De tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid laat aanvullend onderzoek verrichten. Het doel van deze verdieping is het verder analyseren van enkele bevindingen uit het eerste onderzoek, dat door Policy Research in oktober 2013 is afgerond. Volgens de commissie is er nader onderzoek nodig naar aanbestedingsprocedures, contracten, opdrachtgeverschap en geldstromen. Het eindrapport verschijnt daarom ruim een halfjaar later, namelijk in het najaar van 2014.
De Tweede Kamer heeft op dinsdag 12 november ingestemd met het voorstel van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid om aanvullend onderzoek te laten verrichten. Volgens commissievoorzitter Ton Elias konden de conclusies uit het eindrapport van Policy Research nog niet alle onderzoeksvragen beantwoorden. ‘Verdiepend extern onderzoek is noodzakelijk omdat de materie complex is en er maar liefst zeven projecten zijn onderzocht. We hebben gericht nader onderzoek nodig om onze aanbevelingen beter te funderen. We doen daarom onder meer nader onderzoek naar aanbestedingsprocedures, contracten, opdrachtgeverschap en geldstromen.’
Dit betekent dat de commissie haar onderzoek later afrondt. Volgens de nieuwe planning verschijnt het eindrapport van de tijdelijke commissie naar verwachting in het najaar van 2014.
Miskleunen
Policy Research Corporation Nederland won afgelopen februari de gunning voor het uitvoeren van het parlementaire onderzoek naar ict-projecten bij de overheid. Het doel daarvan is drieledig. Het eerste doel is het in kaart brengen van de misgelopen maatschappelijke effecten door het mislukken van ict-projecten. Het tweede doel is het aangeven van de belangrijkste stappen om tot een betere ict-inrichting bij de overheid te komen. Daarnaast heeft het parlementaire onderzoek ook tot doel de informatiepositie van de Tweede Kamer te versterken.
Het onderzoek telt zeven casussen: Modernisering Gemeentelijke Basisadministraties (mGBA), EPD, Tunnels A73, C2000, OV-chipkaart, (het later toegevoegde) Werk.nl en de migratie van een mainframe- naar een winframe-omgeving bij RDW. De eerste zes zijn hoofdpijndossiers; het laatste project is succesvol verlopen. Opmerkelijk is dat grote miskleunen bij Defensie, Justitie en de Belastingdienst ontbreken.
Dubbel opmerkelijk is dat de vraag om uitstel en extra onderzoek van de parlementaire ict-commissie komt nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties begin november groen licht gaf voor de voortgang van het programma mGBA. Aan dat omstreden besluit lag ook een onderzoek van Gartner ten grondslag. Onduidelijk is of Policy Research de resultaten van dit onderzoek heeft meegenomen in zijn bevindingen, of dat het ontbreken daarvan de reden is dat de ict-commissie extra bedenk- en onderzoekstijd heeft bedongen.
Ambtelijke onkunde, digitale bouwfraude en bewust saboteren zijn hier de steekwoorden. Allemaal zeer kundig op de achtergrond geregeld door een paar knappe koppen die zeer goed weten wat ze aan het doen zijn en er goed aan verdienen.
Beste Rick Sanders, goed dat er weer eens een wat meer journalistiek artikel van Computable zelf verschenen is.
Als u naar de historie van Elias kijkt, is het niet zo toevallig dat enkele belangrijke hoofdpijndossiers ontbreken. Elias is enerzijds een rasopportunist (niet ongebruikelijk bij politici) en verder wil Elias altijd zelf in zijn eigen tempo en volgens eigen keuzes kunnen werken (Dalton onderwijs achtergrond). En dan kan je met hem elke kant uit. Het Chronologisch overzicht van het onderzoek wordt niet door de commissie bijgewerkt en het externe onderzoeksrapport wordt in principe ook niet openbaar gemaakt. Dan kan je weer gemakkelijker een andere kant uit.
En dat zien we dan ook: uitstel en extra onderzoek. Wat dit betreft lijkt het onderzoek op een typisch ICT project bij de overheid, alleen er is nu geen sprake van bestuurlijke complexiteit.
Overigens staat de casus Werk.nl van UWV nog wel op de lijst van casussen die de tijdelijke commissie ICT door derden laat onderzoeken.