Bedrijven omarmen mobiele technologie vooral als middel om medewerkers efficiënter te laten werken. Dat blijkt uit onderzoek van IBM en Oxford Economics onder zeshonderd bedrijven. Daarnaast stelt 60 procent van de ondervraagde organisaties dat ze mobiele technologie gebruiken om hun bedrijfsmodel te vernieuwen. Op dit moment geeft minder dan de helft van de bedrijven aan dat marketing via mobiele technologie een positieve invloed heeft op de omzet.
Van sales en klantenservice tot logistiek en onderhoud, mobiel werken is essentieel geworden voor veel organisaties. Uit het onderzoek blijkt dat voor 44 procent van de voorlopers in mobiele technologie het buiten kantoor laten werken van werknemers cruciaal is. De helft van de organisaties ziet een toename van 10 procent in de productiviteit van werknemers door het gebruik van mobiele technologie. De komende drie jaar verwacht 40 procent van de bedrijven een toename in de productiviteit van 10 à 20 procent van hun mobiele medewerkers. Zo’n 36 procent verwacht dat dit meer dan 20 procent zal zijn.
Populairste vormen
De populairste vormen van mobiel werken zijn toegang tot e-mail, samenwerken met collega’s en projectmanagement en videoconferenties. 62 procent benadert zijn e-mail via smartphone en 38 procent doet dit via een tablet. 25 procent werkt via een smartphone samen met collega’s. Videoconferenties worden in 30 procent van de gevallen via een smartphone gedaan en 33 procent doet dit via een tablet.
Veel bedrijven zien het werken eigen (mobiele) apparatuur (bring your own device – byod) als een last. Meer dat 60 procent van de bedrijven die succesvol zijn in het werken met mobiele technologie ondersteunen byod juist als onderdeel van hun strategie. Een internationale bank die medewerkers via hun eigen smartphones en tablets toegang gaf tot zijn applicaties, zag de verkopen binnen een maand toenemen. Deze byod-aanpak zorgde voor een return on investment van 108 procent.
Fundamentele verandering
Smartphones, tablets en mobiele toepassingen laten zien dat mobiele technologie hard bezig is traditionele businessmodellen overhoop te gooien. 80 procent van de organisaties geeft aan dat de manier waarop ze zaken doen fundamenteel verandert door de opkomst van mobiele technologie. Zo heeft Whatsapp het traditionele verdienmodel van telecombedrijven in korte tijd radicaal veranderd door de verschuiving van de betaalde sms naar gratis chatten. Toch heeft minder dan de helft van de ondervraagde organisaties een uitgebreide mobiele strategie ontwikkeld om met deze veranderingen om te gaan.
Een succesvol voorbeeld van het inzetten van mobiele technologie is Homeplus, een Zuid-Koreaanse dochter van supermarktketen Tesco. Zij ontwikkelden een virtuele winkelstraat op een treinperron. Wachtende reizigers kunnen hier via een mobiele app boodschappen doen terwijl ze wachten. Binnen een aantal uur worden de boodschappen thuisbezorgd, met als resultaat dat de online verkopen met 130 procent stegen in drie maanden.
Enorme impact
Mobiele technologie heeft een enorme impact op het dagelijkse leven van consumenten. Opvallend genoeg wordt mobiel door minder dan de helft van bedrijven gezien als marketingkanaal dat bijdraagt aan de omzet. De oorzaak lijkt te zijn dat de helft van de organisaties grote moeite heeft om te begrijpen hoe consumenten omgaan met mobiele technologie.
Organisaties worstelen om goede inzichten te halen uit de data die mobiele consumenten genereren. Sensoren in mobiele apparaten zoals horloges, auto’s, medische apparatuur en thermostaten, en zelfs brillen zoals Google Glass, zullen de komende jaren de nieuwe bronnen van big data en inzicht in het gedrag van consumenten worden. Deze ‘grondstof´ zal een cruciale bijdrage leveren om nieuwe diensten en inkomstenbronnen voor bedrijven te creëren.
Uit het artikel: verschuiving van de betaalde sms naar gratis chatten
Dit is op zich niet correct, het prijsverschil tussen sms en whatsapp zit er in dat data uit de databundel veel goedkoper is dan bitjes in de sms bundel.
In algemene zin: mobiel werken kan efficiënt zijn als plaats en tijd onafhankleijk werken een positieve component inbrengen in het werkproces. Daarnaast is de consumerisation een stuwende kracht achter het gebruik van de devices naar de bussinesomgeving.
Het zou zinvol zijn als aanvulling door de auteur als er wat concrete, meer in de buurt liggende concrete toepassingen gegevens worden, een aanvulling waard!