Nederland moet de komende jaren rekening blijven houden met hoge werkloosheidcijfers, zelfs als de economie weer aantrekt. Dat voorspelt hr-dienstverlener Tempo-Team. Uit zijn jongste trendrapport blijkt dat de automatisering de komende jaren een flinke sprint zal trekken. Daardoor verdwijnen tot 2020 dertigduizend tot vijftigduizend arbeidsplaatsen, met name bij banken en verzekeraars.
In sommige sectoren neemt door de automatisering de vraag naar uitvoerend werk af. Recent voorbeeld hiervan is de bouw van een nieuw, volledig geautomatiseerd, distributiecentrum van Wehkamp. Daar wordt de productiecapaciteit verdubbeld, maar niet het aantal medewerkers. Die mismatch op de arbeidsmarkt is echter niet voor alle sectoren van toepassing. Door de versnelde automatisering neemt de vraag naar onder meer it’ers juist toe. Ook komt er meer vraag naar internetspecialisten, procesingenieurs, logistiek specialisten, techneuten en docenten. Volgens Tempo-Team moeten mensen zich tijdig omscholen en moet gerichte ontwikkeling daarom actiever worden opgepakt.
War for talent
‘Veel mensen die als gevolg van die oprukkende automatisering hun baan verliezen, hebben echter niet altijd de juiste competenties om deze openstaande vacatures in te vullen’, zegt Suzanne Jungjohann, hr-directeur bij Tempo-Team. ‘We kunnen het ons door de crisis nu nog moeilijk voorstellen, maar de schaarste van talent wordt de komende jaren echt een probleem waar onze economie last van gaat krijgen. Veel werkzoekenden komen simpelweg niet aan de slag omdat ze niet het goede profiel hebben. Bedrijven die hun vacatures niet krijgen ingevuld, gaan mensen wegkapen. Een war for talent dus.’
Een derde van de bedrijven rekent op een uitstroom van goed presterende mensen zodra de economie weer aantrekt. Werkgevers die dit voor willen zijn, doen er goed aan om nu al te investeren in de begeleiding en ontwikkeling van hun personeel. ‘Toon veerkracht’, vervolgt Jungjohann. ‘Breng in kaart welke vaardigheden je mensen in de nabije toekomst nodig hebben en bied tijdig opleidingstrajecten aan. Zo voorkom je over enkele jaren een exodus van talent.’
Interessant artikel omdat de dooddoener in de ict-sector tot voor kort altijd was: ‘dit oninteressante en saaie werk wordt voortaan door machines gedaan zodat de mensen zich nu kunnen concentreren op interessanter werk’.
Echter, de toenemende automatisering is in de meeste fabrieken en magazijnen al een feit en begint nu ook in veel kantoren een grotere rol te spelen.
Aangezien werkgelegenheid in belangrijke afhankelijk is van factoren die in de ict als ‘inefficiënties’ worden gezien is het ook niet waarschijnlijk dat deze jobs ooit terugkomen nadat ze zijn weg geautomatiseerd.
“We’re not going to have a jobless recovery. We’re going to have a jobless future.”
Zie ook :
http://buzzmachine.com/2011/08/05/the-jobless-future/
https://news.ycombinator.com/item?id=2851470
https://plus.google.com/+JeffJarvis/posts/3U8yyTKfjUA
http://www.businessinsider.com/the-jobless-future-2011-8
http://www.theregister.co.uk/2013/09/19/say_what_you_want_about_marx_he_was_right_about_robots/
http://www.forbes.com/sites/elainepofeldt/2013/02/25/why-a-jobless-future-isnt-sustainable/
Ahhh de Temp-Ludieten gaan straks dus op computers inbeuken? (ohh en vergeet de automatiseerders niet, die zijn het immers allemaal schuld.)
Is ‘War for talent’ de nieuwe buzz-kreet ?
Is gewoon eens een paar mensen fatsoenlijk opleiden echt zo’n achterhaald idee?
Mijn beste mevrouw Jungjohann, tenminste, wil iemand uit haar omgeving haar even op de schouder tikken als u haar ziet?
Tempo-Team en HR
Ik ken Tempo-Team al heel wat jaren en ik weet uit ervaring dat Tempo-Team in het ondersegment van de markt en de mbo erg sterk kan zijn. In het hogere segment? Daar heb ik de nodige missers nog wel eens gezien.
Non Artikel
Exemplarisch voor mijn argument is namelijk uw artikel. U heeft geen enkele affiniteit met automatiseren want had u dat wel gehad, dan zou u het zeker niet aan hebben gedurfd een dergelijk tenenkrommend artikel het daglicht te laten zien.
