Social collaboration is voor organisaties pas nuttig als deze manier van werken is gekoppeld aan een bedrijfsproces. Hiertoe heeft SAP een jaar geleden SAP Jam geïntroduceerd. Het concern voegt hiermee social media-achtige functionaliteiten toe aan de business processen waarmee we allemaal dagelijks werken.
Daarmee combineert SAP mogelijkheden die we bijvoorbeeld van Facebook kennen met erp, crm en andere enterprise-applicaties. Een jaar na de introductie kent de cloud-oplossing SAP Jam tien miljoen gebruikers. SAP heeft de social collaboration-oplossing nu uitgebreid met zogeheten ‘werkpatronen’.
Met deze vooraf ontwikkelde collaboratieve processen hebben bedrijven compleet zicht op al hun belangrijke activiteiten. Dankzij dit inzicht kunnen zij sneller goed gefundeerde beslissingen nemen. Daarnaast kunnen zij gericht actie ondernemen om betere resultaten te behalen. Organisaties kunnen de werkpatronen toepassen op de belangrijkste operationele processen die zijn gericht op klanten, werknemers en partners. De eerste werkpatronen die door SAP zijn ontwikkeld ondersteunen collaboratieve verkoop- en serviceprocessen met de SAP Customer Relationship Management (SAP CRM)-toepassing.
De werkpatronen combineren expertise, content, het oplossen van problemen en sjablonen met applicaties en real-time data afkomstig uit bedrijfssystemen. Doordat de integratie op een intelligente manier plaatsvindt, maakt het niet uit dat de data continu verandert. SAP Jam levert altijd relevante en actuele data. Hierdoor herkent en interpreteert de oplossing niet alleen de data, maar ook gerelateerde documenten, mensen en projecten. Medewerkers kunnen kiezen uit een lijst van werkpatronen die SAP Jam biedt.
De eerste vooraf gebouwde patronen brengen SAP Jam samen met data en objecten van SAP CRM. Deze combinatie ondersteunt verkoop- en serviceprofessionals bij hun planning, het managen van kansen in de markt, het daadwerkelijk afsluiten van een deal en serviceverzoeken.