De rechtbank Gelderland heeft op 11 november 2013 ict-detacheerder Corso uit Tiel failliet verklaard. Het faillissement betreft de Corso BV zelf, de holding en de bedrijfsonderdelen Interim Services, Informatica en Contracting. Corso splitste zich in mei 2013 af van het beursgenoteerde moederbedrijf Amigoo, waarbij een grote achterstand in de administratieve verwerking aan het licht kwam.
Als curator is Coen Houtman aangesteld van het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hij is op dit moment in gesprek met de directie van Corso. Er zou minimaal één partij zijn die geïnteresseerd is om één of meer Corso-onderdelen over te nemen.
Amigoo
Corso hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling van en voor ict-deskundigen. Op de website staat te lezen dat het bedrijf twaalfduizend ict-specialisten in het bestand had. Corso nam voor klanten ict’ers op contract aan en zorgde voor de financiële afhandeling. Daarnaast zag het toe op het naleven van de fiscale en sociale wetgeving. Dit zowel voor zzp’ers als voor mensen die in tijdelijk dienstverband wilden werken.
Corso werd in 2011 overgenomen door het beursgenoteerde Amigoo, maar staat sinds mei 2013 weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest, die na de verkoop een financieel belang had behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zou verschil van inzicht zijn. Bij de verzelfstandiging werd Corso echter wel geconfronteerd met een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit had gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.
Stedin, ministeries en Alliander
Corso wist in 2012 nog verschillende contracten in de wacht te slepen. Voor de inhuur van tijdelijk ict-personeel selecteerde netbeheerder Stedin zes partijen voor een raamovereenkomst, waaronder Corso. De geraamde contractwaarde was zeventien miljoen euro. Ook sloten enkele Nederlandse ministeries en overheidsorganen een mantelovereenkomst met Corso Informatica en Ordina voor de levering van ict-personeel. Dat contract had een looptijd van twee jaar en een potentiële waarde van 130 miljoen euro. Ook stelde netwerkbeheerder Alliander IT-Staffing en Corso Informatica aan voor de bemiddeling van ict- en technische specialisten. IT-Staffing werd de broker en Corso de ict-makelaar. Corso zou 6,4 miljoen euro opstrijken met de tweejarige klus.
Triest en zonde van een bedrijf dat jarenlang toongevend is geweest. De lage marges kunnen niet de oorzaak zijn. Benieuwd wat uit de verslagen van de curator zal komen. Hoop dat alle betrokkenen hun zaken kunnen regelen.
@NumoQuest:
Dank voor het goede advies. Ik ga mij beraden op mijn juridische positie.
Ik was in de veronderstelling over te moeten stappen op IT-Staffing en zette al mijn vraagtekens bij deze gang van zaken. Ik zal de voorwaarden van de overige brokers opvragen en mij hierin verdiepen, zodat ik de beste keuze kan maken.
Wij betreuren het dat branchegenoot Corso ten onder is gegaan. Het is duidelijk dat de oorzaak verder moet worden gezocht dan bij Corso zelf. De partij die Corso indertijd overnam had een financieel beleid waarbij op zijn zachtst gezegd wel wat vraagtekens konden worden gezet.
Een situatie als nu ontstaan bij Corso staat op zichzelf, is zeer uitzonderlijk en niet representatief voor de branche als geheel. Belangrijk is nu dat de klanten van (voormalig) Corso aan het woord zijn, alleen zij bepalen uiteindelijk wat er met de contracten gaat gebeuren. En wij zijn er hierbij van overtuigd dat de belangen van de gedetacheerden hierbij maximaal in ogenschouw worden genomen.
Ik lees het e.e.a. over de marges van brokers en detacheerders.
In het kort komt het erop neer dat men met mensen in loondienst een behoorlijke marge moet maken. Medewerkers menen soms dat dit teveel is en dat over hun rug gaat. Echter de opdrachtgever wil geen enkel risico van ziekte, verloren uren door files, verzekeringen om langdurige ziektekosten te vermijden, pensioen en auto perikelen etc.
Dit risico legt men bij de detacheerder.
Die moet op de kostprijs een risicopremie rekenen en een winstmarge. Deze 2 samen worden te gemakkelijk als winst gezien. De premie is nodig zodra mensen op “de bank” komen te zitten, klanten later gaan betalen, etc.
Sinds 2009 zijn veel opdrachtgevers of grote detacheerders niet meer bereid die premie te betalen aan kleinere partijen waar men vaak goede specialisten inhuurt. Met alle gevolgen van dien.