Automatiseren is namelijk jezelf overbodig maken. Dit is iets waar heel veel commerciële poppetjes een gruwelijke hekel aan hebben maar het is gewoon de essentie van automatiseren. Een ieder die iets anders roept…
War voor talent
Ook zo’n inhoudsloze kreet. War for Talent kan alleen….. als u verstand heeft van Talent. Talent inzichtelijk weet te maken. Dus niet een cummulatie van ervaring in een cv vervat en een soort assessment testje als ‘Talent ontdekker’ ziet.
Ook binnen Tempo-Team is het zo dat die ‘Talent managers’ a: vaak geen affiniteit hebben met het vakgebied dat zij voor Tempo-Team bestrijken, b: Geen enkele affiniteit hebben met assessment methodologiën, dus moet u niet van ‘War on talent’ spreken.
Discriminatie
Als het namelijk zo is dat er binnen Tempo-Team, net als menig maal bij andere HR en recruiters gewoon aantoonbaar gediscrimineerd word, niets meer in potentieel Human Capital meer word geïnvesteerd, dan moeten we het niet hebben over zaken zoals Talent management, War on talent, en al dat soort artikelen.
Zolang dit dagelijkse werkelijkheid is bij Tempo-Team, ook dat +40/45 al niet eens meer word ingeschreven omdat die niet meer kan worden bemiddeld, dat ook Tempo-Team het accepteert dat er oneigenlijke wensen van de ‘klant’ 1 op 1 worden gepubliceerd, niet eens wetende dat een dergelijke vacature niet eens kan worden ingevuld.
Dan blijft alles namelijk gewoon bij het oude. Het ouderwetse uurtje factuurtje verhaal met mensen die iets opleveren.
Ps.
Heeft u trouwens nog iets gehoord van dat glorieuze Tempo-Team-initiatief dat men werk ging maken van al die werkeloze senior human capital? Het was toch een schande dat die zomaar aan de kant werden gezet? Vertel het ons even, wij hebben daar namelijk nooit meer iets van gehoord.
@Numoquest
Aardige sloopjob op Tempo-Team, maar… Reageer eens inhoudelijk op mijn eerste reactie. Bovendien klopt je uitspraak ‘Automatiseren is namelijk jezelf overbodig maken’ gewoonweg niet.
@KJ
Jouw reactie was er net nog niet dus viel er voor mij weinig te reageren natuurlijk. Allereerst, het is geen sloopjob, zoals jij het wellicht leest maar gewoon de ‘naked reality’ …. voor heel veel professionals. Dat even in de marge van….
‘dit oninteressante en saaie werk wordt voortaan door machines gedaan zodat de mensen zich nu kunnen concentreren op interessanter werk’.
Inhoudelijk denk ik dat we op een aantal punten van mening zullen verschillen. Allereerst al je eerste aanhef. Ik kan me daar niet in vinden want ik sta niet zo in IT als materie en als mogelijkheid en met mij vele IT professionals niet. Misschien dat in de intentie van die uitspraak mis.
IT als inefficiënt
Ja. de basis daarvan is gelegen in twee redenen. 1. IT is lineair, mensen niet. Of men gaat in tegen de wetmatigheden die IT als materie heeft, of men verlangt niet lineaire zaken die IT niet kan en zal leveren. Dat maakt het efficiënt. Als men elkaar eindelijk communicatief weet te vinden dan is die inefficiëntie zo voorbij.
Uit ge-IT-‘d
Je bent natuurlijk een keertje uit geautomatiseerd. Of dat ook betekend dat je daardoor banen permanent overbodig maakt, zou zo maar kunnen. In elk geval zul je wel moeten blijven streven naar een stuk realiteit. Dat is bij de commercie steeds minder te vinden.
Twee eenvoudige voorbeelden….
Het Nederlands bezigen schijnt voor veel HBO/VWO-ers een steeds groter probleem. Niet zo verwonderlijk als men niet begrijpt dat het schrijven met een pen ook tot gevolg heeft dat motoriek en hersenen geoefend worden in lezen en schrijven.
De persoonlijke levenssfeer is ernstig aan degeneren toe, iets wat steeds minder mensen schijnen te beseffen. De manier waarop wij op dit moment tornen aan de persoonlijke levenssfeer, dmv gebruik van IT, is zorgelijk. Klaarblijkelijk zijn maar heel weinig daarmee bezig.
Automatiseren jezelf overbodig maken
Als u deze basisregel niet voor u zelf hanteerd, dan heeft u weinig in IT te zoeken. Het is namelijk één van de meest basale uitgangspunten in het implemeteren van IT. Als u die wetmatigheid van IT terzijde wil schuiven, dan tornt u domweg aan de reden waarvoor u IT in zet.
Uiteraard hoeft u dat niet met mij eens te zijn natuurlijk.
Huidig momentum
Er zijn maar weinig mensen die het vermogen hebben boven mens en materie uit te stijgen. Of velen willen het niet. Hoe dan ook, door diversiatie en chaos, die momenteel de boventoon voert, lees hier, software ontwikkelingen, vernieuwingen, oude wijn nieuwe zakken, commercie, heel hard roepen dat we een bepaalde richting in zouden moeten, of we willen of niet….. etc etc. Komen steeds minder mensen toe aan het echte IT. De wetmatigheden en wat nou eigenlijk het doel van IT is.
