Internationaal bouwconcern Strukton heeft voor het vernieuwen van zijn websites gekozen voor EPiServer CMS. EPiServer is softwareleverancier van oplossingen voor e-commerce en digital marketing. Strukton, dat vijf werkmaatschappijen heeft en opereert in diverse landen, zocht naar een snelle en goedkope oplossing om alle websites, in totaal ongeveer twintig, aan te passen aan de eisen van deze tijd.
Streven was de veelzijdigheid van de websites te vergroten, deze aan te vullen met nieuwe media en ze responsive te maken. Daarnaast om de websites in vier verschillende talen eenvoudiger, sneller, goedkoper en efficiënter aan te passen en in te delen. Adviesbureau Entopic begeleidde de keuze voor EPiServer als contentmanagementsysteem (cms) en EPiServer-partner Tam Tam verzorgde de implementatie.
Oude systeem achterhaald
Reden om op zoek te gaan naar een nieuw cms was het feit dat het oude systeem van Strukton achterhaald was en niet meer aan de eisen van de business voldeed. Zo kostte het in het verleden veel tijd en geld om nieuwe websites te ontwikkelen en om functionaliteiten toe te voegen. Met EPiServer CMS is het mogelijk om binnen twee weken een compleet nieuwe website te ontwikkelen, naar wens in het Nederlands, Engels, Duits en Zweeds. Daarnaast zijn bestaande websites snel en eenvoudig aan te passen.
Volgens Annemarie Hoogendoorn, hoofd corporate communications van Strukton, is het gemak in ontwikkeling en beheer te danken aan de modulaire opzet van EPiServer CMS. ‘Je kunt net zoals met een blokkendoos gemakkelijk schuiven met content en deze eenvoudig hergebruiken en delen. Belangrijk voordeel hiervan is dat we onze websites één gezicht kunnen geven. Daardoor vergroten we de online herkenbaarheid van alle bedrijven in onze groep, wat de totale merkbeleving versterkt. Het systeem werkt bovendien heel intuïtief, waardoor iedereen er direct mee uit de voeten kan. We werken nu veel effectiever dan voorheen en besparen tegelijkertijd flink op onze kosten.’
Resultaten na implementatie
Doordat de sites responsive zijn en zich automatisch aanpassen aan het scherm van het mobiele toestel waarop de site wordt bekeken, is het aantal mobiele bezoekers met 93 procent gestegen. Bezoekers klikken bovendien veel minder snel weg na een kijkje op de homepage, waardoor de bounce rate met 38 procent is gedaald. Daarnaast brengen mensen 210 procent meer tijd door op de websites en is het aantal pagina’s dat wordt bezocht met 35 procent gestegen.
Hoogendoorn is zeer tevreden over hoe de nieuwe websites zijn ontvangen door bezoekers. ‘De pagina’s met algemene informatie over Strukton en onze projecten worden meer bekeken en dat is precies wat we willen. Verder zien we dat er 235 procent meer wordt doorgeklikt naar onze vacaturesite. Ook met dit resultaat zijn we erg blij, omdat sollicitanten een heel belangrijke doelgroep zijn.’