De rechtbank Gelderland heeft op 11 november 2013 ict-detacheerder Corso uit Tiel failliet verklaard. Het faillissement betreft de Corso BV zelf, de holding en de bedrijfsonderdelen Interim Services, Informatica en Contracting. Corso splitste zich in mei 2013 af van het beursgenoteerde moederbedrijf Amigoo, waarbij een grote achterstand in de administratieve verwerking aan het licht kwam.
Als curator is Coen Houtman aangesteld van het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hij is op dit moment in gesprek met de directie van Corso. Er zou minimaal één partij zijn die geïnteresseerd is om één of meer Corso-onderdelen over te nemen.
Amigoo
Corso hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling van en voor ict-deskundigen. Op de website staat te lezen dat het bedrijf twaalfduizend ict-specialisten in het bestand had. Corso nam voor klanten ict’ers op contract aan en zorgde voor de financiële afhandeling. Daarnaast zag het toe op het naleven van de fiscale en sociale wetgeving. Dit zowel voor zzp’ers als voor mensen die in tijdelijk dienstverband wilden werken.
Corso werd in 2011 overgenomen door het beursgenoteerde Amigoo, maar staat sinds mei 2013 weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest, die na de verkoop een financieel belang had behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zou verschil van inzicht zijn. Bij de verzelfstandiging werd Corso echter wel geconfronteerd met een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit had gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.
Stedin, ministeries en Alliander
Corso wist in 2012 nog verschillende contracten in de wacht te slepen. Voor de inhuur van tijdelijk ict-personeel selecteerde netbeheerder Stedin zes partijen voor een raamovereenkomst, waaronder Corso. De geraamde contractwaarde was zeventien miljoen euro. Ook sloten enkele Nederlandse ministeries en overheidsorganen een mantelovereenkomst met Corso Informatica en Ordina voor de levering van ict-personeel. Dat contract had een looptijd van twee jaar en een potentiële waarde van 130 miljoen euro. Ook stelde netwerkbeheerder Alliander IT-Staffing en Corso Informatica aan voor de bemiddeling van ict- en technische specialisten. IT-Staffing werd de broker en Corso de ict-makelaar. Corso zou 6,4 miljoen euro opstrijken met de tweejarige klus.
Volgens mijn informatie zijn er minimaal twee gegadigden en dat lijkt me voor de betrokkenen een realistisch uitgangspunt.
Jammer dat nu ook Corso is toegevoegd aan de rij van betere intermediairs die in de huidige markt het hoofd in de schoot moeten leggen. Het lijkt wel alsof de besten ten onder gaan.
Mooi dat IT-Staffing – óók een van de betere intermediairs – een vangnet biedt.
Freelancers hebben er belang bij dat kwaliteit behouden blijft!
De curator meldt dit op de website van Corso, het gaat dus wel om 1 partij:
In overleg met de curator is overeengekomen dat de Staffing Groep uit Nieuwegein, met haar dochterondernemingen IT-Staffing en IP-Staffing, het recht heeft om de activiteiten zoals die tussen u en Corso zijn vastgesteld voort te zetten vanaf de datum van faillissement (11 november 2013). Activiteiten in de periode vóór faillissementsdatum vallen buiten de verantwoordelijkheid van de Staffing Groep.
Om de continuïteit te waarborgen is het zaak om zo snel mogelijk tot een nieuwe vaststelling van de samenwerking te komen. De Staffing Groep garandeert in dat geval de voortzetting van de huidige dienstverlening aan klanten, uiteraard onder voorbehoud van medewerking van de leverende partij of ingezette consultant.
Voor meer informatie verwijzen we u naar de Staffing Groep.
Hoewel het niet uit de lucht komt vallen is het droevig om te moeten vernemen dat Corso de crisis niet heeft overleeft. Ik wil ze bedanken voor de prettige samenwerking in de afgelopen jaren. En het is, zoals hierboven ook al vermeld, gelukkig dat IT-staffing de zaak voortzet.
