Apple is niet langer het meest innovatieve ict-bedrijf. Het afgelopen jaar deed Google meer van zich spreken dan de iPhone-fabrikant. Veel ict-innovaties beginnen op de consumentenmarkt, zo blijkt uit de cijfers van dit imago-onderzoek.
Wat kunnen we zeggen over de meest innovatieve ict-bedrijven? Dat ze misschien wel meer vertegenwoordigd zijn in de huiskamer dan in de zakelijke markt. Natuurlijk, Google krijgt steeds meer voet aan de grond met zijn Apps-suite en andere zakelijke toepassingen en op veel kantoren vinden we Apple-computers en iPhones, maar over welke innovaties hoor je het meest? Over telefoons en tablets, over slimme brillen en horloges.
Wil je hoog scoren in de lijst van meest innovatieve bedrijven, dan lijkt het niet onverstandig in ieder geval op de consumentenmarkt actief te zijn.
Wie stopt Google?
De top-3 van meest innovatieve bedrijven ziet er precies hetzelfde uit als die van de Computable 100 als geheel. Net als in de hoofdlijst moet Apple ook hier zijn eerste plek afstaan aan Google. En ook hier zien we Microsoft stabiel op de derde plaats staan. Het bedrijf houdt stand in de top-3, mogelijk door de introductie van Windows 8 en upgrade 8.1, maar mogelijk ook door de verdere ontwikkeling van hardware en cloudoplossingen. Apple komt met ruim 90 procent van Googles score nog goed in de buurt van de nummer 1. Microsoft boekt 55 procent van de score van Google.
Pas op de vierde plek vinden we een bedrijf dat niet (meer) in de consumentenmarkt actief is: IBM. Het verschil met de top-3-bedrijven is groot: het komt niet verder dan 28,5 procent van de score die de nummer 1 weet te behalen. Ook Cisco houdt zijn plek in de top-5 vast en staat stabiel op de vijfde plek.
Vaste waarden en nieuwkomers
Ziggo en TomTom ruilen van plek. Waar de laatste drie plaatsen prijsgeeft en naar 9 daalt (mogelijk mede doordat het minder zichtbaar is in de consumentenmarkt), doet het kabelbedrijf goede zaken. De vaste waarden HP en Oracle staan ook dit jaar in de top-10. SAP klimt een plek en weet net de tiende plaats te behalen.
Daaronder zijn het gestaag opklimmende Afas en dienstverlener Sogeti verrassende stijgers. Capgemini duikelt dan weer flink en weet nog maar net de top-20 te halen. De hoogste binnenkomer in de Computable 100, komt ook in de lijst van innovatieve bedrijven binnen, op een nette 17e plaats. Ook VX Company en Cordys debuteren in de top 20 van vernieuwers.
Google: wil je de innovatie zelf gebruiken?
Vorig jaar moest Google genoegen nemen met de tweede plaats in de lijst van meest innovatieve bedrijven. Dit jaar beoordeelden de ict-professionals het bedrijf weer als meest vernieuwend. Apple heeft de afgelopen tijd kennelijk minder tot de verbeelding sprekende innovaties op ons losgelaten dan de nieuwe koploper. Vooral de projecten die voortkomen uit het onderzoekslab Google X spreken tot de verbeelding, maar hoe zit het eigenlijk met de meer zakelijke innovaties?
Hoofd Enterprise Benelux Mark van der Linden: ‘Natuurlijk zijn mensen bijzonder geïnteresseerd in zaken als Glass, de zelfsturende auto en Project Loon (ballonnen die hoog in de atmosfeer zweven plekken met slecht mobiel internetbereik van Wi-Fi te voorzien, red). Dat zijn de innovaties die mensen vooral zien. Toch heeft bijvoorbeeld de Apps-suite alleen al het afgelopen jaar weer heel veel nieuwe features erbij gekregen. Omdat we die direct toevoegen zodra ze beschikbaar zijn, zien mensen de vernieuwingen meer geleidelijk. Zo zijn we het Enterprise portfolio gestart met Search, maar inmiddels is het veel breder met SaaS-diensten als Apps en PaaS- en IaaS-diensten als Cloud Platform. De ontwikkelingen gaan hard bij het Cloud Platform, zo bieden wij nu de mogelijkheid tot het hosten van bijvoorbeeld VMs. Iedereen heeft het over big data. Dat is misschien wel een beetje een hype, maar het analyseren van grote hoeveelheden ongestructureerde data in onze cloud biedt ongekende nieuwe mogelijkheden.’