De freelancer met VAR die zich verhuurt wil niet dat een detacheerder een “mooie” marge maakt, die wil hij zelf uitgekeerd zien. Echter veel ondernemingen zullen in de mix een redelijke marge moeten maken omdat vakwerk meer tijd kost dan met DB systemen CV’s aanbieden uit een “bestand” en zeker wanneer er mensen op de bank komen. Vandaar dat de euro marge waarover dhr. Ommering spreekt ook veel te laag is. Nog niet te spreken van de vaak ongezonde lange betalingstermijnen welke opdrachtgevers hanteren.
Veel sterkte gewenst voor de medewerkers en de getroffen professionals. Een faillissement brengt veel onrust en administratieve rompslomp met zich mee, waar niemand op zit te wachten.
Ik ben ook wel benieuwd naar de verslaglegging van de curator. Waarschijnlijk willen velen hier leren van wat er misging om het zelf te kunnen voorkomen.
Opvallend dat meteen alleen de ‘Goodwill’is overgenomen door een andere broker die blijkbaar al eerder bij het proces betrokken was? Waarom niet eerder ingrijpen? Nu lijkt het erop dat de gecontracteerde zzp-ers en leveranciers kunnen fluiten naar de betaling van openstaande facturen en wel ‘vrolijk’ mogen (moeten?) overstappen naar een nieuwe broker. Toch vreemd dat er niet met andere partijen is gesproken, er zijn ook voldoende partijen die goed solvabel zijn tenslotte.
Elke freelancer kan toch het beste direct met de klant onderhandelen om de relatie voort te zetten zonder inmenging van Staffing. Staffing zal immers alleen maar een stuk van het uurtarief opeten echter de geleden schade (één tot twee maanden omzet) komt volledig voor rekening van de freelancer. Door direct met de opdrachtgever een contract te sluiten, verdiend de freelancer een hoger uurtarief. HeadFirst bood zelfs aan ertussen te willen zitten zonder fee op te strijken.
Vervelend om dit bericht te vernemen via de computable-site en niet rechtstreeks van de betrokkenen. Ben benieuwd of dat voor iedereen geldt.
Ik heb als ZZO’er vrijwel altijd prima samengewerkt met Corso. Ik gun ze dit faillissement niet.
Ik hoop dat ik onder dezelfde voorwaarden, dus dezelfde afdracht per uur, via IT-staffing mijn opdrachtgever(s) kan blijven factureren, want ik ben niet voor niets nooit ZZP’er geworden.
Even afwachten dan maar.
Ik wens iedereen van Corso veel sterkte in deze onzekere tijd.
@Franklin: Denk dat je met de 2e gegadigde Headfirst bedoelt? Denk dat de deur voor Headfirst wel dicht zit getuige een opvolgende publicatie in de computable (https://www.computable.nl/artikel/nieuws/detachering/4924767/3484209/corsocurator-gooit-deur-dicht-voor-headfirst.html )
Het faillissement is een treurig verhaal. Paar jaar terug een prima gezond bedrijf maar met de overname door het uiterst twijfelachtige Amigoo (tegenwoordig Source NV) begon voor Corso de weg die uiteindelijk naar de ondergang zou leidden. Ik durf best te stellen dat Amigoo hier grotendeels aan ten grondslag ligt. Bij amigoo / Source is het niets dan gelazer geweest de afgelopen jaren.
Wel merkwaardig dat een curator geen onderzoek doet naar de best mogelijke oplossing voor de schuldeisers. De deal met IT Staffing was reeds beklonken voor het faillissement werd uitgesproken. IT Staffing is hier als een ouderwetse lijkenpikker opgedoken en zit dit als een mogelijkheid om het marktaandeel te vergroten. Voor de gedupeerden heeft IT Staffing hierin geen enkele toegevoegde waarde tov andere brokers. IT Staffing neemt uitsluitend de toekomstige verplichtingen over; Kortom wel de toekomstige winst maar niet de verplichtingen uit het verleden.
Nja, uiteindelijk een slechte zaak voor iedereen. Gedupeerden voorop, opdractgevers en de branche als geheel daarachter.
Helemaal mee eens. Dat het een schande is dat de overheid verplicht om via dit soort partijen zaken te doen, en daarmee het financiële risico inderdaad van zich af schuift. Het slaat gewoon door, hier konden we op wachten en dit heeft voor de zzp’er en een bedrijf zoals dat van ons grote financiële consequenties. Het is te hopen dat er een andere constructie gaat komen. Gewoon rechtstreeks facturen aan de eindklant en prima als de eindklant een contract fee wil betalen aan de broker.
Hoe zo vele jaren met veel plezier uitgemaakt van het Corso team en dat het je raakt dat ook zij ten onder zijn gegaan, Helaas. Je zou maar net als de andere hardwerkende personen voor een aantal maanden omzet/inkomen het schip in gaan. Dan praat je wel even anders.