Meer dan de helft van de cio’s vindt dat ze gebukt gaan onder een digitale tsunami. Ze kunnen er niet precies de vinger op leggen, maar er is duidelijk iets gaande. Een deel van hen vindt dit bedreigend. Anderen zien het als een uitdaging de nieuwe technologieën in te zetten om hun bedrijf verder te brengen. Aldus een eerste uitkomst van de Gartner CIO Survey.
‘Wij bevragen elk jaar wereldwijd zo’n tweeduizend cio’s’, licht analist Dave Aron toe. ‘Verdeeld over 40 procent in de VS, 40 procent in Europa en 20 procent in Azië. We zijn halverwege het onderzoek. We hebben nu ongeveer twaalfhonderd antwoorden verwerkt. Genoeg om daar al een paar trends in te ontdekken.’
Daaruit blijkt in elk geval dat big data en het gebruik van social netwoks geen onderwerpen zijn waar alleen analisten en journalisten zich druk over maken. ‘Er is echt iets gaande. En dan zie je twee kampen ontstaan. Eentje die hoort bij de groep die vindt dat de it-afdeling angst moet verkopen: als je dit niet doet, dan gaat dat fout. En de it-afdeling die dromen verkoopt: luchtspiegelingen van wat voor moois technologie allemaal kan bewerkstelligen. Zo zijn er cio’s die digitalisering als een bedreiging zien en cio’s die het als een uitkomst zien.’
Publieke cloud
Voorts blijkt dat ci’s de publieke cloud als een uitweg zien uit de legacy systemen die nooit op tijd datgene kunnen leveren waar de business om vraagt. Een kwart heeft de public cloud al ingezet.
Ongeveer 7 procent van de organisaties heeft al een chief digital officer (cdo). Het onderzoek is nog niet goed genoeg uitgewerkt om na te gaan hoe die functionaris wordt ingezet.
De helft werkt al met it-omgevingen op twee snelheden. De backoffice die de afgelopen decennia gestalte heeft gekregen op de handrem stand; en een deel van de frontoffice op volle snelheid.
Ten slotte is de trend waarneembaar dat twee derde van de cio’s zijn contracten met dienstverleners gaat heronderhandelen. ‘Het is nog niet duidelijk waarom ze dat gaan doen. Er spelen allerlei redenen. De een vindt de kwaliteit niet goed genoeg, de ander vindt dat de dienstverleners waar zij delen van de bedrijfsprocessen hebben ondergebracht met te weinig innovatie komen.’
Het is redelijk eenvoudig. Klanten hebben liever dat je ze vraagt wat ze willen dan dat je stiekem achter hun rug om in alle kastjes van hun huis gaat lopen snuffelen wat ze willen of nog erger gaat verzinnen wat ze moeten gaan willen en ze dat opdringen.
En wat snel schakelen betreft. Er blijken nog steeds mensen te zijn die denken dat je in een weekje wel een wereldwijde enterprise applicatie kan opzetten die de week daarop weer helemaal anders in een 2.0 versie kan worden veranderd.
Sorry maar daar is de techniek nog steeds niet geschikt voor. Wat dat betreft is die innovatie simpelweg niet snel genoeg. De cloud technologie is wat dat betreft ook niet heilig en heeft alleen maar een paar standaarden aangescherpt. Maar als we willen dat het vlotter gaat moeten we de computers zichzelf laten programmeren en de voor hun vage specificaties laten interpreteren zodat het niet meer door mensen uitgevoerd hoeft te worden. Die techniek is nog een laboratorium fase maar zal in de komende jaren meer in het wild gaan opduiken. Maar het zal nog wel even duren eer het de nieuwe hype term van Computable wordt.