Jonge ict’ers starten het liefst in een baan met alle voordelen van het Het Nieuwe Werken. Daarnaast willen ze het liefst casual gekleed naar hun werk, geven ze de voorkeur aan een profitorganisatie, een informele werksfeer en een internationaal bedrijf. Bovendien werken zij het liefst veel in teamverband. Dit blijkt uit onderzoek van wervingsbureau Procam onder 214 starters die op zoek zijn naar een baan in de ict.
Van de starters verkiest 87 procent Het Nieuwe Werken boven een baan van negen tot vijf. Ook werken in teamverband is erg populair onder ict-starters, 77 procent geeft de voorkeur aan deze manier van werken. Wat betreft de werksfeer geven ict’ers de voorkeur aan een informele sfeer (83 procent). Dit ligt ook in lijn met hoe starters het liefst gekleed gaan naar hun werk. Van de ondervraagden wil 69 procent wil het liefst casual gekleed, terwijl 31 procent het liefst in pak op werk verschijnt.
Jonge ict’ers zijn erg verdeeld wat betreft de keuze of ze voor een grote of kleine organisatie willen werken. Van hen zegt 59 procent liever voor een grote organisatie te werken, tegenover 41 procent die een kleine organisatie prefereert. Een internationaal opererende organisatie is met 58 procent net iets populairder onder starters. Daarnaast is werken voor een profitorganisatie met 69 procent het meest in trek en verkiest 31 procent non-profit boven profit.
Consultant populairst
De meeste jonge ict-starters willen het liefst in een consultancy-functie werken. Werken als projectleider en business analist sluiten respectievelijk de top drie af. Tester is het minst populaire beroep. Bedrijven die jong talent willen aantrekken en binden moeten doordrongen zijn van hun wensen en daar op inspelen, stelt oprichter George van Buysrogge van Procam.
Als u aan een groep ervaren ict’ers vraagt wat ze zouden willen dan krijgt u dezelfde antwoorden, schat ik zo.
Wat gaan die jongeren doen als ze die baan niet kunnen krijgen?
Het is jammer dat (hoger) opgeleid zijn nog steeds synoniem lijkt aan eisen kunnen stellen en (veel) meer geld verdienen. Het is nu toch al te vaak gebleken dat naast de opleiding de nodige praktijkervaring een absolute must is, en dat je dan na een jaar of 5 tot 10 je voorsprong weer kwijt bent in vergelijking met praktijkervaren mensen.
Kennelijk is deze groep jongeren niet gevraagd of ze van zichzelf vinden dat ze realistische kijk op de zaak hebben. Dan zou de uitkomst wat genuanceerder zijn geweest. Dat hoop ik tenminste.
Maar denk maar niet dat informele (ICT) bedrijven niet net zo hard en zakelijk zijn, jonge mensen! Een formeel bedrijf is veelal directer, en dan ook meteen duidelijk in zijn bedoelingen. Wel zo handig.
Wat je niet vraagt zul je ook nooit krijgen.
Wat loon betreft moet je trouwens in Silicon Valley zijn. Wel zorgen dat je je werk goed doet want anders mag je fijn weer terug.
De jonge ICTer: 20 uur werken voor 80 uur beloning.
De jonge ICT-ondernemer: 80 uur werken voor 20 uur beloning.
Een zekere disbalans is hier toch te herkennen.
Maar ja statistiek (willen) bedrijven met 214 starters werpt ook geen goed licht op een organisatie . . . .
Zoek eens op het begrip “statistische relevantie”.
In ieder geval heeft Procam zijn naam in de pers gekregen.
Ik mis nog in het onderzoek wat de jonge ICT-er verwacht: een vaste baan of een flexibel arbeidscontract? Of is dit overbodig om te vragen?
