De jaarlijkse Computable 100-gids biedt een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven van Nederland. De basis van de lijst is een onderzoek naar de financiële prestaties van ict-bedrijven, uitgevoerd door de financiële experts van Mazars Berenschot Corporate Finance (MBCF). Aan marktonderzoeksbureau Motivaction vroegen wij het imago van deze bedrijven te meten als zakenpartner, als innovator en als werkgever. De optelsom van de scores op financiële kracht en imago bepaalt de plaats van een onderneming in de Computable 100-ranglijst.
De nieuwe Computable 100 is uit!
De nieuwe rangorde van de honderd krachtigste ICT-bedrijven van Nederland is uit. Kijk hier waar jouw bedrijf in de lijst staat. Er is gemeten op financiële kracht en het imago bij Computable-lezers als zakenpartner, innovator en werkgever. De tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago-aspect.
Wie verslaat de grote drie?
Google is het krachtigste ict-bedrijf van Nederland. Nadat het vorig jaar genoegen moest nemen met de tweede plaats, is het nu concurrent Apple voorbijgestreefd. Microsoft volgt op de voet. Als je naar de cijfers kijkt, zou je denken dat deze grote drie bijna het hele ict-landschap in Nederland bepalen. Toch zijn er in de lijst tal van interessante ontwikkelingen.
Geen plek voor eendagsvliegen in de ICT
Anno 2013 kun je beter software verkopen – bij voorkeur via een abonnementsmodel – dan in hardware of diensten doen. Verder is het een voordeel als je je in een goede nichemarkt begeeft en een goed servicemodel kunt aanbieden. Alleen als je een uitstekend product hebt en dit jaren achtereen goed weet te verkopen, ben je financieel krachtig.
Stelling: ‘Zonder mission critical-systeem geen business’
Veel bedrijven die het financieel goed doen, blijken leverancier te zijn van systemen die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van klanten. Dat geldt voor verschillende aanbieders van erp-systemen, maar bijvoorbeeld ook Chipsoft met hun software voor ziekenhuizen en SG Automatisering met oplossingen voor woningcorporaties. Wat zeggen de Computable-experts op de stelling: zonder mission critical systeem geen business?
Stelling: ‘Geen businessmodel zonder servicemodel’
Diensten naar gebruik of per maand afrekenen. Is het een noodzakelijk kwaad of het businessmodel van de toekomst? Het is hoe dan ook een andere manier van zakendoen dan klanten¬ gewend zijn. Toch blijken de financieel krachtigste ict-bedrijven dit model al geheel of gedeeltelijk te hebben omarmd. Kun je zonder servicemodel nog wel zakendoen anno 2014?
Stelling: ‘Nichespelers zijn de winnaars’
Bedrijven die een heel specifieke markt bedienen, doen het opvallend goed in de Computable 100. Is het slim om je specifiek te richten op software voor ziekenhuizen, de scheepvaart- of vastgoedsector? En wat zijn de valkuilen voor nichespelers?
Het cijferwerk achter de lijst
Wie als onderneming financieel gezond is en daarnaast een goede zakenpartner, een innovatief bedrijf én een geliefde werkgever is, mag schitteren in de eindlijst. De harde cijfers van de Computable 100 verklaard.
De cloud vraagt om ultiem flexibele zakenpartners
Wil je je staande houden in het roerige ict-landschap, dan is flexibiliteit een vereiste. Niet alleen moet je continu innoveren, ook de keuze voor de juiste zakenpartners is cruciaal. Dat kan onverwachte partnerschappen opleveren, voor de gelegenheid of voor de langere termijn. De beste zakenpartners houden alle ballen moeiteloos in de lucht.
Innovaties beginnen in de woonkamer
Apple is niet langer het meest innovatieve ict-bedrijf. Het afgelopen jaar deed Google meer van zich spreken dan de iPhone-fabrikant. Veel ict-innovaties beginnen op de consumentenmarkt, zo blijkt uit de cijfers van dit imago-onderzoek.
Ict’ers kiezen liever voor zekerheid
Werknemers in de ict-sector komen relatief gemakkelijk aan een (nieuwe) baan. Toch is de bereidheid bij ict’ers om verder te kijken niet erg groot. Een vast contract is belangrijker dan een extreem hoog salaris. Kiezen ze ook voor de veiligste werkgevers, of zijn er toch nog verrassingen?
Advertorials en thematorials
De Computable 100 2013 werd mede mogelijk gemaakt door de volgende partijen:
Ciber, advertorial
De Persgroep, advertorial
KPN, advertorial
Navarra, advertorial
Politie, Dienst ICT, advertorial
Spir-it, advertorial