21 Nederlandse organisaties hebben afspraken gemaakt over het gebruik van een referentiemodel voor ict-competenties: het Europese e-Competence Framework (e-CF). Het gaat daarbij om het vergelijkbaar maken van competenties van ict-professionals waardoor het voor werkgevers makkelijker wordt het juiste personeel aan te trekken, opleidingsinstituten hun onderwijs beter kunnen afstemmen op behoeften van de markt en werknemers makkelijker hun kennis en kunde kunnen ‘verkopen’.
De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat door 21 Nederlandse organisaties werd ondertekend tijdens het ECP Jaarcongres in Scheveningen, in bijzijn van de voorzitter Digivaardig & Digiveilig Tineke Netelenbos. Daarin spreken partijen met elkaar af e-CF te (gaan) gebruiken bij bijvoorbeeld de werving en selectie van nieuwe medewerkers, assesments of inhuur van ict-professionals en bij het opleiden van eigen medewerkers. Het ministerie van Economische Zaken (EZ) draagt bij aan de implementatie van e-CF in Nederland door in zijn rol als netwerkpartner partijen bij elkaar te brengen en door financiële ondersteuning via het programma Digivaardig & Digiveilig.
Ondertekenaars
Het e-CF-convenant is ondertekend door IBM, Pink Elephant, Capgemini, Quint Wellington Redwood, Havenbedrijf Rotterdam, Randstad, Career Result, IT-Staffing, Ngi, Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN), Hogeschool Utrecht, Hogeschool Dirksen, Stichting Platform ICT Hogescholen (SPIH), Vereniging van Opleidingsinstituten voor ICT (VOI), Ecabo Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, Exin Holding, Hogeschool NTI, NIOC, Isential ICT Facilities, IT PerformanceHouse en de ASL BiSL Foundation.
Roel Schulting, directeur van stichting CA-ICT, heeft het convenant ontvangen uit handen van Tineke Netelenbos, vanuit hun rol als coördinator van het Sectorplan ICT (LINK) waarin verdere implementatie van e-CF een belangrijke plek inneemt. ‘Het CA-ICT vindt verbetering van de afstemming tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van groot belang’, meent Schulting. ‘e-CF kan helpen competenties van ict-professionals, vacatures en opleidingen beter op elkaar te laten aansluiten.’
Dreigend tekort terugdringen
Tineke Netelenbos verwacht dat meer organisaties in Nederland het e-CF-referentiemodel in gebruik gaan nemen. ‘Rond 2017 loopt het tekort aan goed opgeleide ict-professionals op tot minimaal 6800. e-CF is van waarde vanaf het moment dat het wordt ingezet en helpt het dreigende tekort aan deze professionals terug te dringen.’
Eén van de convenantpartners Capgemini werkt al geruime tijd met het referentiemodel e-CF en gebruikt het onder andere om klanten te helpen bij het ‘plotten’ of vormgeven van ict-functies en CV’s van werknemers. ‘In de snel veranderende wereld van de ict is het belangrijk om waar mogelijk standaarden met elkaar af te spreken’, zegt Onno van de Weteringh, vice president Capgemini Nederland. ‘e-CF is een belangrijke standaard als het gaat om vakmanschap van ict-professionals. Capgemini heeft e-CF omarmd en verwerkt in de eigen curricula en in het opleidingsaanbod van de Capgemini Academy.’
Juiste competenties werven
Verder heeft het e-CF ook in andere organisaties een plek gekregen. Zo gebruikt het ministerie van Binnenlandse Zaken het model als basis voor het Kwaliteitsraamwerk IV van de IV-professionals van de Rijksoverheid en gebruikt de Hogeschool Utrecht het e-CF voor de herinrichting van de bacheloropleiding Business & IT Management en de Master of Informatics.
Uit recent kwalitatief onderzoek van de Universiteit Twente onder managers uit zes topsectoren blijkt dat ruim de helft het moeilijk vindt om ict-professionals met de juiste competenties te werven. Geschikte mensen zijn schaars en sommige sollicitanten hebben niet de juiste combinatie van competenties. Ook de breedte en de kwaliteit van professionele ict-competenties worden soms gemist. Daarnaast is slechts de helft van de respondenten bekend met de competentiestandaarden van ict-professionals. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld de helft van de managers (nog) geen standaarden of referentiemodellen zoals e-CF gebruikt voor verdere ontwikkeling van hun ict-professionals.
Over e-CF
Het Europese e-Competence Framework kwam tot stand met medewerking van zestig organisaties uit verschillende Europese landen en past in de uitwerking van de Digitale Agenda voor Europa 2020 van de Europese Commissie. Het referentiemodel bestaat uit 36 competenties op vijf niveaus, verdeeld over vijf competentiegebieden (plannen – bouwen – uitvoeren – mogelijk maken – sturen). e-CF kan worden gebruikt en begrepen door bedrijven die ict-producten/diensten gebruiken en leveren, ict-professionals, managers en hr-afdelingen, bemiddelaars tussen vraag en aanbod, de publieke sector, onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten, en sociale partners in heel Europa. Het spreken van een gemeenschappelijke taal, bevordert transparantie in vraag en aanbod van ict-professionals en hun diensten. Dit komt ten goede aan de mobiliteit op de ict-arbeidsmarkt waardoor het dreigende tekort aan ict-professionals kan worden teruggedrongen.
