Mobiel werken is in de gezondheidszorg niets nieuws. Ziekenhuispersoneel heeft geen vaste werkplek, maar loopt van afdeling naar afdeling. Het personeel maakt steeds meer gebruik van smartphones en tablets, maar toch zijn er nog maar weinig ziekenhuizen die hier op voorbereid zijn en hun it-infrastructuur op een gebruikersvriendelijke manier hebben ingericht.
Dit brengt het risico van schaduw-it met zich mee (de it-afdeling heeft geen controle meer over de gebruikte hardware en software), wat de it-afdeling veel tijd kost, die beter besteed kan worden aan innovatie. Bovendien komt het de productiviteit van het personeel niet ten goede. It-afdelingen zouden veel meer mobiel werken moeten faciliteren in plaats van blokkeren.
Gebruikersvriendelijke it-infrastructuur
Een gebruikersvriendelijke it-infrastructuur zorgt voor een consistente gebruikerservaring. In een ziekenhuis betekent dit in de praktijk vaak dat de it-afdeling rekening moet houden met mobiel personeel, dat van de ene ruimte naar de andere beweegt en op verschillende locaties gebruik zal maken van verschillende software, hardware en data.
Zo zal een verpleger op de desktop van zijn afdeling bijvoorbeeld zijn rooster willen bekijken en zijn e-mail willen checken, maar tien minuten later op de mobiele desktop van de OK toegang moeten hebben tot een patiëntendossier en de software die de apparatuur aanstuurt waarmee hij patiënten helpt. Tijdens de lunch in de kantine is het daarentegen niet wenselijk dat de patiëntinformatie toegankelijk is, maar zal de verpleger wellicht wel zijn Facebookpagina willen bekijken op zijn eigen tablet.
Wanneer het de it-afdeling lukt om verschillende regels voor verschillende locaties en situaties te implementeren, zonder dat de gebruiker het gevoel heeft dat hij iedere keer op een nieuwe omgeving in moet loggen, kunnen we spreken van een gebruikersvriendelijke it-infrastructuur. Er is dan een hoog niveau van automatisering gerealiseerd, waarbij de gebruiker een consistente ervaring heeft, onafhankelijk van de werkplek of het apparaat dat hij gebruikt. Tegelijkertijd wordt de productiviteit van de werknemer verhoogd, dankzij een slimme implementatie en automatisering van gebruiksrechten.
Virtualiseren en automatiseren
Artsen en verplegend personeel zijn veel onderweg van de ene naar de andere afdeling en dan kan de flexibiliteit die een tablet biedt erg handig zijn. Het is voor zorginstellingen belangrijk dat ze dit soort nieuwe manieren van werken omarmen en zelf de juiste oplossingen bieden in plaats van alleen maar af te wachten, of het gebruik te verbieden. Artsen gaan anders hun eigen oplossingen bedenken om de data die ze nodig hebben van hun pc op hun tablet te krijgen.
Maar je moet er als it-manager niet aan denken dat een arts van een consumentenapplicatie als Dropbox gebruik maakt om patiëntinformatie te verplaatsen. Alleen door op een gecontroleerde manier oplossingen te bieden, houd je persoonlijke elektronica en online diensten voor consumenten buiten de deur.
Een optie is om zelf de elektronica als tablets te leveren, maar een andere (en wellicht goedkopere) optie is virtualisatie van de desktop, automatisering van de toegangsregels op basis van locatie en zorgen dat je de hard- en softwareoplossingen in huis hebt die je personeel wil gebruiken om productief te kunnen zijn, zodat het niet meer uitmaakt welke apparatuur je personeel meeneemt en consumentenapplicaties als Dropbox niet toegankelijk zijn.
Regelgeving en traceerbaarheid
Volgens de NEN 7510-norm moeten zorginstellingen ook nog eens kunnen aantonen wie patiëntinformatie waar en wanneer heeft opgevraagd en wat er met die informatie is gebeurd. Dit geldt niet alleen voor informatie van de eindgebruikers, maar ook voor informatie en systemen die door it-afdelingen zelf wordt gebruikt. Gebruik van persoonlijke elektronica van eindgebruikers en de toenemende complexiteit van de it-infrastructuur, vergroot de hoeveelheid activiteiten die getraceerd moet worden. Indien de gebruikte systemen hier geen rekening mee houden, zal de administratieve werklast en de kans op menselijke fouten toenemen.
Door de inzet van oplossingen die handelingen van eindgebruikers en it-personeel registreert, kan worden voldaan aan de regelgeving die geldt voor zorginstellingen. Oplossingen die dergelijke tracering niet standaard in zich hebben, zorgen vaak voor extra administratieve handelingen. Hoe zorg je voor een verregaande automatisering, die rekening houdt met de wensen van de gebruiker, voor een consistente ervaring zorgt en ook nog aan de regelgeving voldoet? Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig: virtualiseer de workspace en automatiseer handmatige, terugkomende handelingen.
Workspace virtualisatie
Workspace virtualisatie in combinatie met client/server of virtual desktop infrastructuren biedt it de mogelijkheid om gebruikershandelingen centraal te registreren, onafhankelijk van de manier van werken, de locatie of het apparaat waarop gewerkt wordt. Daarnaast zorgt workspace virtulisatie ervoor, dat de gebruikers op basis van de gebruikerscontext (type apparaat en locatie), de juiste toepassingen, informatie en beveiliging wordt geboden.
Het automatiseren van terugkomende beheeractiviteiten binnen de it-afdeling voorkomt overbodige handmatige handelingen en zorgt voor de automatische registratie van alle handelingen. Iedere handmatige activiteit is namelijk moeilijk automatisch te registreren, en vereist dus ook handmatige registratie. De oplossing ligt dus in de oplossingen die je kiest en niet zozeer bij de beheerders; je moet de regels automatiseren, want anders ben je alleen maar bezig met het volgen van de regels.
Meer IT voor een non-IT probleem?
Ik frons ook even mijn wenkbrauwen. Na drie audits in verschillende ziekenhuizen en ‘ghost’ testen, is mijn stellige overtuiging dat het technisch best wel goed zit. Zij het hier dat er nog iets zal moeten worden gesleuteld aan de bandbreedte maar ik denk niet echt veel meer dan dat.
Ik begrijp hier even de koppeling niet als dat verplegend personleel of artsen gebruik moeten kunnen maken van persoonlijk email of social media in werktijd. Me dunkt dat hier de mores zal moeten zijn dat je op je werk gewoon MET je werk bezig bent. Dus dat aspect is voor mij dan weer een non issue.
Waar het telkens weer fout gaat is dat ‘men’ lees commercie, ‘zo nodig vind’… dat byod te allen tijde maar beschikbaar moet zijn op de werkvloer omdat….. omdat….. omdat…..
Wanneer het klaarblijkelijk zo is dat er wel een allerhande verkoopverhaaltjes in elkaar gedraait kunnen worden maar de commercie helemaal niet eens iets begrijpt van ‘decent IT’ Intelligence en implementatie, dat dan de problemen om de hoek liggen. Want commercie mag van mij nog zo hard roeprn….
“Daar gaan we naar toe, of je wil of niet…. geen weg meer terug….” dat ik dan IT wise en professioneel zoiest heb van,’het is niet de commercie die dat bepaald, dat ben ik als CEO zelf.’ Ik bepaal graag zelf wel of een bepaalde implementatie een toegevoegde waarde heeft.
Hoe meer elementen of componeneten in IT, hoe eerder er zaken fout zullen gaan. Eenvoudige wetmatigheid heet dat.
Er is inderdaad veel gedigitaliseerd binnen de ziekenhuizen. Snellere en eventueel draagbare opties zouden naar mijn idee zeker verbetering kunnen opleveren in deze sector.
In navolging van Numoquest zie ook ik geen enkele reden waarom het gebruikersvriendelijk wordt geacht als bedrijfmiddelen voor private onzin moeten kunnen worden toegepast.
Je neemt toch ook geen stethescoop mee naar huis om een rammeltje in de auto op te sporen,
Je duwt ook niet je kat even in de CT-scanner, en je gebruikt de hartmonitor niet om te facebooken…. wat is daar nu gebruikers onvriendelijk aan ?
Ik sluit me voor 200% aan bij de opmerking van de heer Dekkinga.
Deze opmerking slaat de spijker op de kop. Eerst organiseren en dan pas automatiseren.
Dank voor alle reacties. IT governance en gebruikersverwachtingen gaan inderdaad niet altijd samen. De gebruikersvriendelijkheid, zoals besproken in dit artikel is de gebruikersvriendelijkheid volgens de veeleisende eindgebruiker.
Momenteel wordt in de zorg reeds zeer veel flexibiliteit geboden om de zakelijke IT-diensten beschikbaar te stellen. Wegens regelgeven, kunnen we uiteraard geen prive en zakelijke data zomaar mengen. Echter gecontroleerde toegang tot geoorloofde prive data vanuit de IT infrastructuur van de werkgever, verhoogd de gebruikersvriendelijkheid van in de ogen van de eindgebruiker, zonder verhoogd risco.