De rechtbank Gelderland heeft op 11 november 2013 ict-detacheerder Corso uit Tiel failliet verklaard. Het faillissement betreft de Corso BV zelf, de holding en de bedrijfsonderdelen Interim Services, Informatica en Contracting. Corso splitste zich in mei 2013 af van het beursgenoteerde moederbedrijf Amigoo, waarbij een grote achterstand in de administratieve verwerking aan het licht kwam.
Als curator is Coen Houtman aangesteld van het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hij is op dit moment in gesprek met de directie van Corso. Er zou minimaal één partij zijn die geïnteresseerd is om één of meer Corso-onderdelen over te nemen.
Amigoo
Corso hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling van en voor ict-deskundigen. Op de website staat te lezen dat het bedrijf twaalfduizend ict-specialisten in het bestand had. Corso nam voor klanten ict’ers op contract aan en zorgde voor de financiële afhandeling. Daarnaast zag het toe op het naleven van de fiscale en sociale wetgeving. Dit zowel voor zzp’ers als voor mensen die in tijdelijk dienstverband wilden werken.
Corso werd in 2011 overgenomen door het beursgenoteerde Amigoo, maar staat sinds mei 2013 weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest, die na de verkoop een financieel belang had behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zou verschil van inzicht zijn. Bij de verzelfstandiging werd Corso echter wel geconfronteerd met een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit had gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.
Stedin, ministeries en Alliander
Corso wist in 2012 nog verschillende contracten in de wacht te slepen. Voor de inhuur van tijdelijk ict-personeel selecteerde netbeheerder Stedin zes partijen voor een raamovereenkomst, waaronder Corso. De geraamde contractwaarde was zeventien miljoen euro. Ook sloten enkele Nederlandse ministeries en overheidsorganen een mantelovereenkomst met Corso Informatica en Ordina voor de levering van ict-personeel. Dat contract had een looptijd van twee jaar en een potentiële waarde van 130 miljoen euro. Ook stelde netwerkbeheerder Alliander IT-Staffing en Corso Informatica aan voor de bemiddeling van ict- en technische specialisten. IT-Staffing werd de broker en Corso de ict-makelaar. Corso zou 6,4 miljoen euro opstrijken met de tweejarige klus.
Het inzetten van brokers zorgt voor een grote concentratie van risico’s. Welke brokers zijn financieel wel gezond? Blijkbaar kon RBS dat niet controleren, terwijl ze haar leveranciers wel verplicht via deze brokers laat werken.
In deze economische situatie is het ook niet mogelijk om ‘nee’ te zeggen tegen potentiële opdrachtgevers. De bancaire crisis heeft alle bedrijven en zzp’ers tot de grens gedreven. De brokers nemen in deze markt een arrogante rol aan. Het betaalgedrag van de meeste brokers naar de leveranciers en zzp’ers is ronduit bedroevend!
Inkooporganisaties bij de grote partijen maken de dienst uit. Zij gaan contracten met die brokers aan, en de brokers leggen eenzijdige contracten voor aan hun leveranciers! Zij stellen eisen aan de leverancier (over faillissement e.d.), maar als leverancier krijg je niet de kans diezelfde eisen te stellen. Dan word je botweg afgewezen!
Het wordt tijd, dat:
– De inkooporganisaties (vooral van de grootbanken) hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat er eerlijke contracten worden opgesteld door de brokers
– De brokers slechts toegang hebben tot de betalingen die hun eigen marges betreft, niet tot het gehele bedrag. Dit bedrag moet op een beveiligde rekening komen. Er moeten garanties worden ingebouwd.
Maar veel beter nog: schaf de brokers af en zorg dat er weer partnership ontstaat tussen bedrijven/opdrachtgevers en leveranciers!
Ook ik werk(te) via Corso, dat voor mij niet meer is dan een tussenschakel vanwege de payroll service. Ik heb er namelijk geen enkel probleem mee dat mijn tarief ‘verloond’ wordt en dat alle belastingen en sociale premies betaald worden. Ik vind namelijk ook dat iemand die jaar in jaar uit bij een klant 40 uren per week draait niet een echte ondernemer is, maar dat is een heel andere discussie. Wie A zegt moet echter ook B zeggen en dus vraag (en krijg) ik altijd een WW-uitkering tussen opdrachten, rechten en plichten zeg maar. Ook ben ik hierdoor verzekerd van ziektegeld als ik bijvoorbeeld een been breek zonder dat ik me hiervoor apart dien te verzekeren. Dit is nu eenmaal de keuze die ik gemaakt heb, kost me wat maar ik heb veel minder kopzorgen.
Nu heb ik zelf een contract bemachtigd en dat bij Corso ondergebracht. Telkens weer is mij verteld dat er nog enkele kleine problemen waren sinds de verzelfstandiging maar die zouden worden opgelost, ik kon er zeker van zijn dat er prompt betaald werd, etc., etc. Dat blijken nu loze woorden te zijn, sterker nog mij is wat voorgelogen. Gelukkig ben ik door deze tijdelijke arbeidsovereenkomstconstructie verzekerd van betaling van mijn salaris, ik heb heden een schrijven van de curator gehad waarin mijn ‘dienstverband’ is opgezegd omdat er geen geld is voor het ‘salaris’. Een beetje vreemd omdat de door mij verworven klant de factuur nog niet betaald heeft en er dus wel degelijk geld is. Geld waar ik hard voor werk en dat nu gebruikt gaat worden om schulden van Corso mee te betalen, schulden waar ik part nog deel aan heb.
