Luchthavens wereldwijd investeren in 2013 naar verwachting zes miljard dollar (bijna 4,5 miljard euro) in it. Dit blijkt uit het vrijgegeven 2013 Airport IT Trends-onderzoek van luchttransportautomatiseerder Sita in samenwerking met Airports Council International (ACI). Ongeveer 90 procent van de luchthavens verwacht in 2014 meer of hetzelfde uit te geven aan it. Met name het verbeteren van de passagierservaring heeft prioriteit. Het onderzoek is gehouden onder respondenten van 255 luchthavens.
Ongeveer 95 procent van alle luchthavens is van plan om voor 2016 te investeren in mobiele apps, waarmee vlucht- en luchthaveninformatie verstrekt kan worden aan passagiers. Bovendien is 75 procent van de luchthavens van plan om voor 2016 diensten via social media aan te bieden aan passagiers. Dit is nu nog 56 procent. Tevens kunnen passagiers verwachten dat bagage self-service toe zal nemen. Meer dan 80 procent van de luchthavens wereldwijd wil voor 2016 printdiensten voor bagagelabels en inleverpunten voor bagage aanbieden.
Business intelligence
Het onderzoek benadrukt ook het toenemende belang van business intelligence (bi), waarmee data omgezet kan worden in nuttige en bruikbare informatie. Ongeveer 80 procent van de luchthavens is van plan om voor 2016 te investeren in nieuwe bi-oplossingen, waarmee ze inkomsten willen optimaliseren en beheren. Bi zal ook ingezet worden bij andere luchthavenactiviteiten, zoals monitoring van passagiersstromen en resource management. Dit sluit aan bij de operationele efficiëntie en het verbeteren van de passagierservaring.
Er is echter nog een lange weg te gaan voordat de luchthavens hun bi-ambities zullen bereiken, zo blijkt uit het onderzoek. Op dit moment heeft slechts 8 procent van de ondervraagde luchthavens de juiste datakwaliteit die voldoet aan de huidige bi-initiatieven. Met name de toegang tot data en de integratie van deze data tijdens de implementatie van bi-oplossingen blijft een uitdaging vormen voor luchthavens.
Passagiers centraal
‘Luchthavens blijven investeren in informatietechnologie om hun processen en diensten te verbeteren’, zegt Sita-ceo Francesco Violante. ‘Dit jaar laat ons onderzoek duidelijk zien dat met name de passagiers centraal staan. Luchthavens hebben te maken met toenemende passagiersaantallen. Daarnaast streven ze ernaar om de passagierservaring te optimaliseren. Technologie biedt luchthavens de essentiële oplossingen die zij nodig hebben om dit te realiseren, ondanks de fluctuerende inkomsten van luchthavens.’