De rechtbank Gelderland heeft op 11 november 2013 ict-detacheerder Corso uit Tiel failliet verklaard. Het faillissement betreft de Corso BV zelf, de holding en de bedrijfsonderdelen Interim Services, Informatica en Contracting. Corso splitste zich in mei 2013 af van het beursgenoteerde moederbedrijf Amigoo, waarbij een grote achterstand in de administratieve verwerking aan het licht kwam.
Als curator is Coen Houtman aangesteld van het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hij is op dit moment in gesprek met de directie van Corso. Er zou minimaal één partij zijn die geïnteresseerd is om één of meer Corso-onderdelen over te nemen.
Amigoo
Corso hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling van en voor ict-deskundigen. Op de website staat te lezen dat het bedrijf twaalfduizend ict-specialisten in het bestand had. Corso nam voor klanten ict’ers op contract aan en zorgde voor de financiële afhandeling. Daarnaast zag het toe op het naleven van de fiscale en sociale wetgeving. Dit zowel voor zzp’ers als voor mensen die in tijdelijk dienstverband wilden werken.
Corso werd in 2011 overgenomen door het beursgenoteerde Amigoo, maar staat sinds mei 2013 weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest, die na de verkoop een financieel belang had behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zou verschil van inzicht zijn. Bij de verzelfstandiging werd Corso echter wel geconfronteerd met een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit had gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.
Stedin, ministeries en Alliander
Corso wist in 2012 nog verschillende contracten in de wacht te slepen. Voor de inhuur van tijdelijk ict-personeel selecteerde netbeheerder Stedin zes partijen voor een raamovereenkomst, waaronder Corso. De geraamde contractwaarde was zeventien miljoen euro. Ook sloten enkele Nederlandse ministeries en overheidsorganen een mantelovereenkomst met Corso Informatica en Ordina voor de levering van ict-personeel. Dat contract had een looptijd van twee jaar en een potentiële waarde van 130 miljoen euro. Ook stelde netwerkbeheerder Alliander IT-Staffing en Corso Informatica aan voor de bemiddeling van ict- en technische specialisten. IT-Staffing werd de broker en Corso de ict-makelaar. Corso zou 6,4 miljoen euro opstrijken met de tweejarige klus.
Ik kreeg onderstaande mail van headfirst over dit onderwerp. Ik wil die voor de gedupeerde hier niet onthouden. Voor alle duidelijkheid, ik doe momenteel geen zaken met headfirst maar vind dit een mooi gebaar van headfirst en geeft goed weer hoe het ook kan!
Begin mail van headfirst over dit onderwerp:
Zoals je wellicht al uit berichtgeving in diverse media hebt vernomen, is Corso Informatica B.V. 11 november jl. officieel failliet verklaard. HeadFirst betreurt dit ten zeerste. Enerzijds voor alle Zelfstandig Professionals en Leveranciers die zaken deden met Corso. Anderzijds, omdat de goede naam van de intermediairs in Nederland hiermee onder druk komt te staan.
Ondanks dat HeadFirst geen directe schade ondervindt van de perikelen rond Corso Informatica, spannen wij ons op dit moment maximaal in om de continuïteit voor alle betrokken Zelfstandig Professionals en Leveranciers te garanderen en de schade daar waar mogelijk voor iedere betrokkene zoveel mogelijk te beperken. Hierbij hebben we het dan niet alleen over de voortzetting van het contract, maar ook juist over de oninbare facturen van de laatste maanden.
Gezien het faillissement van Corso zijn alle lopende contracten met ingang van de faillissementsdatum beëindigd. Iedere Zelfstandig Professional en Leverancier die een contract had lopen via Corso heeft met ingang van 11 november geen contract meer. Met ingang van 12 november 2013 is iedere gedupeerde volledig vrij in de keuze voor een nieuwe contractpartij.
HeadFirst doet een concreet voorstel aan gedupeerde Zelfstandig Professionals en Leveranciers. Indien je facturen hebt die oninbaar zijn geworden door het faillissement van Corso en je besluit om jouw contract per 12 november naar HeadFirst over te zetten, investeren we vanaf het moment van faillissement (11 november) gedurende de rest van de looptijd van jouw huidige opdracht onze volledige commerciële marge tot en met het maximum van de geleden schade.
Donderdagavond 19:00 aanstaande organiseren we een bijeenkomst om meer informatie te delen over ons aanbod en om van gedachte te wisselen over de situatie. Je dient jezelf hier voor aan te melden middels een e-mail naar info@headfirst.nl of telefonisch bij jouw Relatiemanager.
Heeft u direct behoefte aan ondersteuning, bel jouw Relatiemanager op 023-5685630. Ook vanavond is HeadFirst telefonisch en per mail bereikbaar.
Ik heb zelf ook een 2 jaar via Corso gefactureerd naar mijn eindklant (dus puur als (verplichte) broker). Sinds eind 2012 was het dramatisch gesteld met de betalingstermijn. Aantal keer op het punt gestaan om een incassobureau in te schakelen, maar iedere keer na lang doorzagen werd er uiteindelijk toch betaald (na 60-90 dagen).
