21 Nederlandse organisaties hebben afspraken gemaakt over het gebruik van een referentiemodel voor ict-competenties: het Europese e-Competence Framework (e-CF). Het gaat daarbij om het vergelijkbaar maken van competenties van ict-professionals waardoor het voor werkgevers makkelijker wordt het juiste personeel aan te trekken, opleidingsinstituten hun onderwijs beter kunnen afstemmen op behoeften van de markt en werknemers makkelijker hun kennis en kunde kunnen ‘verkopen’.
De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat door 21 Nederlandse organisaties werd ondertekend tijdens het ECP Jaarcongres in Scheveningen, in bijzijn van de voorzitter Digivaardig & Digiveilig Tineke Netelenbos. Daarin spreken partijen met elkaar af e-CF te (gaan) gebruiken bij bijvoorbeeld de werving en selectie van nieuwe medewerkers, assesments of inhuur van ict-professionals en bij het opleiden van eigen medewerkers. Het ministerie van Economische Zaken (EZ) draagt bij aan de implementatie van e-CF in Nederland door in zijn rol als netwerkpartner partijen bij elkaar te brengen en door financiële ondersteuning via het programma Digivaardig & Digiveilig.
Ondertekenaars
Het e-CF-convenant is ondertekend door IBM, Pink Elephant, Capgemini, Quint Wellington Redwood, Havenbedrijf Rotterdam, Randstad, Career Result, IT-Staffing, Ngi, Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN), Hogeschool Utrecht, Hogeschool Dirksen, Stichting Platform ICT Hogescholen (SPIH), Vereniging van Opleidingsinstituten voor ICT (VOI), Ecabo Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, Exin Holding, Hogeschool NTI, NIOC, Isential ICT Facilities, IT PerformanceHouse en de ASL BiSL Foundation.
Roel Schulting, directeur van stichting CA-ICT, heeft het convenant ontvangen uit handen van Tineke Netelenbos, vanuit hun rol als coördinator van het Sectorplan ICT (LINK) waarin verdere implementatie van e-CF een belangrijke plek inneemt. ‘Het CA-ICT vindt verbetering van de afstemming tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van groot belang’, meent Schulting. ‘e-CF kan helpen competenties van ict-professionals, vacatures en opleidingen beter op elkaar te laten aansluiten.’
Dreigend tekort terugdringen
Tineke Netelenbos verwacht dat meer organisaties in Nederland het e-CF-referentiemodel in gebruik gaan nemen. ‘Rond 2017 loopt het tekort aan goed opgeleide ict-professionals op tot minimaal 6800. e-CF is van waarde vanaf het moment dat het wordt ingezet en helpt het dreigende tekort aan deze professionals terug te dringen.’
Eén van de convenantpartners Capgemini werkt al geruime tijd met het referentiemodel e-CF en gebruikt het onder andere om klanten te helpen bij het ‘plotten’ of vormgeven van ict-functies en CV’s van werknemers. ‘In de snel veranderende wereld van de ict is het belangrijk om waar mogelijk standaarden met elkaar af te spreken’, zegt Onno van de Weteringh, vice president Capgemini Nederland. ‘e-CF is een belangrijke standaard als het gaat om vakmanschap van ict-professionals. Capgemini heeft e-CF omarmd en verwerkt in de eigen curricula en in het opleidingsaanbod van de Capgemini Academy.’
Juiste competenties werven
Verder heeft het e-CF ook in andere organisaties een plek gekregen. Zo gebruikt het ministerie van Binnenlandse Zaken het model als basis voor het Kwaliteitsraamwerk IV van de IV-professionals van de Rijksoverheid en gebruikt de Hogeschool Utrecht het e-CF voor de herinrichting van de bacheloropleiding Business & IT Management en de Master of Informatics.
