Het Landelijk Architectuur Congres belooft de onderscheidende architect te laten zien. Maar wat is een onderscheidende architect? Wat maakt hem succesvoller dan anderen? En zijn er architecten die dit succesvol in de praktijk brengen?
Twee dagen, zes keynotes, acht tracks van vijf sessies, negen workshops en vijf speakercorners. Met een uitdaging om te kiezen, want buiten de keynotes zijn er voortdurend vier tot zeven sessies tegelijkertijd, waarbij de workshops ook nog eens twee tijdslots claimen. En dat met tracks rondom actuele thema’s als security onder architectuur, DevOps, Agile en big data aan de ene zijde en saaier ogende maar even relevante thema’s als businessarchitectuur en de vaardigheden van de architect aan de andere zijde.
De subtitel prikkelt. Het programmaboekje belooft te laten zien hoe architecten zich onderscheiden door onderscheid te maken (‘in de zin van opties definiëren en keuzes maken’).
Sprekers gaan verder
Vorig jaar was op het LAC duidelijk dat de architecten worstelden met hun vakgebied. Ooit was het maken van de architectuurplaat hun doel om te bestaan en daarna het doorlopen van het architectuurproces. Maar daar kwam de architect niet meer mee weg, hij moet gaan aantonen dat hij bijdraagt aan betere resultaten van de organisatie.
De sprekers gaan nu verder. Niet alleen moet de architect bijdragen, hij moet betrokken zijn en blijven tot er iets tastbaars gerealiseerd is, als er resultaat geboekt is. Oftewel, de heldere doelarchitectuur of de duidelijke roadmap, hoewel heel waardevol, is nog geen resultaat, pas als er succesvol geïmplementeerd is en winst behaald, kan de architect tevreden zijn.
In meerdere sessies werd een lans gebroken voor het erkennen en herkennen van het vakmanschap van de architect. Vakmanschap impliceert kennis van zaken, betrokkenheid en kwaliteit, geen vastomlijnde regels en procedures, maar creativiteit. Een architect moet de ruimte krijgen om die vakman te zijn. En met vakmanschap komt verantwoordelijkheid. Een vakman moet begrijpen waar hij mee bezig is, zodat hij optimale resultaten kan boeken.
Taal van omgeving
Vakmanschap in architectuur is nodig om mee te kunnen in de trends van agile development en continuous delivery. Architectuur is daarbij wel belangrijk is, maar kan (en moet) niet meer vooraf groots bedacht worden. Een architect zal zijn architectuur minder groots moeten ontwikkelen en daarna uitbouwen. De kunst is om de essentiële, richtinggevende besluiten vroeg te maken en de overige architectuurbesluiten niet eerder, maar ook niet later, dan noodzakelijk.
Daarbij moet de architect de taal van zijn omgeving praten. Een architectuur is pas relevant als hij begrepen wordt. Met de business praat hij dus in de taal van de business. En om het behapbaar te maken moet het eenvoudig en inzichtelijk zijn, maar wel de essentie raken van waar het om gaat. Alleen een vakman kan al die aspecten samen brengen.
De onderscheidende architect is dus een vakman die verantwoordelijkheid heeft en neemt, in detail snapt waar het om gaat, betrokken is en blijft en in eenvoudige, begrijpelijke modellen tot de essentie kan komen in de taal van de business en de omgeving.
Tot nu toe lijkt het dat wij architecten nog steeds worstelen met ons vakgebied. En misschien is dat ook wel zo, maar dit jaar was dat wel minder zichtbaar op het LAC. Er was meer ruimte voor succesverhalen van architecten die echt iets bereikt hebben en dat was welkom.
Toon van Eneco
Midden in het programma kwam een architect aan het woord, die liet zien hoe hij de onderscheidende architect in de praktijk brengt, de kers op de taart. Edwin Postma, senior enterprise architect retail market bij Eneco, staat mede aan de basis van Toon, de slimme thermometer van Eneco. Toon is een nieuw product in een bedrijf dat nauwelijks aan productinnovatie doet en dat betekent nogal wat voor de architect. Edwin nam ons mee van de visie en roadmap van het product, langs de valkuilen zoals leveranciersselectie, organisatieveranderingen, kosten/baten-afwegingen naar de technische vraagstukken. Hij laat zien hoe hij tot in detail betrokken is, want de keuze voor een verkeerd protocol kan een goed product ondermijnen, maar te snel te veel willen kent hetzelfde risico. En als er vragen komen, moet het callcenter ze wel kunnen beantwoorden.
Hij toont hiermee betrokkenheid en realiteitszin. In de visie praat hij over de potentie van het product, maar even later benadrukt hij de waarde van gecontroleerd groeien en investeren. Het product was lang een klein plantje dat beschermd moest worden, het oogsten komt later.
Een kenmerkende sessie tijdens twee inspirerende dagen op een goed georganiseerd evenement.