De rechtbank Gelderland heeft op 11 november 2013 ict-detacheerder Corso uit Tiel failliet verklaard. Het faillissement betreft de Corso BV zelf, de holding en de bedrijfsonderdelen Interim Services, Informatica en Contracting. Corso splitste zich in mei 2013 af van het beursgenoteerde moederbedrijf Amigoo, waarbij een grote achterstand in de administratieve verwerking aan het licht kwam.
Als curator is Coen Houtman aangesteld van het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hij is op dit moment in gesprek met de directie van Corso. Er zou minimaal één partij zijn die geïnteresseerd is om één of meer Corso-onderdelen over te nemen.
Amigoo
Corso hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling van en voor ict-deskundigen. Op de website staat te lezen dat het bedrijf twaalfduizend ict-specialisten in het bestand had. Corso nam voor klanten ict’ers op contract aan en zorgde voor de financiële afhandeling. Daarnaast zag het toe op het naleven van de fiscale en sociale wetgeving. Dit zowel voor zzp’ers als voor mensen die in tijdelijk dienstverband wilden werken.
Corso werd in 2011 overgenomen door het beursgenoteerde Amigoo, maar staat sinds mei 2013 weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest, die na de verkoop een financieel belang had behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zou verschil van inzicht zijn. Bij de verzelfstandiging werd Corso echter wel geconfronteerd met een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit had gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.
Stedin, ministeries en Alliander
Corso wist in 2012 nog verschillende contracten in de wacht te slepen. Voor de inhuur van tijdelijk ict-personeel selecteerde netbeheerder Stedin zes partijen voor een raamovereenkomst, waaronder Corso. De geraamde contractwaarde was zeventien miljoen euro. Ook sloten enkele Nederlandse ministeries en overheidsorganen een mantelovereenkomst met Corso Informatica en Ordina voor de levering van ict-personeel. Dat contract had een looptijd van twee jaar en een potentiële waarde van 130 miljoen euro. Ook stelde netwerkbeheerder Alliander IT-Staffing en Corso Informatica aan voor de bemiddeling van ict- en technische specialisten. IT-Staffing werd de broker en Corso de ict-makelaar. Corso zou 6,4 miljoen euro opstrijken met de tweejarige klus.
Goh, november 2013, is best op tijd, jaarverslag 2012…
Beste Gert-Jan,
Dank voor de reactie. Ik heb het rapport van HeadFirst BV ook gedownload en kan bevestigen wat u zegt.
HeadFirst BV ziet er inderdaad financieel goed uit qua eigen vermogen, Headfirst IT BV is de BV met het negatieve eigen vermogen. Twee BV’s met zo’n beetje dezelfde naam gerelateerd aan dezelfde holding zorgt voor wat verwarring en roept vragen op waar die andere BV voor dient. Openheid qua cijfers op de website is natuurlijk een prima plan.
Huh? Ik ben zelf niet ingezet via HeadFirst, maar sta wel ingeschreven. In de mantelovereenkomst die ik alweer een tijdje terug kreeg, zie ik staan dat het contract loopt met HeadFirst IT B.V.
Is HeadFirst BV de aannemer bij klanten en HeadFirst IT BV de contractant naar freelancers? Zo ja, dan loop je als freelancer dus nog steeds een groot risico.
Is er iemand wellicht iemand ingezet via HeadFirst die kan aangeven of hij een overeenkomst heeft met HeadFirst BV of HeadFirst IT BV? Dan hebben we daar gelijk duidelijkheid over.
@Me,
U hoeft zich totaal geen zorgen te maken. Uiteraard heeft HeadFirst een inrichting gekozen waarbij transparantie geoptimaliseerd is en wij zowel de leveranciers/zelfstandig professionals alsmede onze klanten optimaal kunnen bedienen. Tevens bieden we met deze oplossing maximale flexibiliteit. HeadFirst heeft een fiscale eenheid waarbij de werkmaatschappijen gebundeld worden in HeadFirst Holding. Hiermee staat HeadFirst Holding garant voor alle activiteiten, die in HeadFirst BV en HeadFirst IT BV plaatsvinden. Er is dus geen enkel risico.
Ik ben naarstig op zoek naar brokers die net zo werken als Corso. Dat wil zeggen: ik sta op de loonlijst via een 0-urencontract. De broker houdt een paar euro per uur in op mijn verdiensten en voor de rest gaat er alleen werkgeversbijdrage voor de sociale voorzieningen en loonheffing af. Bovendien moet het mogelijk zijn met verschillende uurtarieven te werken. Dus geen uitzendbureauconstructie (wat door IT-Staffing wordt geboden)! Opdrachten voor me vinden is ook niet nodig.
Wie heeft een suggestie voor me?
Macee.com daar zitten paar oud Corso-mensen die dat wel kunnen en ze leveren ook gewoon aan IT-Staffing en dergelijke.
Ook ik werd net als Henery W. bij Corso verloond via een tijdelijk arbeidscontract (payroll constructie). Ook ik kreeg bij de ontslagbrief van de curator een aanvraag formulier ‘overname betalingsverplichting UWV’.
Daarmee heb ik bij het UWV getracht mijn salaris over oktober uitbetaald te krijgen (en met mij nog een aantal mensen).
Dit verzoek is afgewezen met als argument dat er geen gezagsverhouding bestond tussen mij en Corso.
Ik wees ze op het feit dat ik sinds oktober al aanvullend WW toegewezen heb gekregen omdat ik van 40 naar 24 uur per week gegaan ben. Ook heb ik in een verder verleden met success aanspraak gemaakt op een WW uitkering omdat ik tijdelijk geen opdracht had.
Het antwoord daarop was dat ik daar ook geen recht op had. Ook melden ze dat ik mijn betaalde premies bij de Belastingdienst kan terugvorderen.
Dit alles is behoorlijk verwarrend. Veel intermediairs bieden zelfstandigen payrolling aan als alternatief voor een eenmanszaak of bv met als argument de zekerheid van WW bij het wegvallen van een (deel) van een opdracht.
Blijbaar is payrolling dus geen alternatief. Was wel fijn geweest als hier eerder duidelijkheid over gegeven was.
Heeft iemand hier andere ervaring mee?