Ik maak me vaak kwaad over de hoge marges die tussenpersonen / intermediairs vragen voor hun diensten. Corso zal er altijd ‘(zeer) dun’ tussen. Voor veel aanvragen met een marge van 1 euro per uur. Vaak heb ik gevraagd of ze met een dergelijke (opgelegde?) – en in mijn ogen ongezonde – marge konden overleven. Het antwoord was steevast dat het volume dit mogelijk maakte. Nu weten we – denk ik – beter. Te laag is net zo goed niet goed als te hoog.
Het is een schande dat de overheid verplicht om via dit soort partijen zaken te doen, en daarmee het financiële risico geheel van zich af schuift. Ik hoop dat iedereeen wakker wordt en dat dit het einde is van dit soort “broker” constructies.
Vele jaren heb ik met veel plezier uitgemaakt van het Corso team en het raakt me wel dat ook zij ten onder zijn gegaan. Helaas.
Bijzonder tragisch te moeten zien dat een zeer goede en eerlijke zakenpartner het helaas niet heeft weten te halen. De neergang zal voorloipig nog wel blijven doorgaan wat inhuur via detacheerders zoals genoemde betreft.
Ik wens alle professionals in dit verhaal heel veel wijsheid en succes.
Helaas ben ik één van die professionals die naar hun geld kunnen fluiten. Er staat nog 17.000 euro open en ik mag hopen dat ik er aan het einde van het verhaal nog iets van terug zal zien. Vanochtend heb ik nog met de curator gesproken en hij verwachtte dat dit nog wel eens een lang verhaal zou kunnen worden wat niet binnen een jaar is afgehandeld.
@ Michel Gloerich
Dat IT Staffing het ‘recht’ heeft bestaande ‘activiteiten’ die al bestonden voor het fiallissement voort te mogen zetten, op gelijkwaardige wijze als Corso, wil niet zeggen dat elke professional dit ook zal doen.
Menig professional die nog onder Corso valt/viel heeft het recht zich eerst terdege te bezinnen op de juridische positie en implicatie die de huidige situatie voor haar of hem mee brengt.
Immers, dat IT Staffing een aantal zaken uit het faillissement van Corso heeft over genomen wil niet zeggen dat dit de door Corso aangegane overeenstemmingen en contracten betreft. In de eerste plaats zal IT staffing met elke professional zo snel mogelijk om de tafel moeten om zaken te formaliseren en overeenkomsten te actualiseren.
Voor de overeenkomsten die al bestaan namelijk heeft men met de curator rechtstreeks te maken, als professional dan, niet met IT staffing. Uiteraard zit een curator ook niet op een ingewikkelde en zeer tijdrovende afwikkeling te wachten met al die professionals die door Corso werden ingehuurd.
Voor de goede orde: IT staffing kan juridisch geen opgeld doen claimen noch gebruik maken van de individuele gegevens van naamhouders. Hopenlijk dat elke betrokken professional zich dit ter dege wil beseffen en zich goed beraad op diens juridische positie.
@Numoquest: Vandaar ook dat ik in mijn reactie de curator citeer met “uiteraard onder voorbehoud van medewerking van de leverende partij of ingezette consultant.”
Op de juridische positie van voor 11-11-2013 heeft De Staffing Groep geen invloed, dit zal iedere partij met de curator moeten overleggen.
Iedereen moet voor zichzelf wel beslissen wat er vanaf die datum gebeurt. Enige wat we kunnen aangeven is dat we volgens ons een goede partij zijn om mee in zee te gaan. Op dit moment denk ik dat veel partijen gebaat zijn bij een goede kredietwaardigheid en transparantie van de nieuwe detacheerder, dit kunnen we aantonen door een D&B rating van 1 (hoogste kredietwaardigheidsklasse en minimaal risico op faillissement) en een kijkje in onze financiën.
We streven er naar om de contracten 1-op-1 over te nemen, de afgesproken tarieven blijven, mits beide partijen daar mee akkoord gaan.