Uit recent kwalitatief onderzoek van de Universiteit Twente onder managers uit zes topsectoren blijkt dat ruim de helft het moeilijk vindt om ict-professionals met de juiste competenties te werven. Geschikte mensen zijn schaars en sommige sollicitanten hebben niet de juiste combinatie van competenties. Ook de breedte en de kwaliteit van professionele ict-competenties worden soms gemist. Daarnaast is slechts de helft van de respondenten bekend met de competentiestandaarden van ict-professionals. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld de helft van de managers (nog) geen standaarden of referentiemodellen zoals e-CF gebruikt voor verdere ontwikkeling van hun ict-professionals.
Over e-CF
Het Europese e-Competence Framework kwam tot stand met medewerking van zestig organisaties uit verschillende Europese landen en past in de uitwerking van de Digitale Agenda voor Europa 2020 van de Europese Commissie. Het referentiemodel bestaat uit 36 competenties op vijf niveaus, verdeeld over vijf competentiegebieden (plannen – bouwen – uitvoeren – mogelijk maken – sturen). e-CF kan worden gebruikt en begrepen door bedrijven die ict-producten/diensten gebruiken en leveren, ict-professionals, managers en hr-afdelingen, bemiddelaars tussen vraag en aanbod, de publieke sector, onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten, en sociale partners in heel Europa. Het spreken van een gemeenschappelijke taal, bevordert transparantie in vraag en aanbod van ict-professionals en hun diensten. Dit komt ten goede aan de mobiliteit op de ict-arbeidsmarkt waardoor het dreigende tekort aan ict-professionals kan worden teruggedrongen.
Zoals terug te lezen in het artikel zijn het vooral de grote bedrijven die dit omarmen en hebben helpen ontwikkelen. Op de website van e-CF staat met betrekking tot SME en micro enterprises het volgende:
== Quote ==
The e-CF was developed with support from multinational enterprises however it has been tested in SME environments.
In some cases the e-CF works well for SMEs, in other cases less so. However, SMEs often use the e-CF in new and innovative ways which supports the future development of the framework. Feedback received from the application of the e-CF by SMEs and micros provides a foundation for framework updates that will inform e-CF updates and benefit all future users.
== Unquote==
Dit zou een waardevolle toevoeging zijn geweest in dit artikel opdat er een juist beeld ontstaat over de opzet en reikwijdte.
De vraag die ik me zelf stel bij het lezen van dit artikel is, wie nu echt baat heeft bij dit framework. De ICT-er of de bedrijven die dit hebben mee helpen ontwikkelen of de bedrijven die op zoek zijn naar de schaarse ICT-er.
==Quote==
Uit recent kwalitatief onderzoek van de Universiteit Twente onder managers uit zes topsectoren blijkt dat ruim de helft het moeilijk vindt om ict-professionals met de juiste competenties te werven.
==Unquote==
Zegt dit iets over de bedrijven of over de ICT-ers? De markt werkt via het vraag en aanbod principe dus waar is het dan fout gegaan?
Even een paar kleine wetenswaardigheidjes….
– Mevrouw Tinke Netelenbos heeft geen enkele affiniteit met IT
In haar hele carriere heeft ze weinig van doen gehad met de IT sector. Ze heeft daar ook de affiniteiten niet toe.
– Roel Schulting heeft geen enkele achtergrond noch affiniteit met IT
Heer Schulting heeft, evenals mevrouw Netelenbos, een rijk netwerk. Het CA-ICT is een stichting die zich voornamelijk bezig houd met het ondersteunen van subsidie aanvragen in NL en Brussel voor opleiders.
Klassiek voorbeel nieuwe geldstroom
Het is een klassie voorbeeld van het opzetten van een nieuwe geldboom die uiteindelijk door belastingbetalers zal worden gevuld. De subsidies zullen vrijwel niet terecht komen bij de mensen die de IT vorm en inhoud geven. De professionals.
Convenant een ingewikkeld, weinig zeggend
Zoals het een goed politiek document betaamt word er in het begin van het document uit en te na geput in mitsen en maren en vooral ‘exit’s’ waar het het nemen van verantwoordelijkheden betreft. Nergens is er voorts in het convenant ook maar iets geborgd over hoe implementatie en ervaring en kennis vastlegging moet zijn geregeld.
