Hoeveel kan er wel niet veranderen in zeven jaar? Op de Facebook-pagina van Marketingfacts zag ik deze week een leuke post die dat maar weer eens illustreerde: Teletekst op je mobiele telefoon was in 2006 een redelijk hot topic. Hoe zouden ze in 2020 terugkijken op de onderwerpen waar wij ons nu druk over maken? Dat is moeilijk te voorspellen, maar ik geloof hoe dan ook dat we in 2020 een wearables-revolutie achter de rug hebben.
Hoewel ik de afgelopen zes jaar nog veel met dezelfde SAP BW frontend heb gewerkt, later wat uitgebreid met de komst van Business Objects, heeft zich ook in business intelligence (bi) wel degelijk een kleine revolutie voltrokken. De belangrijkste trends en technologieën die ik in mijn vakgebied heb omarmd, uitgedragen en geïmplementeerd zijn onder meer cloud, mobile en in-memory. Deze trends hebben grote gevolgen voor de infrastructuur enerzijds en de mogelijkheden voor toepassing en informatieconsumptie anderzijds. En een nieuwe trend, de zogenaamde wearables, dient zich al aan.
Een collega liet mij trots zijn nieuwe Pebble smartwatch zien. ‘Dan krijg je straks op de golfbaan een alert voor die belangrijke kpi. Nu lijkt de Pebble nog wat beperkt in mogelijkheden, maar smartwatches ontwikkelen zich snel. De grote merken zijn er volop mee bezig en opties als kleur, touchscreen, voice command of camera zijn al onderweg. Bij het consumeren van bi lijkt vooral de grootte van het scherm een aandachtspunt, maar zelfs dat kan nog wel eens veranderen: inmiddels is de lijn tussen tablet en smartphone ook onherkenbaar vervaagd.
De echte innovatie zit in de toepassingen en de manier waarop we die consumeren. SAP demonstreert dat met een bril van Vuzix die qua werking lijkt op de meer bekende Google Glass (zie onderstaande video). Het roept ook direct allerlei nieuwe vragen op.
Een van de vragen waar je bij stil moet staan is niet alleen hoe, maar bijvoorbeeld ook wanneer laat je iets zien. Traditioneel consumeren we informatie vooral op vaste tijden of op afroep, real-time bijgewerkt desnoods. Maar Google Glass werkt iets anders: je abonneert je op een dienst die op basis van je locatie of een andere trigger geactiveerd wordt en je dan direct van informatie voorziet. Wat betekent dat voor de informatieconsumptie van bi?
Daarnaast produceren wearables zelf (en de interactie ermee) weer een gigantische hoeveelheid data. Hier liggen kansen om te innoveren, door slimme diensten voor consumenten en bedrijven te ontwikkelen. Diensten die gebruik maken van dezelfde technieken die wij nu al in BI toepassen, zoals het real-time analyseren van big data om voorspellingen te doen op basis van gedrag. Hoe gaan we die informatie verwerken en veel belangrijker: wat gaan we ermee doen?
De markt voor wearables en toepassingen zal de komende jaren enorm gaan groeien. Volgens Business Insider groeit de markt van devices alleen de komende vijf jaar van zo’n 2,5 miljard naar ruim twaalf miljard dollar. En dan hebben ze het zelfs nog over een ‘conservatieve schatting’. De verwachte impact is dus groot.
Ik kijk nu al uit naar 2020 en de terugblik op dit artikel uit 2013 over mijn collega met zijn Pebble die er bi mee wil consumeren!
BI is prachtig maar als je het gevoel met de werkelijkheid er mee verliest krijgt je op de golfbaan via je Pebble te horen dat je vrouw er met de tennnisleraar vandoor is.
Als je George Orwell destijds tijdens het schrijven van zijn boek 1984 had verteld dat in de 21e eeuw de mensen vrijwillig met microfoons en camera’s op hun hoofd zouden gaan rondlopen dan had hij je waarschijnlijk meewarig aangekeken en je voor gek versleten.
Dit is gewoon evolutie en onvermijdelijk. Er komt vanzelf wel weer een tegenbeweging waarin we de bewakers wat beter gaan bewaken.
Want inderdaad Orwell had dit niet kunnen verzinnen, maar aan de andere kant had hij ook niet verwacht dat het deels zo positief uit zou pakken.
Ja, we geven teveel van onze privacy op, maar het is nu ook niet zo dat ik me erg onderdrukt voel.
Een beetje tweaken hoe er met onze data wordt omgegaan en dan kunnen we weer verder.