Een innovatie waarvan het momentum al een tijd lang wordt voorspeld, is de Chromebooks en Chromeboxes. Deze laptops en desktops met ChromeOS zijn inmiddels volop te koop, maar moeten hun echte succes nog bewijzen. Van der Linden: ‘Er zijn interessante ontwikkelingen, zoals de aankondiging van de nieuwe Haswell-processors van Intel. Ook de deelname van nieuwe fabrikanten als HP en Toshiba geeft aan dat het een serieus product is.
Bij de meeste modellen is de aanschafprijs niet alleen bijzonder laag, dat geldt voor de hele total cost of ownership. Veel werknemers hebben genoeg aan een Chromebook met Apps of bijvoorbeeld een Citrix-omgeving. Je ziet dat er tegenwoordig meer wordt gedacht in groepen gebruikers. One size fits all geldt niet meer.’
Zijn de innovaties de laatste tijd niet vooral het resultaat van slimme overnames? ‘Het is natuurlijk een combinatie. Glass en de zelfrijdende auto zijn niet het resultaat van overnames. Het is ook een uitdaging om de vraag in de markt te herkennen. Zo testen we volgens het dogfooding-principe eerst nieuwe producten uitvoerig intern. Ook kan het soms gebeuren dat we een technologie die voor intern gebruik bedoeld was naar de markt brengen. Dat is gebeurd met de Apps-suite en bijvoorbeeld ook met Hangouts.’
Ziggo: meer dan alleen een kabelaar
De beursgenoteerde netwerkdienstverlener Ziggo uit Utrecht kennen de meeste mensen vooral van de kabelabonnementen. De aanbieder bedient zo’n 2,9 miljoen huishoudens. Daarnaast levert het bedrijf ook producten en diensten voor de klein- en grootzakelijke markt, zoals telefonie, datacommunicatie en elektronische betaalmogelijkheden. Het bedrijf versterkte deze positie door de overname van de voormalige Detron-dochters Esprit Telecom en Zoranet. Esprit Telecom biedt telefonie- en datadiensten aan het midden- en kleinbedrijf en heeft een actief verkoopkanaal van wederverkopers in het hele land. Zoranet is een zakelijke ict-dienstverlener die zich richt op de retailsector.
Ziggo zelf wordt ook steeds vaker genoemd als kandidaat om te worden overgenomen. Het Amerikaanse Liberty Global, ook eigenaar van UPC, zou belangstelling voor het bedrijf hebben.
TomTom: meer gericht op de zakelijke markt
Hoe vergaat het TomTom, jarenlang de lieveling van de innovatielijstjes, dit jaar? Het navigatiebedrijf doet goede zaken in de Computable 100, mede dankzij aanzienlijk betere financiële resultaten vergeleken met vorig jaar. Ook staat het bedrijf nog bij de tien meest innovatieve ondernemingen, maar er wordt wel een verlies van drie plaatsen geboekt.
Hoe kan het bedrijf nog innoveren in een tijd waarin de markt voor navigatiekastjes langzamerhand verzadigd raakt? Het bedrijf zou zelfs overwegen de consumententak helemaal af te stoten? Volgens topman Harold Goddijn zou de consumententak de werkelijke waarde van TomTom en de groeimogelijkheden van het bedrijf vertroebelen. Het project TomTom Taxi, waarmee consumenten via een smartphone-app in Amsterdam en Rotterdam een taxi konden bestellen, werd dit jaar stopgezet. Het project was genomineerd voor een Computable Award.
Het onderdeel Business Solutions levert fleetmanagement-oplossingen en introduceerde eerder dit jaar het partnerprogramma .connect. Dit initiatief helpt software- en meer rendement uit hun oplossingen te halen door deze te integreren met hun data voor fleetmanagement. Het platform geeft technologieleveranciers toegang tot ondersteuning op het gebied van softwareontwikkeling. Ook beschikken ze over diverse middelen om integraties te realiseren met het Webfleet-platform van TomTom.
Cordys: met OpenText verder innoveren
Geen plek in de Computable 100, maar wel een hoge positie in de imagolijsten, dat is uniek. De financiële cijfers van Cordys waren onvoldoende om de Nederlandse leverancier van business process management (bpm)-oplossingen in de top 100 te doen belanden. Wel scoort de onderneming die ooit door Jan Baan is opgericht een nette twintigste plaats in de ranglijst van meest innovatieve bedrijven. Computable had het imago-onderzoek al afgesloten toen bekend werd dat het bedrijf was overgenomen door de Canadese leverancier van enterprise information management (eim)-oplossingen OpenText.
