Servicenow introduceert HR Service Automation, de eerste oplossing van het bedrijf dat speciaal is ontwikkeld voor de hr-afdeling. Deze nieuwe applicatie beheert de relatie tussen de hr-afdeling en medewerkers via een online platform. Met deze nieuwe manier van werken zorgt HR Service Automation voor een drastische verlaging van het telefoon- en mailverkeer binnen een organisatie.
Bij veel organisaties zijn de interacties tussen hr en de rest van de organisatie nog steeds gebaseerd op handmatige en ongestructureerde communicatie die meestal verloopt via telefoon, e-mail of een persoonlijk bezoekje. Dit maakt het werk vaak onnodig complex. Hierdoor is het voor het hr-management bijna onmogelijk om een volledig beeld te krijgen van het werk dat door de afdeling wordt gedaan.
Servicenow HR Service Automation laat medewerkers via een selfservice, online platform vragen stellen aan hr. Naast de algemene verzoeken, hebben medewerkers nu ook de mogelijkheid om vragen te stellen over de secundaire arbeidsvoorwaarden, vrije dagen en vakanties, salaris, werkrelaties en hr-systemen. Hr-verzoeken worden automatisch toegewezen, gepland, gevolgd en gerapporteerd. Dit zorgt voor een hogere productiviteit en efficiëntie. Elk punt in deze catalogus kan door een organisatie op ieder moment worden aangepast zodra het hier behoefte aan heeft.
HR Service Automation beschikt over vooraf gedefinieerde dashboards en rapporten. Dit stelt hr-managers in staat om de werklast van de afdeling te begrijpen en naar aanleiding hiervan de middelen en het personeel beter af te stemmen op de doelstellingen van de organisatie. De rapporten bevatten onder andere de totale werklast, de soorten verzoeken en de individuele werkdruk. Organisaties kunnen daarnaast vanuit de applicatie zelf rapporten samenstellen en Servicenow Performance Analytics gebruiken bij het ontwikkelen van verschillende modellen; denk hierbij aan modellen die een duidelijk beeld geven van het verleden, maar ook voorspellingen doen over de toekomst.