Prima, die chaos doet namelijk precies het tegenover gestelde van hetgeen je met IT wil bewerkstelligen. Het roept een enorme inefficientie op, in antwoord op jouw stelling. Hier is die reden. al die inefficiente discussies anderen maar te willen overreden, overroepen, eigen (commercieel) gelijk maar willenbe reiken.
To the point?
IT is lineair, kent wetmatigheden en daar word door velen stelselmatig aan getornd. Prima. Dat de keerzijde daarvan is dat IT duurder en inefficiënter is? Prima. Fijn. Ik kan namelijk met een gerust hart stellen, in al die chaos en non discussies, ik hoef namelijk die rekeningen niet te betalen.
Die rekeningen die je juist door automatiseren terug wilde dringen. Ook prima, wat mij betreft.
@NumoQuest
Mijn reactie op dit artikel betreft voornamelijk de titel ‘Automatisering kost mogelijk 50.000 banen’. De rest van artikel betreft het gebruikelijke WC-eend verhaal (in dit geval van Tempo-Team).
Mijn stelling is dat we door automatisering uiteindelijk afstevenen op een baanloze economie. Het aanleren van nieuwe competenties biedt daarbij uiteindelijk ook geen soelaas, aangezien die voorsprong maar van zeer tijdelijke aard is. De vraag is of deze ontwikkeling zo wenselijk is.
Het doel van it is traditioneel de ondersteuning van bedrijfsprocessen. In deze processen wordt de mens in toenemende mate gezien als een inefficiëntie die op een kosteneffectieve wijze kan worden vervangen. Het op deze weg automatiseren van banen mag worden gezien door veel ict’ers als iets onvermijdelijks, een technologische ‘oerkracht’ wellicht, maar persoonlijk denk ik dat er altijd sprake is van een weloverwogen keuze die uiteindelijk bewerkstelligd dat steeds meer winst/geld in handen van een steeds kleinere groep komt.
Automatiseren is dan ook niet jezelf overbodig maken. Het simpele feit is dat een ict’er meestal het werk van anderen overbodig maakt.
uit het artikel: tot 2020 dertigduizend tot vijftigduizend arbeidsplaatsen, met name bij banken en verzekeraars.
Dat is dus tot 9000 mensen per jaar en dat in een bedrijfstak die om heel andere redenen krimpt, namelijk doordat de markt anders met banken omgaat. Helaas andersom nog niet echt.
Daarnaast Tempo-Team is niet een organisatie t.b.v. ict-visies, maar menskrachtinhuur.
Dus eigenlijk niet verwonderlijk wat er staat, gezien hun achtergrond en al helemaal geen nieuws.
Waar ik me weer aan stoor is dat er met gemak even wordt verteld (op zijn minst gesuggereerd) dat voormalige magazijnmedewerkers zich moeten omscholen tot HBO/WO ICT-specialisten. Laten we eens stoppen dat alle mensen compleet uitwisselbaar zijn: het is naïef en eerlijk gezegd zwaar beledigend.
Overigens is het probleem veel groter dan men denkt en het tempo waarin het op ons afkomt ook. Door de crisis worden daar waar met geautomatiseerde hulpmiddelen iets efficiënter of effectiever kan, ook versneld doorgevoerd. Dat houd je niet tegen: onze hele (commerciële) economie is daarop ingericht – winstmaximalisatie.
Ik zie nog twee trends die het aantal werkelozen, ook onder de “meer opgeleide” medeburgers zal doen toenemen tot nog grotere hoogte (werkeloosheid van 50% of meer!):
3D printing zal de gehele maakindustrie compleet transformeren van een centralistische naar een decentrale vorm
Duurzame energie zal ook de gehele energiemarkt veranderen naar een lokale bezigheid.
Beiden zullen praktisch tegen nauwelijks kosten beschikbaar zijn. En niet alleen in onze westerse (relatief rijke) wereld, ook in de “onderontwikkelde” landen. Kijk maar eens wat een eenvoudig apparaat als een smartphone in de rest van de wereld heeft veroorzaakt!
Ik kan aan deze discussie alleen maar toevoegen:
http://dilbert.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/000000/00000/1000/800/1886/1886.strip.zoom.gif
Zowel economie en werkgelegenheid _op zich_ moeten beiden geen doel zijn. Het gaat om kwaliteit van het leven; niet om kwantiteit zoals nu teveel het geval is.
Door steeds verdergaande automatisering en robotisering moet je, wil je een gelijk percentage werklozen houden, de werkweken korter maken van het personeel. Dat gebeurt niet. Dàt is het (grootste) probleem op dit moment, als je naar de arbeidsmarkt kijkt.