Allereerst de vraag waarom het Nederlandse bedrijf als innovatief wordt waargenomen. Chief strategy officer Hans de Visser van OpenText Cordys: ‘Al vanaf midden jaren negentig zagen we de trend aankomen dat we packaged applications meer modulair moesten maken en flexibel qua deployment. Zo had Boeing al jaren voordat de term bestond een private cloud voor hun fabrieken en assemblagelijnen. We hebben toen we met Cordys van de grond af een nieuw platform ontwikkeld, zonder legacy-problemen.’
Vice-president strategic marketing Lubor Ptacek van OpenText legt uit waarom Cordys een interessante overnamekandidaat was: ‘Het begrip eim is erg breed. Wij zien het als een set van technologieën en best practices om maximale waarde uit ongestructureerde en gestructureerde informatie binnen organisaties te halen. Enterprise content management, customer experience management, information exchange, information discovery en ook business process management zijn daarbij van cruciaal belang. Cordys biedt een modern platform aan, zowel in de cloud als on premise. We hebben al eerder bpm-partijen overgenomen, maar dit was een kans om met een moderne, en flexibele oplossing onze roadmap aanzienlijk te versnellen. Het is ook een kwestie van efficiëntie. Als iedereen bezig is dezelfde bpm-engine te verbeteren, krijg je weinig differentiatie.’
‘Vanaf onze eerste gesprekken was ook duidelijk dat we over veel zaken een gedeelde visie hadden. Zo waren we er allebei van overtuigd dat een moderne gebruikersinterface in HTML 5 moet worden geschreven en hadden beide bedrijven al een sterke focus op tools om zogeheten smart process applications te kunnen bouwen. Daarnaast werken we hard aan integratie met de andere OpenText-producten zoals bijvoorbeeld content analytics waarbij we via analyse van sociale media feeds aan de hand van sentimentscore processen kunnen triggeren om de service naar klanten te verbeteren. Natuurlijk is niet alleen de technologie belangrijk. Ook de klanten en relaties spelen een rol.’ Met de overname krijgt OpenText aansprekende klanten als Siemens, Mercer en Tata Steel binnen.
Komt het innovatieve karakter van de Nederlandse component door de overname niet in gevaar? Hans de Visser: ‘We leven van innovatie. Je kunt gewoonweg niet zonder.’
E.Novation: efficiency als rode draad
Nog buiten de top-20, maar op een verdienstelijke 32e plaats staat ict-dienstverlener E.Novation uit Capelle aan den IJssel. Ook dit bedrijf werd deze zomer overgenomen, maar dan door het ‘zusterbedrijf’ Vanad. Door de banden tussen de twee bedrijven strakker aan te halen wil de Vanad Group een sterkere internationale organisatie neerzetten met een focus op klantenservice, it en advisering. Met E.Novation erbij verdubbelt de Vanad Group de omzet naar ruim 36 miljoen euro. Er werken in totaal zo’ntwaalfhonderd0 medewerkers in Europa en China.
Hoe verklaart ceo Jean Nederlof van E.Novation dat zijn bedrijf het ieder jaar weer iets beter doet in de lijst van meest innovatieve bedrijven? ‘Uiteraard speelt onze bedrijfsnaam een rol, maar het voornaamste is dat we in het verleden hebben gekozen voor efficiency als rode draad bij het opbouwen van het producten- en dienstenportfolio. Het maakt niet uit of het een van onze eigen ontwikkelingen betreft of producten van derden, ze realiseren altijd kostenbesparingen, zowel in tijd als geld. Die strategische keuze is met name in zorg, waar we van oudsher zeer actief zijn, actueler dan ooit.
Een andere belangrijke reden is de manier waarop wij onze oplossingen ontwikkelen. Deze oplossingen, zoals ZorgMail, hebben altijd een vast fundament als solide basis. Door aanvullende modules te ontwikkelen, kunnen we heel snel inspelen op zowel de actualiteit als op de, sterk veranderende, wensen en eisen van de diverse doelgroepen.’
Wat gaat er precies gebeuren na de overname? ‘E.Novation zal als zelfstandig bedrijf blijven functioneren. Naar verwachting onder leiding van de directie van de Vanad Group. Er is uiteraard sprake van synergievoordelen, zoals het gebruik van het gecertificeerde hostingcenter van E.Novation, maar er zal weinig veranderen op het gebied van de personele bezetting.’
Computable 100-lijst
Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartner, innovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.