Overigens,
Als het zo is dat de organisaties, politiek en non politiek, sinds 2005, nu pas een convenant hebben weten op te leveren, die aan geeft aan welke criteria professional management zou moeten voldoen om aan te worden gemerkt als ‘gekwalificeerd’, dan zou elke professional zich eens achter de oren moeten krabbelen.
In het hele convenant komt nergens ook maar één letter voor dat definieert wat IT als materie is, wat de wetmatigheden zijn va IT als materie en, zeker niet onbelangrijk, aan welke wetmatigheden IT als materie onderworpen is.
Dat maakt dit convenant dan meer een zeer duurbetaald stuk dat enorme kosten met zich mee brengt, zeg maar een geldruif van belastinggeld, waar je natuurlijk aan mee wil doen, maar geen werkelijk toegevoegde waarde zakelijk en organisatorisch.
Waarvan akte….
@NumoQuest,
misschien even deze link volgen dan zie je het document, dan ben ik benieuwd naar je altijd goede inhoudelijk gerichte commentaar…:-), ipv het meer procedureel en organisatorisch gerichte commentaar, waar ik mij overigens prima in kan vinden
http://www.ecompetences.eu
@ Willem, ‘Bottom line’ voor mij dan, als je een dergelijk convenant opleverd, met zoveel partijen, in zes jaar, hoe werkbaar zal dat dan zijn denk je als we de huidige stand van zaken, HR/Recruitment, in NL beschouwen? De tekorten dring je niet terug door een nieuw platform aan criteria te schrijven maar datgene te nemen wat je hebt en dat om te ‘modelleren’ naar hetgeen je te kort komt.
Anders zul je je afhankelijk gaan stellen van toekomstige generaties, zie je het voor je?
@ Maarten,
Ik heb het document gelezen, vandaar mijn commentaar en mijn invalshoek. Zie even mijn commentaar. Als je mensen hebt die weinig tot niets begrijpen van IT, de materie, hoe die zich beweegt, de impact die het heeft op persoon en organisatie, en de wetmatigheden waar die langs beweegt, dan kun je alles vervatten in convenanten wat je wil natuurlijk.
Gaat het er uiteindelijk niet om tekorten te beslechten? Als dat het uitgangspunt is, waarom kom ik dan niets tegen van het bewerkstelligen van tussentijdse oplossingen? Lees hier het enorme potentieel dat er al is, zij het werkeloos, die je om en bij kunt scholen naar…. ?
Uiteindelijk leest het alleen maar weer als een set met ‘requirements’ waar organisaties zich aan vast zullen gaan houden waar niets en niemand op is ingesteld. Opleidingen noch bedrijfsleven. Zie jij met dit convenant het begin van ‘het Oplossen?’
Misschien ben ik te pragmatisch en oploosings gericht. IT is namelijk A- diplomatiek en A- politiek. Zo eenvoudig is het nu eenmaal.
NumoQuest, kan ik jouw betoog samenvatten door te zeggen dat dit convenant de Europese IT bureaucratie formaliseert?
Zelf denk ik het als rookscherm gebruikt gaat worden om te kunnen schermen met ‘compliancy’ gebaseerd op gebakken lucht terwijl er nog steeds miljarden per jaar door het putje gaan bij IT projecten.
@NumoQuest,
ik heb het ook gelezen dacht, kijk even hoe snel ik dat op mijn “ruime” ervaring in communicatieland kan projecteren…Vergeet het maar….
Inderdaad wat Johan Duinkerken zeer gevat samenvat…… 🙂
De uitdaging is een traditioneel vraag en aanbodprobleem. En wat gaan we weer doen, een Europees framework van skills en vaardigheden opstellen. Dat is leuk in de marge om binnen Europa wat zaken wat makkelijker te kunnen vergelijken. Waar het daadwerkelijk om gaat is hoe we de aanbod op de vraag kunnen laten aansluiten, en (let op!) vice versa.
