Advies- en accountingbureau KPMG heeft het investeringsfonds KPMG Capital opgericht dat wereldwijd investeert in innovatieve big data-oplossingen. Het beschikbare kapitaal in het fonds wordt vooral gebruikt om te investeren in en samen te werken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het analyseren van grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens. Zonodig neemt KPMG Capital ondernemingen met dit soort expertise over om daarna samen met de kennis van KPMG big data op een strategische manier in te zetten bij de bedrijfsvoering van ondernemingen.
‘Veel ondernemingen, zowel nationaal als internationaal, worstelen met de steeds groter wordende hoeveelheid klantinformatie waarover zij kunnen beschikken’, zegt Edo Roos Lindgreen, partner bij KPMG en Head of Innovation. ‘Als gevolg van het groeiende gebruik van sociale netwerken en multimedia door de consument krijgen de bedrijven steeds meer gegevens binnen van hun klanten. Hoewel deze informatie voor het grootste deel ongestructureerd is, bieden de gegevens de bedrijven de mogelijkheid de bedrijfsvoering aanzienlijk te verbeteren en een belangrijk concurrentievoordeel te realiseren.’
Groeiend besef
KPMG Capital richt zich met name op de gezondheidszorg, de financiële dienstverlening, de energie- en de telecommunicatiesector. Hier verwacht het fonds succes te kunnen halen met big data-oplossingen die de groeiende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde gegevens weten om te zetten in toegevoegde waarde voor instellingen en ondernemingen. Roos Lindgreen: ‘Dit uit zich bijvoorbeeld in een beter gebruik van online en social media en meer aandacht voor fraudebestrijding en beter reputatiemanagement. Organisaties die erin slagen big data goed te managen, presteren dan ook in de regel beter.’
Volgens Roos Lindgreen groeit binnen de bestuurskamers het besef dat ze veel meer kunnen halen uit de gegevens die zij links en rechts, gevraagd en ongevraagd, binnenkrijgen van hun klanten. ‘Probleem is echter dat die sporen vaak her en der verspreid binnen de verschillende computersystemen van het bedrijf terechtkomen. De bedrijven die orde weten te scheppen in deze chaos, zetten een belangrijke stap. In het optimaliseren van de kosten, in verbeterde klantenservice, in productinnovatie, in risicoanalyse en vooral ook in verbeterde marketing.’
Data-analyse
Uit een eerder onderzoek van KPMG dit jaar blijkt dat bijna 70 procent van de onderzochte bedrijven weliswaar overtuigd is van het strategische belang van data-analyse, maar dat zij op dit moment onvoldoende in staat zijn om dit soort analyses effectief uit te voeren. Volgens Roos Lindgreen beschouwen de ondernemingen niet zozeer het volume van de data als een mogelijk obstakel, maar wel de mogelijkheid om de informatie te kunnen analyseren en hierop direct te kunnen reageren. ‘En soms belemmeren de gebrekkige datakwaliteit, wet- en regelgeving en de consistentie van de verkregen data een volledige benutting van het potentieel. In een aantal gevallen staat bovendien de organisatie van de onderneming het beter benutten van de verkregen data in de weg.’
Dit klinkt toch een beetje als betaalde acquisitie….