Ik ben nog al kennisgericht. En ik denk dat we in Nederland vooral goed zijn in veel weten. We zijn in ieder geval goed in anderen laten denken dat we veel weten. Voorsprong op concurrenten bestaat in deze dus uit zorgen dat we meer kennis hebben dan anderen en dat anderen dat ook denken. Volgens mij ging dat, vanaf pak 'm beet de middeleeuwen, vrij goed. Tot de laatste paar jaren.
En dit komt nu eens niet door de regering. Ik kan natuurlijk een heel verhaal afsteken over de afbraak van het onderwijs, het gebrek aan investeringen en de ontbrekende link tussen onderwijs en de echte wereld. Maar ik heb zo veel kennis dat ik weet dat ik daar niet zo veel kennis van heb. Anderen kunnen dat beter.
Wat ik wel zie is dat wij zelf onze kennisontwikkeling ondermijnen. Wie zijn wij? Wij zijn de klanten van it-bedrijven en wij zijn de mensen die bij it-bedrijven werken. In de huidige marktsituatie zie ik dat er bij projecten en detachering veel op prijs wordt gelet. Zeker op detacheringsgebied is er momenteel een ware prijzenoorlog aan de gang.
Ik zie dat op interessante klussen soms zes of zeven specialisten worden aangeboden. En dat is goed, want dan kan marktwerking haar werk doen. Alleen nu even niet. Door de, volgens mij, te sterke focus op prijs wordt niet de béste kandidaat gekozen maar de goedkoopste. Om dus aan het werk te blijven moet je (te) goedkoop zijn en moet je je als specialist in de uitverkoop zetten.
Logisch gevolg hiervan is, lijkt mij dan weer, dat die specialist geen marge meer heeft om te investeren in kennisontwikkeling. Onvermijdelijk resultaat is dan dat:
– het kennisniveau van de specialist zakt;
– daardoor de kwaliteit van de geleverde dienst minder wordt;
– de klant hier van de dupe is want deze krijgt niet wat nodig is;
– de klant door slechte it de primaire processen niet optimaal kan ondersteunen;
– de klant daardoor minder geld verdient.
En de klant daardoor de volgende keer alleen een nóg goedkopere ‘specialist’ kan betalen, waarna hele voorgaande riedel weer opnieuw begint. Deze trend lijkt mij voor niemand goed. De manier om dit om te draaien is op door op kwaliteit te blijven focussen. Dan vallen de mindere specialisten vanzelf door de mand en kunnen we de opgaande lijn weer opzoeken en vasthouden.
Werken aan, en met, kwaliteit is toch veel leuker dan vechten om de goedkoopste te zijn? En duurzamer bovendien en dat is zelfs hip.
@ewout
zucht.
@mauwerd:
Het eerste deel van jou reactie beschrijft inderdaad ook wat ik bedoel. Dat het ‘erbij hoort’ betekent dan toch niet dat het goed is en er niets aan te doen is?
Van je laatste 3 zinnen zie ik de betekenis even niet. Kun je dat nog anders zeggen?
@Remco
1) Ik denk dat het erbij hoort, het niet “goed” is en er niets aan te doen is. De markt kiest ervoor. Wij zijn klein, de markt is groot.
2) Die reclame voor jezelf, slaat niet zozeer op jouw artikel. Wel is computable een mooi medium geworden om jezelf te profileren. Als de prijsconcurrentie groter wordt, is gratis reclame mooi meegenomen.
@Mauwerd:
Ha dank. Ik vat ‘m. Dank voor je reactie.
1. Wij zijn klein, maar met velen.
2. Zeker!