Bij de bewuste brief zit een aanvraag formulier ‘overname betalingsverplichting UWV’. Het UWV gaat dus mijn salaris over oktober betalen inclusief alle toeters en bellen. Dat is toch compleet van den zotte, de door mij gegenereerde omzet staat bij de klant op de bank en die zal dit aan de curator moeten afstaan terwijl de Nederlandse belastingbetaler, wij allemaal, opdraaien voor deze ‘overname betalingsverplichting UWV’.
En ik kan hier juridisch niets aan doen, ik heb een contract met Corso en Corso heeft een contract met de klant. Naar de letter genomen is dit correct maar feitelijk ben ik hiertoe gedwongen door de overheid vanwege WKA en zo (waar ik al sinds 1995 mee te maken kreeg).
Dit toont maar weer eens aan dat wetgeving op dit gebied totaal krom en achterhaald is. Wellicht dat dit faillissement een goede reden is voor de politiek om deze totale onzin op de freelancemarkt maar eens te stoppen. Er moeten toch andere constructies mogelijk zijn, zonder dit soort brokers die wel tot 25 procent marge hanteren voor het doorschuiven van een cv?
Zoals gezegd, door de gekozen constructie krijg ik mijn geld alsnog. Dat gaat alleen wat langer duren. Maar dat dit niet uit mijn omzet betaald wordt, bijvoorbeeld door een preferent beslag van het UWV c.q. de Belastingdienst op het nog openstaande factuur bedrag maar door de belastingbetaler terwijl de door mij gegenereerde omzet naar de preferente schuldeisers gaat (diezelfde UWV, Belastingdienst maar met name ook de banken) vind ik een zeer slechte situatie.
Ik ben overigens gisteren op de hoogte gesteld van dit faillissement door een e-mail van HeadFirst die mij aanboden het contract over te nemen (zoals elders vermeld) en niet door Corso nog door IT-Staffing. De laatste zal de marge die ik aan Corso betaal voor de payroll service wel te laag vinden. Moet ik alsnog, en tegen mijn wil, beginnen als zzp’er? Ik denk dat ik maar eens met HeadFirst ga praten.
Dat het omvallen van Corso slecht is voor de branche blijkt wel weer uit een aantal van bovenstaande reacties. Het is niet het concept ‘broker’ wat hier gefaald heeft, maar het mismanagement vanuit de Aamigoo-cowboys. Daar zou je een boek over kunnen schrijven.
Er zijn wel degelijk betrouwbare, transparante brokers in de Nederlandse markt actief waarbij risico’s zoals bij Corso nagenoeg nihil zijn. Hier ligt wel een nadrukkelijke taak vanuit de opdrachtgever om scherp toe te zien op een juiste keuze voor een broker. De ontwikkelingen bij Corso kon men al veel langer geleden zien aankomen met al het gerommel bij Aamigoo wat nieuwskoppen haalde. Niet direct kiezen voor de laagste prijs en goed toezicht houden op de situatie bij je leverancier is het devies. Onder situatie mag je hier ook verstaan de contracten die de broker aan de leverancier voorlegt.
Over de toegevoegde waarde van een broker kan je prima discussies voeren maar deze staan los van het Corso-verhaal. Persoonlijk denk ik dat een goede broker zeker van grote waarde kan zijn voor opdrachtgevers & leveranciers/zelfstandigen zolang je kritisch bent in je selectie.
Brokers die in de reacties hier over elkaar heen buitelen, vallen dan sowieso al af.
Nog meer oplossingen? Denk toch dat de klanten zelf bepalen wat ze nu met de hele situatie gaan doen.
RISA IT richt “garantiefonds” op in verband met faillissement Corso
Vandaag 17:32
Dit is een origineel bericht van RISA IT
RISA IT BV in Den Haag, een gevestigde ICT-dienstverlener op het gebied van softwareontwikkeling & support, heeft vandaag aangegeven garant te staan voor de facturen van gedupeerde professionals in het faillissement van Corso. De diverse ICT-dienstverleners buitelen op dit moment over elkaar heen, in gevecht om de vele nog lopende contracten van de failliete Corso bedrijven over te nemen aldus de heer E. Demirel van RISA IT (algemeen directeur). Deze ICT-dienstverleners bieden echter alleen een overname aan van het contract, waarbij de freelancers of bedrijven die met Corso een contract hadden, vervolgens wel met de schulden blijven zitten. RISA IT heeft een “garantiefonds” in het leven geroepen (tot een maximum van 1 mio) om per contractovername vooraf een onverschuldigd bedrag beschikbaar te stellen van maximaal vijfduizend euro (Euro 5.000,-). Dit doet RISA IT om de gedupeerden tegemoet te komen. Het eventueel resterende bedrag zal door middel van margeverdeling in zijn geheel worden terugbetaald gedurende de looptijd van het contract. Details worden per geval in samenspraak met de betrokkenen bepaald.
