De eerste implementaties van iBeacon zijn aangekondigd. iBeacon is Apple's tegenhanger van NFC. Ik vind het interessant om te zien waar partijen iBeacon voor gaan inzetten en welke mogelijkheden iBeacon biedt voor zakelijke toepassingen.
In een artikel van Rory de Graaf beschrijft hij de eerste initiatieven die het levenslicht zien. iBeacon is een indoor positioning system dat Apple met de komst van iOS 7 beschikbaar stelt voor zijn iOS-devices. iBeacon werkt op basis van Bluetooth LE en heeft als groot voordeel op NFC dat het over een grotere afstand werkt. Je hoeft dus niet de devices tegen elkaar aan te houden, zoals met NFC.
Het artikel beschrijft de initiatieven bij Macy’s en de Mayor League Baseball (MLB). Wanneer bezoekers in de buurt van de Macy’s zijn, kunnen de iBeacons een app opstarten en speciale aanbiedingen en suggesties tonen. Omdat het bereik met iBeacons goed te meten is kan de app zelfs zien op welke verdieping de bezoeker is en zo de informatie nog beter toespitsen op de gebruiker. Enerzijds wordt iBeacon hier vooral voor marketing en reclametoepassingen ingezet maar anderzijds kan Macy’s hierdoor een beter online/offline klantprofiel samenstellen. Dit gaan we de komende tijd absoluut meer zien.
De MLB gaat stadions voorzien van iBeacons om daarmee bezoekers meer toegespitste informatie te kunnen aanbieden. Zo kan bijvoorbeeld bij het benaderen van het stadion de digitale ticket te voorschijn komen en kan gespaard worden voor spaarpunten. De MLB zet vooral in op loyaliteit.
Logisch is het dat ook Apple in de Apple Stores de volle mogelijkheden gaat benutten voor het informeren van bezoekers. Dit kan twee kanten op: ook bezoekers kunnen zich zo melden bij binnenkomst wanneer ze bijvoorbeeld een afspraak hebben bij de Geniusbar.
De Graaf vraagt zich verder af of er buiten de retail ook kansen liggen voor iBeacon. Hij noemt de volgende voorbeelden voor een ziekenhuis:
● Bezoekers aanmelden bij de poli en ze de route tonen voor hun afspraak en de wachttijd bij de afdeling zodat ze eventueel eerst een kopje koffie kunnen halen (uiteraard met een Passbook kortingsvoucher).
● Zien in welke ruimtes de schoonmakers al geweest zijn.
● Kunnen zien waar een bepaalde arts zich bevindt.
● Patiënteninformatie verschaffen over de afdeling waar ze liggen.
● Verpleegkundigen laten ‘inklokken’ bij het oplopen van de afdeling.
Ik denk dat dit goede voorbeelden zijn waartoe iBeacon kan leiden. Voorwaarden zijn wel dat deze iBeacons ook door niet Apple-devices te gebruiken zijn, zodat ze in een ‘any device-wereld’ kunnen werken. Inmiddels kunnen Android 4.3-devices de iBeacons zien. Nu we steeds meer in een omgeving werken waarin informatie anytime, anywhere en op any device geraadpleegd kan worden, is er steeds meer behoefte aan het toevoegen van context. Naast locatie zorgt een technologie als iBeacon voor nog fijnere contextgevoeligheid, wat ertoe leidt dat de juiste informatie kan worden aangeboden. Hopelijk gaat deze technologie helpen in de enorme information overload waar we nu nog mee te maken hebben.
iBeacon of i-bacon. Wie zit er te wachten op een nog betere tracking van zijn bewegingen binnen een winkel o.i.d.?
De voorbeelden met het ziekenhuis tonen het volledige ontbreken van begrip van de processen binnen een ziekenhuis en waar het in de zorg om draait.
Het woord privacy schijnt onbekend. Maar ja wie uit de Facebook-generatie begrijpt nog iets van de essentie van het begrip “privacy”?
Wachten we af hoe leuk deze generatie over 20 jaar hun jeugdzonden nog vinden wanneer die leiden tot een afwijzing bij een sollicitatie of iets vergelijkbaars.
Tja, mij lijk dat er hiervoor toch al zat technieken bestaan.
Een chippie als de nRF24L01 kan dat allemaal allang, en er schijnt zelfs een Arduino shield voor dat ding te bestaan. Bovendien werkt het voor kortstondige verbindingen een stuk sneller en zekerder dan Bluetooth.
Wat wil Apple met deze techniek voor iets innovatiefs doen ?
Dag Jan, je reactie bevat veel cynisme. Ik denk dat er veel behoefte is aan betere positionering in panden, omdat dit een betere informatievoorziening anywhere, anytime mogelijk maakt. En dat kan inderdaad ook voor reclametoepassingen gebruikt worden. Volgens mij is daar niets mis mee.
Er zijn zeker betere voorbeelden in de zorg te bedenken. Ik zou je (en andere lezers) willen uitdagen deze te opperen.
Privacy is een belangrijk issue. De ‘Facebook-generatie’ is met internet opgegroeid en zal er straks (naar hun normen en waarden) prima mee omgaan verwacht ik. De hippie-generatie loopt ook niet blowend op het werk, toch?
Leg dat eens naast iBeacon en Facebook,
http://www.heise.de/newsticker/meldung/Es-muss-ein-Recht-auf-Privatheit-geben-Zum-Tode-von-Willis-Ware-2054947.html
Lees ook eens welke invloed het gebruik van IBM-computer op de holocaust hadden.
Wie uit de geschiedenis niets leert is gedwongen hem te herhalen.