Voor je boos gaat worden, ik wil niet de discussie van wel of geen zwarte piet overdoen. Voorheen was ik een groot voorstander van zwarte piet. Totdat ik vorige week op de radio een voorstander van zwarte piet letterlijk hoorde zeggen: ‘Waarom laten die tegenstanders van zwarte piet ons niet met rust, wij laten hun moskeeën toch ook met rust?’ Dus nu ben ik tegen.
Het is ook nutteloos om de discussie elk jaar weer te voeren, want met één Sinterklaasjournaal kun je er van af zijn. Diewertje Blok hoeft alleen maar te zeggen: ‘Er is grote paniek onder de pieten op de boot van Sinterklaas want de schmink is op!’ En je bent van de hele discussie af.
Allochtonen in ict
Overigens gaat deze column ook niet over het feit dat er te weinig allochtonen in de ict zitten. Dat is wel zo, maar allochtonen zijn natuurlijk geen zwarte pieten. Zwarte piet is namelijk geen allochtoon maar gewoon een buitenlander. Met te weinig zwarte pieten bedoel ik ook niet te weinig knechten. Zwarte piet is namelijk ook geen knecht, want anders was hij wel een vrouw geweest.
Met te weinig zwarte pieten in de ict bedoel ik deskundige mensen die voor een paar pepernoten vrolijk hun werk doen. Die langs komen op de datum die we hebben afgesproken. Die ook weer op de afgesproken datum vertrokken zijn en niet veel langer bezig zijn dan vooraf aangegeven. Die niet komen aanzetten met cadeautjes die mooi verpakt zijn. Dat als je ze uitpakt er iets in zit waar je helemaal niet om hebt gevraagd en blijkt er ook nog eens een jarenlang onderhoudscontract aan vast te zitten.
Zoals afgesproken
Nee, alleen die cadeautjes die op het verlanglijstje staan, worden gebracht. En op 6 december zijn de pieten, zoals afgesproken, weer vertrokken. Daar kunnen we in de ict nog iets van leren. Wie de schoen past…, die zette hem.
“Zwarte piet is namelijk ook geen knecht, want anders was hij wel een vrouw geweest.”
Wauw, erg respectvol
Er is mogelijk een link tussen Sinterklaas en de nog oudere Germaanse Wodan. De Zwarte Pieten (in den beginne waren er slechts 2) zijn mogelijk een verpersoonlijking van de 2 raven die samen met Wodan door de lucht vlogen. Wodan op een paard met acht benen. Deze raven zaten op de schoorstenen en luisterden naar wat de kleine kindertjes zeiden en deden en als ze lief bleken te zijn dan kregen ze van Wodan lekkers. Dit alles ten tijde van de oude Germanen rond 6 december. Aan de Middellandse Zee werden in een ver verleden de botten van de Sint Nicolaas (geen blanke) per boot vervoerd vanuit Turkije naar Italië. Dat gebeurde ergens in Mei. Deze heer had veel goeds gedaan en leek wel iets op hetgeen Wodan deed. Aangezien men hier ondank de verkerkelijking weigerde de aanwezige Heidense feesten af te schaffen heeft de kerk deze in zich opgenomen en gevoegd aan eigen gebeurtenissen. Zie ook Kerstmis met kerstboom, zie Pasen met paashaas et cetera. Dus als het inderdaad zo is dat oorspronkelijk de raven van Wodan werden uitgebeeld dan heeft e.e.a. helemaal niets met racisme te maken. In het andere geval, vind ik dat het plezier van de kinderen voorop staat en dat er iets moois uit is ontstaan. Willen we kinderen hun feestje bederven omdat de oorsprong heel misschien niet “correct” (b)lijkt te zijn conform onze huidige maatstaven? Ik vind van niet. 🙂