Door de vele partijen die nu het slachtoffer zijn geworden van het faillissement van Corso heeft RISA IT nu gemeend in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en een overall maatschappelijke verantwoordelijkheid, deze handschoen op te pakken. Het is voor bedrijven zoals RISA IT belangrijk dat het vertrouwen bij de klant blijft bestaan. Bovendien is het in het huidige verslechterde economische klimaat van belang dat de ICT markt niet nog een “tik” te verwerken krijgt.
Partijen die mogelijke schade gaan oplopen of reeds hebben geleden door het faillissement van Corso en willen informeren naar de voorwaarden, kunnen contact opnemen met RISA IT via corso@risa-it.nl
En oud klant van Corso Capgemini gaat er met haar broker Dunit ook wat mee doen:
Zoals je wellicht hebt vernomen in de media is 11 november jl. Corso failliet gegaan. Wij betreuren dit faillissement en de effecten die dit heeft voor de medewerkers van Corso en de schuldeisers. Wij beseffen ons dat een faillissement van een onderneming van de omvang en statuur van Corso uniek is in onze branche. Dit zou voor onrust kunnen zorgen of dit niet ook voor andere partijen zou kunnen gelden.
Vanuit Dunit willen wij je in ieder geval aangeven dat wij, als onderdeel van de Capgemini groep, financieel uitermate sterk zijn waardoor een vergelijkbare situatie bij Dunit uitgesloten is. Wij zijn op dit moment met verscheidene klanten van Corso in gesprek om te zien hoe we deze situatie voor alle partijen zo goed mogelijk op kunnen lossen. Je kunt erop vertrouwen dat Dunit een betrouwbare partner is en blijft, ook op financieel gebied. Indien je toch nog met vragen zit of ons wilt helpen de ontstane situatie voor anderen op te lossen kun je uiteraard contact opnemen via info@dunit.nl of telefonisch via 085 4012 610.
Met vriendelijke groet,
Frank Broos
Dunit B.V.
Ik begrijp de ophef niet over onbetaalde facturen.
Who gives a f***? daar heb je toch een factoringmaatschappij voor tussen jou en Corso zitten?
Kom op zeg, de economie is al jaren slecht, als je 3 jaar geleden geen lampje zag branden en er een factoring maatschappij tussen hebt gezet ben je gewoon dom.
Een factoringmaatschappij verzekert geen organisaties die financiële problemen kennen! Veel gedupeerden die dit jaar zijn ingestapt kregen te horen dat Corso niet te verzekeren valt.
Laten de gedupeerden zich verenigen en elkaar helpen met oplossingen om het financiële leed te verzachten.
Dan hadden ze maar met payroll moeten werken. Beter iets dan niets.
Ik zou dit risico niet voor mezelf nemen. Daar heb je financieele instellingen voor zodat het een het ander opheft (klant die wel betaalt en klant die niet betaalt)
Aan de andere kant, is de VAR wel een prima instrument om dit soort dingen tegen te gaan. 50% bij de ene klant, 50% bij de andere klant, altijd via een andere partij.
Een ondernemer is niet afhankelijk van 1 klant die betaalt. Weet dat het opdracht technisch zo niet werkt, maar je brengt wel je eigen boterham in het geding.
Mooi dat IT-Staffing – óók een van de betere intermediairs
IT-Staffing 1 van de betere intermediairs? Laat me niet lachen zeg….
Zonde van Corso, heb via hun nog een tijd bij Alliander gezeten!
Mensen,
Zojuist heb ik het KvK-rapport van Headfirst gedownload en ik ben me een ongeluk geschrokken. Een fiks negatief eigen vermogen. Ik heb dus besloten dat ik niet meer ga reageren op aanvragen van Headfirst. Ook het rapport van IT staffing gedownload en dat ziet er veel beter uit. Ik raad jullie aan hetzelfde te doen en kredietwaardigheid mee te laten tellen in de selectie van de tussenpartij. Eventueel de eindklant het rapport laten zien en vragen waarom ze van jou verwachten dat je zo’n onverantwoord risico neemt.
Beste Freelancer,
HeadFirst werkt met een Holding, waar meerdere BV’s onder vallen. We vermoeden dat je enkel gekeken hebt naar het KvK-rapport van HeadFirst IT B.V. Dit heeft inderdaad een negatief eigen vermogen. HeadFirst BV is de contracthoudende partij en dat heeft een eigen vermogen van €6.000.000+. Dat kun je eveneens terugvinden in het KvK-rapport.
We benadrukken graag dat de financiële situatie van HeadFirst zeer goed is.
De jaarverslagen van HeadFirst zijn te downloaden bij de KvK en kun je binnenkort ook terugvinden op HeadFirst.nl. Dat doen we als ook het jaarverslag van 2012 officieel gereed is. Als je benieuwd bent naar de recente cijfers (bijvoorbeeld van Q3 2013), nodigen we je graag uit.
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan Schellingerhout
Financieel Directeur – HeadFirst