Volgens Hogendoorn van Nederland ICT is het voor de sector van groot belang om flexibeler met arbeidscontracten te kunnen omgaan:
“Ook de inhoud van functies binnen de ict-sector verandert snel. ‘Ict-bedrijven en de Nederlandse economie hebben dan ook baat bij meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt’, aldus Hogendoorn. ‘De sector groeit met meer flexibele arbeidscontracten harder, waarmee weer extra werkgelegenheid wordt gecreëerd.Nu is iemand vaak of in vaste dienst of het is een zzp’er. Door de snelle ontwikkelingen in de technologiewereld is dit inefficiënt en een belemmering op de groei.”
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/management/4934799/2379250/
Wat een negativiteit.. Willen jongeren werkelijk iets anders dan een oudere generatie? Gewoon leuk werk, de hele dag lol en daar ook nog voor betaald worden. Als je dat nu kunt bereiken met klanten, hebben de klanten ook lol en zijn ze bereid te betalen. Maar ja.. dan moet je wel leveren wat de klanten willen. Het nieuwe werken? wat is dat eigenlijk nu helemaal? Is flexibiliteit nieuw? of komt dat door de iPhone? Of dat je thuis je laptop mag opstarten?
Ik zie vooral (MBO/HBO) jongeren die veel basiskennis missen. Dat is niet hun schuld maar de aanpak in het onderwijs. In ons vak gesproken.. leren ze nog wel wat een gegevensmodel is? Kunnen ze nog wel normaliseren? Kunnen ze in werkstromen denken? Snappen ze de business? Vaak niet helaas. En dan komt de vraag .. hoe kun je dan een klant adviseren? En als je dat dan toch doet met een mooi verhaal.. Wat heb je de klant dan aanbevolen? En wat gaat het effect zijn van die aanbeveling? tja…Het is aan ons seniors om hen daarbij te begeleiden en bij te scholen. Net als vroeger.. Leermeester en leerling. In de praktijk… Zal dat het nieuwe werken worden?
@Luuk: Helemaal mee eens. Helaas is missen ze het vak “ervaring krijgen” op de scholen. Dat zou een mooi vak zijn. alleen dat semester begint pas na afloop van de school en duurt jaren.
Het nieuwe werken is ook niet meer als: “hoe doe je het werk”, en niet “hoe leer je het werk”. Wellicht mag dat nog eens duidelijker worden.
Als het nieuwe werken mensen stimuleert in hun interesse, zowel vakinhoudelijk als in de interactie met collega’s, dan is dat mooi. Echter als het ingevuld wordt met individualisme en weinig interactie leidt het tot niets.
@Luuk & Lex,
Het probleem is dat er tegenwoordig op scholen vooral docenten staan die nooit in de praktijk gewerkt hebben. Die nooit een relevant probleem hebben hoeven op te lossen, die aldus geen idee hebben wat inovativiteit is, die zowieso een heel beperkt blikveld betreffende kundigheid hebben.
Bekendste regelmatig herhalende tafereeltje op een MBO/HBO opleiding
Docent: “in de praktijk zul je natuurlijk zien dat”
Leerling: “Meneer waneer hebt u voor het laatst iets in de praktijk meegemaakt ?”
Dat was in mijn tijd al zo, en zo is het nu nog steeds.
Wat een negatieve reacties lees ik hier.
Het gaat hier niet om het salaris, maar om het feit dat de jonge ICT’er weet dat de wereld aan het veranderen is, en dat bedrijven met een ouderwetse insteek (9-5 fysiek elke dag aanwezig zijn op kantoor, jasje-dasje, laten we ze de ‘grote detacheerders’ noemen) niet meer in de pas lopen met de snelle veranderende wereld van de ICT.
Jongeren zien bedrijven als Apple, Google en zelfs Microsoft als schoolvoorbeeld hoe succesvol te zijn. Al deze bedrijven geven hun medewerkers precies dat wat in dit artikel gevraagd wordt.
Het is aan de bedrijven om daar op in te spelen.