Gelukkig besloot mijn eindklant halverwege dit jaar afscheid te nemen van Corso omdat er toch wel erg veel klachten binnenkwamen. Corso bleef volhouden dat betalingen ‘gegarandeerd’ waren, maar dat geloofde inmiddels niemand meer.
Jammer van Corso zelf, tot eind 2012 heb ik ze als erg prettig ervaren, maar bij het lezen van dit bericht ben ik wel zeer blij dat ik inmiddels geen openstaande facturen meer bij ze heb.
Uiteraard betreuren wij de situatie en nemen onze verantwoordelijkheid. Hierbij onze reactie en bijdrage:
In navolging van het faillissement van intermediair Corso Informatica B.V. biedt HeadFirst een oplossing voor gedupeerde zzp’ers en leveranciers. De kennisbemiddelaar van Nederland doet een concreet voorstel aan gedupeerde zzp’ers en leveranciers. Voor contracten die per 12 november overgezet worden naar HeadFirst, investeert HeadFirst vanaf het moment van faillissement van Corso (11 november) gedurende de rest van de looptijd van de huidige opdracht zijn volledige commerciële marge tot en met het maximum van de door hen geleden schade.
Franklin Loman, CSRM-manager van HeadFirst: ‘Allereerst willen we zeggen dat we het zeer betreuren dat onze collega Corso het hoofd niet boven water heeft weten te houden. Jarenlang is Corso een speler geweest in het landschap van de brokers/intermediairs in Nederland. Ons medeleven is bij de medewerkers van het failliete bedrijf, die nu op straat komen te staan. Vervelend is het bovenal voor de zzp’ers en leveranciers die zaken deden met Corso en zeer waarschijnlijk achter het net vissen bij de uitbetaling van hun facturen. Daarbij komt nog dat de goede naam van de intermediairsmarkt in Nederland hiermee onder druk komt te staan. Er zijn dan ook enkel verliezers in deze zaak.’
Vrije keuze voor nieuwe contractpartij
Corso Informatica B.V., actief als zogenaamde broker/intermediair, is 11 november jl. officieel failliet verklaard door de rechtbank Gelderland. Verbazingwekkend snel nadat het nieuws gisteren naar buiten kwam, meldde de Staffing Groep door de curator aangewezen te zijn als partij die de onderhandeling met leveranciers en zzp’ers mag openen voor de continuering van de contracten. Hetgeen tot gevolg heeft dat gedupeerde ondernemers nu denken dat ze geen andere keuze hebben dan IT-Staffing. ‘Hier kunnen we kort over zijn; dat is absoluut niet het geval’, aldus Franklin Loman. ‘Gezien het faillissement zijn alle lopende contracten met ingang van de faillissementsdatum beëindigd. Iedere zelfstandig professional en leverancier die een contract had lopen via Corso heeft met ingang van 11 november geen contract meer. Met ingang van 12 november 2013 is iedere gedupeerde dus volledig vrij in de keuze voor een nieuwe contractpartij.’ Loman voegt daar nog aan toe: ‘Daarbij komt nog dat de klant van Corso uiteindelijk bepaalt met wie zij zaken doen, niet de curator en zeker niet de Staffing Groep.’
Voorstel van HeadFirst
HeadFirst doet een concreet voorstel aan gedupeerde zelfstandig professionals en leveranciers met oninbare facturen. Voor contracten die per 12 november overgezet worden naar HeadFirst, investeert HeadFirst vanaf het moment van faillissement van Corso gedurende de rest van de looptijd van de huidige opdracht zijn volledige commerciële marge tot en met het maximum van de door hen geleden schade. Loman: ‘Wij gaan er hierbij vanuit dat de klant dit initiatief steunt en zijn volledige medewerking verleent.’
‘In de afspraken tussen de Staffing Groep en de curator is duidelijk alleen gekeken naar de toekomst. Met het verleden wordt geen rekening gehouden. Terwijl daar wel de grootste pijn zit. Als curator ben je verplicht om ook daar naar te kijken, maar dat gebeurt nu dus niet. We zijn daarom genoodzaakt zelf deze actie op te zetten. Wij willen helpen het leed van de ondernemers te verzachten. Zo kunnen we de schade beperken en helpen we om liquiditeitsproblemen te voorkomen. Wij hoeven in ieder geval niet te verdienen aan het leed van een ander.’
Informatiebijeenkomsten
Donderdag aanstaande worden twee bijeenkomst georganiseerd om van gedachte te wisselen over de situatie en om meer informatie te delen over het aanbod van HeadFirst. Leveranciers kunnen terecht om 15:00. Voor Zelfstandig Professionals begint de bijeenkomst 19:00. Aanmelden kan middels een e-mail naar info@headfirst.nl of telefonisch op 023-5685630. Met klanten die zaken deden met Corso worden 1-op-1 gesprekken gevoerd om de ontstane situatie te bespreken en op te lossen.