Het idee dat je je potentiële beroepsbevolking (aanbod) altijd kunt her/omscholen tot de noodzakelijke vraag is naief. Ook een potentiele beroepsbevolking is een pyramide waarin de grootste groep onderin minder geschoold zal zijn als de groepen daarboven. Dat is niet voor niets: iedereen proberen (of dwingen) tot het hoogste niveau in de pyramide te laten komen gaat niet lukken. Mensen hebben hun fysiek en mentale beperkingen.
Zo ook in de automatisering: stel dat in 2017 er een groot tekort van projectleiders/managers is, dan is kun je wel horden programmeurs/ontwikkelaars/IT-Infrastructuur specialisten proberen om te scholen, maar dat is absoluut niet de aard van het “beestje”.
Een tweede probleem is dat veel vragers (werkgevers/opdrachtverleners) je hele CV als basis nemen voor je signatuur: eens een programmeur altijd een programmeur. Dus ook al zou je je laten omscholen tot een belendend vakgebied, is het maar voor weinigen mogelijk om horizontaal door te stromen. Daar ligt overigens wel een deel van de oplossing: de vraag kant zal meer moeten kijken naar de huidige vaardigheden van een aanbieder en niet wat hij of zij twintig jaar geleden eens gedaan heeft.
Een ander probleem is dat veel vragers overvragen in slechte tijden (nu dus) en ondervragen in goede tijden. Dat doen ze niet, vanwege de inhoud, maar vanwege de hoeveelheid aanbieders op een bepaalde vraag. Volgens mij moet de vraag tijdsonafhankelijk zijn en realistisch. Ik zie aanvragen voorbij komen die slaan op de persoon (met al zijn zeer specialistische kennis en vaardigheden die alleen die persoon heeft) die ze net hebben weggestuurd of is weggegaan. De enige persoon die daar in past is natuurlijk die persoon zelf. Je zult echt een veel bredere uitvraag moeten doen, anders vind je nooit iemand. Het idee van de direct inzetbare, volledig autonoom werkende, compleet bijgeschoolde, van alle noodzakelijke persoonlijke vaardigheden nieuwe medewerkers is ridicuul en getuigd van een compleet gemis van realiteitszin.
Exact Johan. Het brengt geen antwoorden en oplossingen in de soms chaotische hectiek in en van het IT landschap.
Ik heb even naar de context en naar de poppetjes gekeken. Als ex politici dingen gaan doen waar commercie en newterken bij worden betrokken staat dat synoniem aan geldverkwisting.
In het hele stuk komt namelijk geen enkele ’timetabel/frame’ naar voren en geen enkele duidelijke ambitie anders dan,’wij gaan kijken of…’ Voor de genoemde commerciele partijen handig om aan te sluiten en deel uit te maken van netwerken.
Zoals ik al stelde, hetgeen om wie het werkelijk gaan, organisatie en professionals, 0-generlei waarde.
Ach het is goed voor de flow van EU subsidies, binnen korte tijd weer nieuwe trainingen over hoe je CV e-CF ‘proof’ te maken. Als het uit de koker van de EU komt zijn de meeste vernieuwingen altijd gekoppeld aan EU en ESF fondsen. Kijk maar naar Den Haag met het oprichten van hun cyber security centrum, in het bestuur zitten de suppliers die beslissen over toekenningen uit dat fonds, zo zal het hier ook wel gebeuren.
http://www.ecompetences.eu
@ Atilla Vigh
Ik frons even mijn wenkbrauwen bij uw constatering dat het een gotspe zou zijn IT professionals om te scholen naar project leiders en managers.Dat is ‘Kul’. Excusez mon affere.
Wat er mis is is de wijze van assessment die door 98% van de HR en recruitmentwereld word gebezigd. Dat is wat niet voldoet. Als u even mijn retoriek heeft gelezen dan leest u dat het wel degelijk mogelijk is huidige werkeloze professionals, klaar te stomen voor IT project en programma management. Lees hier IT en niet sec prject of programma management.
Edoch, dan zul je hen enkele zaken bij moeten brengen.
– IT materie en wetmatigheden