@NumoQuest Of het werkbaar is of niet, als de meerderheid het gaat omarmen zullen we het er mee moeten doen. Mijn eerste punt zie ik in geen enkel commentaar terug komen.
Is het werkbaar voor het MKB? Kan er dan überhaupt een meerderheid ontstaan?
Ik denk het niet aangezien het framework is geconstrueerd voor de grote bedrijven en haar medewerkers en er nog geen onderzoek is gedaan of het framework past binnen het MKB. Het is in het verleden vaker geweest dat wanneer je geen afvaardiging hebt vanuit alle lagen de acceptatie nihil zal zijn. V.w.b. dit punt is het misschien geld over de balk gegooid en hebben de commissie leden toch oogkleppen op en leven ze in hun eigen wereld.
Een beetje professional kent de diverse reeds bestaande Competence Frameworks en zeer deugdelijke certificeringen.
Er is dan ook geen enkele behoefte aan nóg een Competence Framework in de trant van het ‘Europees Computer Rijbewijs’.
“helpen competenties van ict-professionals, vacatures en opleidingen beter op elkaar te laten aansluiten” is dus niet nodig is en gaat bovendien niet werken indien de HRM-‘gatekeepers’ het matchingsproces onvoldoende beheersen.
Gelukkig is het in dit geval voor de professional nóg een training waarvoor geen tijd/geld is.
Intussen doen wij het graag met uitstekend vrijwilligerswerk, zoals recentelijk weer dat van Henny Portman : https://hennyportman.wordpress.com/2013/11/16/ppm-standards-and-frameworks-qrc/
Ik lees net dat in ieder geval de Nederlands vertaalde norm auteursrechtelijk is beschermd en alleen voor eigen gebruik is en niet verspreid mag worden. (zie http://www.nen.nl)
Dus ook niet in advertenties gebruikt mag worden en dergelijke.
Druist dit niet juist in tegen de ideologie om dit algemeen in te zetten om ICT werkgelegenheid te verbeteren?
Wel vreemd, een algemene norm met copyright…
In het algemeen denk ik dat het aanbod in de IT stijgt als er betaald wordt naar gelang de vraag. In ons kapitalistische systeem zou het zo moeten zijn dat bij een schaarste automatisch het loon stijgt van de ICT medewerker. In Nederland worden technische functies stelselmatig ondergewaardeerd. Dat lijkt me de echte oorzaak van het tekort aan ICT personeel.
@allen
NumoQuest zegt ergens ‘never assume, Always verify’ en in mijn ogen staan de meeste reacties vol van aannames (aanname dat we geen set van afspraken nodig hebben, aanname dat we goed Nederlands gebruiken in communicatie, aanname dat we ons zelf vooral professional vinden). Persoonlijk (en dat is geen aanname) ben ik blij dat een club bedrijven, cq personen zich inzet om eindelijk eens een stuk standaardisatie te bereiken. Wordt tijd dat ICT eens van zijn voetstuk en zelfopgelegde uitzonderingspositie afkomt. Dat is ook de reden waarom computable geschreven wordt door IT’ers en gelezen door IT’ers. Lekker zo doorgaan en onszelf apart vinden!
PS. ik ben inmiddels sinds 1983 in de ICT werkzaam.
Volstrekte onzin, als het klaar is, is het compleet verouderd. Vergeet toch dat hele referentiemodel-geneuzel. Ict-kennis verouderd zo snel dat je beter geen mensen aanneemt die specifieke kennis hebben maar mensen die zich snel iets eigen kunnen maken.
Wie zit er nu nog te wachten op referentiemodellen, methodologieën, architecturen enzovoort…? Ga gewoon eens aan het werk; dit genereert alleen maar overbodig middenkader.
@ Atilla Vigh
Volkomen eens met je stelling. Zij het dat je it’ers nog wel kunt om laten buigen naar een andere it-georienteerde discipline. Moet je overigens wel voor open willen staan en willen uiteraard.
@ Willem Kuilman
Niet helemaal met je eens. Als we kijken naar grote namen dan zie je dat hun uiteindelijke succes te maken had met het zich niet willen conformeren met. Ik heb niet zo’n grote naam maar mijn visie op it is, in weerwil van een grote meerderheid, nog steeds onomstreden.
@numoquest dank voor je uitgebreide reactie. Ik was even off the grid zodat ik niet gelijk kon reageren. Ik kan me ook best vinden in je reactie. Echter, op het punt van de onveranderbaarheid van mensen deel ik het niet geheel. De laatste tijd zie ik trainingen juist op de competenties van communicatie en andere ‘zachte’ vaardigheden juist bij it’ers goede resultaten. Hetzelfde neem ik ook waar juist ook bij andere staf-medewerkers (financieel, HRM e.a.). De vraag daarnaar wordt ook groter. Verder huldig ik het standpunt dat eenieder die goede bedoelingen heeft met de beroepsgroep zich mag laten horen. Speciaal politici 😉