Driekwart van de Nederlandse organisaties vindt dat de opkomst van cloudoplossingen snelle innovatie voor de eigen organisatie mogelijk maakt. Maar de cloud wordt te versnipperd gebruikt waardoor onvoldoende waarde wordt gecreëerd. Cloudintegratie is daardoor de belangrijkste uitdaging voor vier van de vijf Nederlandse bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek door Pb7 Research, in opdracht van it-dienstverlener Macaw, onder honderd it-beslissers van Nederlandse organisaties met vijftig of meer medewerkers, die nu, of uiterlijk in 2016 van cloud gebruik (denken te) maken.
Het aantal cloudtoepassingen dat organisaties in gebruik hebben, maakt de komende drie jaar een ruime verdubbeling door: van 46 per organisatie nu, naar 105 in 2016. Het gaat daarbij meestal om een combinatie van private en publieke oplossingen. Het onderzoek signaleert dat het voor Nederlandse organisaties niet eenvoudig is om de snelheid waarmee cloudapplicaties de organisaties binnenkomen bij te benen. Veel van deze applicaties worden binnengehaald om een tactisch voordeel te realiseren, maar zij zullen vroeg of laat toch ingepast moeten worden in het bestaande bedrijfsapplicatielandschap. Volgens het onderzoek zien cloudgebruikers een grote toegevoegde waarde in diverse integratieoplossingen die daarvoor nodig zijn.
Legacy-applicaties
De meest genoemde oplossingen met grote toegevoegde waarde zijn een complete werkplekomgeving in de cloud (44 procent), gebruik van een dienstverlener die als cloudbroker optreedt (39 procent) en het gebruik van open standaarden (39 procent). Momenteel wordt cloudintegratie vooral opgepakt om private cloudoplossingen met andere private cloudoplossingen te integreren (52 procent). In de komende jaren verschuift de behoefte naar het integreren van publieke en private cloudtoepassingen met legacy-applicaties.
‘Nederlandse cloudgebruikers merken in de praktijk dat ze sneller kunnen innoveren en bedrijfsprocessen efficiënter kunnen maken met behulp van cloudoplossingen’, zegt Macaw-coo William van der Pijl. ‘Het is ook een manier om snellere en betere stuurinformatie te realiseren. Er komen dan ook in hoog tempo cloudtoepassingen bij, waardoor het gevaar van een nieuwe vorm van eilandautomatisering ontstaat. Als cloudintegratie faalt, vreest men vooral voor verstoringen in bedrijfsprocessen en beveiligingsproblemen. Maar het goed aanpakken van integratie is voornamelijk cruciaal om de toegevoegde waarde van de cloud niet verloren te laten gaan.’
Uitdagingen
Het aan elkaar knopen van (cloud)applicaties is de grootste, maar zeker niet de enige integratie-uitdaging. Hoog op de lijst uitdagingen staan gebrek aan overzicht wat betreft de prestaties, toegangs- en identiteitsbeheer, applicatiewildgroei en complexer leveranciersmanagement. Als risico’s bij falende cloudintegratie noemt 46 procent beveiligingsissues en 45 procent verstoringen van de bedrijfsprocessen, gevolgd door trage probleemoplossing vanwege een ondoorzichtige keten (37 procent) en uit de hand lopende kosten (34 procent). Opvallend is dat 31 procent zegt bang te zijn voor continuïteitsproblemen door mogelijk faillissement van leveranciers. Gevraagd naar de meest geschikte leverancier van cloudintegratieoplossingen voor de organisatie geeft bijna de helft (48 procent) dan ook de voorkeur aan Microsoft, gevolgd door Google (24 procent) en Amazon 7 procent), terwijl 15 procent het niet weet.
@maarten
Stellen dat functionaliteit voor de financieen komt lijkt me onjuist, de kosten gaan namelijk voor de baten uit maar moeten wel terug verdiend worden. En hoewel er ook nadelen zitten aan ROI berekeningen past dat beter bij de cloud omdat je hier uiteindelijk niets bezit.
Functionaliteit is leuk maar beheersbaarheid wordt nog weleens vergeten, bijvoorbeeld van de kosten en 80% van IT budgetten wordt besteed aan het ‘in de lucht houden’ van eerdere keuzen. En nu de eerder uit TCO berekening verkregen budgetten onder druk staan zoeken we naar besparingen die er niet zijn.
Wie bepaald trouwens de gewenste functionaliteit?
