Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft een eerste testrit op de openbare weg met automatisch rijdende auto’s uitgevoerd. Dat vond plaats op 12 november op de A10 bij Amsterdam. Volgens de bewindsvrouw is met de test het tijdperk van zelfrijdende auto’s in Nederland aangebroken. Er is volgens haar een belangrijke stap gezet voor de grootschalige inzet van nieuwe autotechnieken die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.
De robotauto’s waarmee op de A10 werd gereden, zijn ontwikkeld door Davi, het Dutch Automated Vehicle Initiative. Dit is een samenwerkingsverband tussen onder meer TNO, TU Delft, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, Connekt en Toyota Motors Europe. Davi wil met het project automatisch rijden bereikbaar en breed inzetbaar maken. Het doel is om een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in nieuwe en bestaande auto’s ingebouwd kan worden. Davi doet dat in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen.
De proefrit vond plaats in het kader van de Innovatie-estafette van het Rijk in RAI Amsterdam. Tijdens dit evenement ontmoeten toponderzoekers en innovatieve ondernemers elkaar en worden er doorbraken getoond op het terrein van energievoorziening in steden, duurzaam gebruik van grondstoffen en groen transport.
Minister Schultz van Haegen liet de volgende verklaring uitsturen: ‘Met deze zelfrijdende auto’s hebben we een pracht-innovatie te pakken. Als auto’s met elkaar communiceren en gelijktijdig optrekken of afremmen voorkom je schokbewegingen op de weg en stroomt het verkeer vlotter door. Deze auto’s kunnen bovendien dicht op elkaar in een treintje rijden en benutten daarmee de beschikbare ruimte op de wegen veel beter. Zeker in een dichtbevolkt land met een druk wegennet is dat handig. Vanwege ons fijnmazige wegennet en de aanwezigheid van veel technologische kennis is Nederland de ideale proeftuin voor dit soort auto’s.’
Ik hoop dat de sensoren op die zelfrijdende auto’s ook motoren kunnen waarnemen. Het is bijv. nog steeds zo dat motoren vaak niet worden opgemerkt door de sensoren in het wegdek bij verkeerslichten.
Maar goed, het gaat toch maar om motorrijders, wie maalt daar om?
@Sander de Jong: Dat kunnen deze zeker wel. Althans, als ze een systeem aan boord hebben zoals (o.a.) Volvo momenteel als optie aanbiedt. Een radar “detecteert” objecten, en camera’s “zien” auto’s, fietsers, voetgangers etc. die allemaal razendsnel worden vergeleken met een database. Daarop baseert het systeem beslissingen (bijv. afremmen, noodstop). Er zijn zat Youtube filmpjes te zien die het systeem uitleggen; hier is een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=SYI-rcQ4gvQ
Ik hoop dat de minister ook al druk nadenkt over wet- en regelgeving m.b.t. bijvoorbeeld aansprakelijkheid. Daar ben ik overigens wel heel benieuwd naar.
Als ikzelf verantwoordelijk blijf, gaat de auto dus niet zelf rijden…
Klinkt heel leuk en zal ook zeker werken als alle auto’s zelf rijden, maar ik maak me toch wat zorgen over de (waarschijnlijk heel lange) periode dat er ook nog niet-zelfrijdende auto’s rondrijden.
@Walter .. enze deze youtube heb ik gevonden http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg