamodel met daarop verschillende business views.
@RalfTimmer
Grappig dat Nederlandse versie van Wikipedia het volgende zegt: “Kenmerk van SaaS is dat er één versie is voor alle gebruikers.” We kunnen nog even NIST, Gartner en nog wat andere bronnen vergelijken maar in essentie stellen ze volgens mij allemaal hetzelfde aangaande de capaciteit van de infrastructuur bij SaaS, dat is een probleem van de provider en niet de klant.
Dat niet elke verzekeraar behoefte heeft aan elastisiteit – nog zo’n kenmerk van cloud computing – zal ik niet betwisten omdat ook niet elke organisatie de noodzaak van cloud computing nodig heeft. Statische workloads en incorrect gedimensioneerde omgevingen kom ik dan ook vaak tegen in de praktijk. Wel grappig dat jij na Kim in de reactie weer een andere dimensie toevoegd aan de discussie door het acceptatieproces te noemen, is dat nog een extra omgeving welke aan de klant doorbelast wordt?
En nee, ik heb niks tegen Quinity of Sentia maar laten we niet knollen als citroenen verkopen want de cloud is al zo mistig. Ben trouwens heel benieuwd of er inderdaad een chargeback op basis van transactie volume geboden wordt. Dat zou namelijk nieuwswaardig zijn om enige transparantie in de (woeker)polissen te geven;-)