Opdrachtgevers zouden een stichting derdegelden moeten eisen bij aanbesteding van broker diensten waardoor de bedragen voor zzpers buiten het faillissement van een broker gehouden worden.Zo werkt het al jaren bij paymentnproviders voor webwinkels en zou ook in deze markt zo moeten in mijn ogen.
Ben ervan overtuigd dat anderen dit ook willen bieden en nog beter kunnen.
Headfirst ziet een klantenkring en de meelij (nota bene van de enige partij die humor ziet in het afnemen van vakantie en zelfstandigheid van Zelfstandigen) mag gewogen worden. Door in gesprek te komen denkt men een intro bij de klantenkring van Corso te erven en dat is de echte winst die men nastreeft.
Gedupeerden zijn overigens niet alleen de ingezette mensen. Ook de klanten van Corso hebben een schade en wie weet wat daar toch nog overheen komt aan aansprakelijkheden en claims van mensen.
Ook de klanten van Corso moeten zich bezinnen voordat ze weer met een “brokermodel” doorgaan. Het brokermodel is verouderd en achterhaald. Neem de Zelfstandigen eens serieus en weet dat er oplossingen bestaan die meer transparantie en continuiteit borgen.
Kwestie van informeren en eens rondkijken.
Een verbetering is nu binnen bereik en dan kan het zowel voor de gedupeerden als voor de klanten van het ter ziele gegane Corso weleens flink mee gaan vallen.
Ik verwacht dat in veel gevallen de eindklant de facturen aan corso ook nog niet betaald heeft over de afgelopen maanden. in die gevallen kan de eindklant de factuur gewoon betalen aan de nieuwe tussenpartij en leidt de zzp-er geen schade.
De klant heeft helaas geen keuze om aan een andere partij te betalen. Het geld behoort toe aan de boedel en de curator zal deze opeisen.
Ook wij hebben betalingen aan Corso stop gezet toen wij het nieuws vernamen, maar helaas zullen wij dit niet aan de personen kunnen betalen die hier eigenlijk recht op hebben, de curator zal gewoon de hand komen ophouden. En dan worden uiteraard eerst partijen zoals de belastingdienst betaald en daarna komen pas andere partijen aan de beurt.
Iedere detacheerder/broker duikt hier nu bovenop. IT-Staffing is/was hier heel rap mee en nu denken de andere partijen, dit laat ik niet gebeuren en duiken er bovenop met mooie beloftes en uitnodigingen. Het gaat aan het einde van de rit toch om geld verdienen.
Erg vervelend voor wie noch geld krijgt.
Wat mij stoort is dat ik als freelancer een VAR moet hebben, bewijzen moet dat ik belasting betaald heb, paspoort etc. moet overhandigen en bij Corso zelfs een accountants verklaring moest inleveren (is met wat discussie heen en weer opgelost).
Maar andersom, als freelancer, heb je geen enkele zekerheid dat de detacheerder gaat betalen.
Dit is voor mij de tweede die onderuitgaat in 3 jaar tijd. Bij de vorige stond er 36.000,- open, heb ik gelukkig noch wel via een advocaat binnen gehaald. Nu gaat het om 500,- dus niet relevant.
Succes voor degenen die serieuze bedragen open hebben staan.
Uiteraard heel vervelend voor alle betrokkenen, ik heb zelf nooit zaken met Corso gedaan, maar ben wel door 2 partijen benaderd die me ‘over willen nemen’. Weet niet of het lijkenpikkersij is, het is wel handel en iemand moet het overnemen.
Wel blijkt maar weer eens dat er veel te veel intermediairs zijn waardoor de markt onder druk staat, wat dat betreft is het alleen maar goed dat de spoeling dunner wordt.
Je vind als Freelancer nauwelijks nog zelf opdrachten omdat meerdere partijen meteen als bezetenen gaan ronselen. Hoe vaak ik al niet dezelfde opdracht via 3 of 4 intermediairs voorbij heb zien komen.
Kijk ook bijvoorbeeld op Freelance.nl: hoeveel intermediairs zijn daar niet actief terwijl dat volgens mij toch bedoeld is om de afstand tussen opdrachtgever en -nemer toch zo kort (en voordelig) mogelijk te houden.
En inderdaad, die marges; Als ik gevraagd wordt voor een opdracht waarbij ik uren per dag reistijd heb, dan hanteer ik een hoger tarief. De intermediair zit niet dagelijks uren in de auto voor mijn opdracht maar hanteert vaak wel een marge in procenten, die verdient dus meer omdat ik meer reistijd heb, krankzinnig!
Het wordt tijd om eens schoon schip te maken, ik zeg: geef de Freelancer een aantal dagen de kans om zelf een opdracht binnen te slepen. Wanneer dat niet lukt mogen de intermediairs het proberen.
En ik zeg tegen de opdrachtgevers: bedenk eens hoeveel tijd een intermediair nou effectief besteed voor de vaak vele maanden dat ze de marge incasseren. Doe au.u.b alleen zaken met intermediairs die open zijn over hun marges en die bescheiden marges hanteren, het schuim waait dan vanzelf weg…