Cascadis, de beroepsvereniging voor webprofessionals in de publieke sector, zet de deur open voor leden uit het bedrijfsleven. De vereniging gaat vanaf volgend jaar actief werven. Cascadis verwacht door de verbreding meer te kunnen doen aan kennisuitwisseling en deskundigheidsbevordering. Op dit moment zijn er 520 webprofessionals persoonlijk lid en telt de vereniging honderdtachtig publieke organisaties als leden. De verbreding past bij de nieuwe koers die na tien jaar wordt ingezet om Cascadis verder te laten groeien.
Volgens Robert van Vliet, de nieuwe voorzitter van Cascadis, past de verbreding van het ledenbestand ook bij de huidige ontwikkelingen binnen beroepsverenigingen. ‘Je ziet het ook bij andere beroepsverenigingen in andere sectoren, zoals de ict, de corporatiesector en de communicatiewereld. Daar kunnen professionals uit zowel de non-profit als de profit-sector lid worden.’
Cascadis verlegt de koers ook op andere gebieden. ‘Wij willen de komende jaren meer aan deskundigheidsbevordering doen. Dat betekent verdiepen en verbreden. Verdiepen door de oprichting van focusgroepen en ons Cascadislab. Verbreden door samen te werken met andere beroepsverenigingen, zoals Logeion voor communicatieprofessionals, Cover, de vereniging voor communicatieprofessionals in de corporatiebranche en NGI/NGN, de te fuseren club voor it-professionals. Ook proberen we door samenwerking met sponsoren leden te laten profiteren van nieuwe diensten. Sinds kort bieden we via een partnerovereenkomst met Business to You – tegen korting – diensten op het gebied van websitebeveiliging en internetbetalen.’
Van Vliet benadrukt wel dat de nieuwe koers van Cascadis geleidelijk aan wordt ingezet. ‘Openstelling aan het bedrijfsleven en meer sponsoring betekent ook meer commerciële druk. We moeten nog wel de randvoorwaarden invullen om hier goed mee om te gaan. Dat zullen we de komende tijd met een vertegenwoordiging van de leden bespreken.’