A. Business
B. IT
C. Gebruiker
D. Marketing
Las recent een leuk stuk over marketing die gericht is op de ‘jengelfactor’ waardoor ouders toch weer de ongewenste en ongezonde producten aanschaffen in de supermarkt. En de cloud is net een supermarkt – Internet of Things – waar je heel makkelijk iets afneemt waar je vervolgens aan verslaafd raakt maar wat langzaam steeds meer gaat kosten, bijvoorbeeld de beveiliging.
Ewout, E. De Klant.
Henri, zie antwoord D.
@Ewout,
als je de financien voor de functionaliteit stelt ga je iets kopen waar je eigenlijk niets aan hebt… 🙂
@Ewout
functionaliteit: C&A is toch voordeliger 🙂
@Maarten
Zoals al aangegeven geef ik de voorkeur aan een ROI berekening aangezien deze zowel de kosten als verwachte voordelen van een oplossing kwantificeert. TCO omvat enkel de kosten en werkt goed voor een ‘must-do’ oplossing voor de infrastructuur zelf maar dekt niet de content.
Want nogmaals, je koopt niet de cloud maar neemt er functionaliteit (een dienst) uit af waarbij kosten van integratie en migratie zeker mee genomen moeten worden. Las trouwens laatst iets over het juridisch eigendom van data waardoor integratie maatschappelijk en wettelijk niet altijd wenselijk is maar dat even terzijde.
Als je in de cloud functionaliteiten middels MoSCoW principe classificeert en prioriseert maar non-functionals beprijsd zul je ‘lean’ de resultaten halen die je wilt. En het is verstandig om dit met iteraties te doen omdat zeker in de IT dingen nog weleens organsisch willen groeien.
En wie geen exit strategie heeft zal er op termijn achter komen dat hij/zij zijn legacy gewoon verplaatst heeft en er geen afscheid van heeft genomen. Bij onderstaande uitspraak van Macaw heb ik de indruk dat het hier meer om BPO gaat, de non-functionele delen zijn beprijsd en uitbesteed:
“Nederlandse cloudgebruikers merken in de praktijk dat ze sneller kunnen innoveren en bedrijfsprocessen efficiënter kunnen maken met behulp van cloudoplossingen.”
Betreffende cijfers, de verstoringen (45%) van bedrijfsprocessen is vaak een stukje ketenproblematiek waarbij de bottleneck niet opgelost maar gewoon verschoven wordt, opmerkelijk dat gros respondenten alleen de A-merken noemt die alle 3 niet echt op onderlinge integratie gericht zijn. De cloud is een supermarkt met A-merken en huismerken maar als je niet kunt koken dan smaakt het allemaal hetzelfde.
“Computable gaat op zoek naar de grootste Nederlandse ict-held”
Naar mijn mening degene die ROI en TCO van cloud in de hele keten kan berekenen mag als ‘de grootste Nederlandse ict-held’ aangewezen worden!
Wederom een beetje een artikel ter promotie van…. cloud.
Vrij recent heb ik weer eens gereageerd op de stelling cloud en security. Ik weet niet goed op te maken uit welke koker, en vooral met welk doel, deze publicatie is opgezet, maar ook hier blijft mijn stelling dezelfde.
80% van wat men roept ‘cloud’ is geen cloud maar gewoon datacenter werk met een inet verbinding naar die data. Even los van op welke wijze men verbinding maakt tot die data. Een server in een data center is geen cloud.
Uw data verdeeld over verschillende data centers is ook geen cloud, het is gewoon uw data verdeeld over verschillende bronnen ‘carriers’.
Cloud in de zin cloud is dat alle data onogelijk klein is opgesneden en overal ter werlend zweeft en overal ter wereld door de eigenaar weer kan worden aangeroepen waardoor het weer word verzameld tot een werkbaar geheel. Dat is voor mij cloud. Al het andere…. een beetje commercieel geneuzel.
Lees ik in het artikel dat cloud te versnipperd gebruimt word? Duh. Dat cloud optima forma! Laat ik de auteur niet helemaal afvallen. Hij geeft een aardige opsomming wat je allemaal zoal tegen kunt komen bij wat ik placht te noemen,’Standard IT Project and Programme Management’.
Dat zijn geen uitdagingen overigens, maar gewoon het proces E2E van elk IT project of programma dat je graag zou willen opzetten en uitvoeren.
@ Reza
Dan ben je snel klaar.
1. Waarom automatiseer je?
2 Waarom zou je automatiseren?
Hiermee heb je meteen op alles het antwoord. ;O)