De modernisering van Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA) gaat in aangepaste vorm door. De nieuwe kostenraming komt uit op bijna 74 miljoen euro, een stijging van zo'n dertig miljoen euro ten opzichte van het laatste geoormerkte budget van 44,42 miljoen. Invoering bij gemeenten en andere afnemers moet eind 2018 zijn afgerond. Dat heeft minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), op grond van een onderzoek van Gartner en adviezen van de stuurgroep mGBA en andere betrokken partijen, de Tweede Kamer in een brief laten weten.
De bewindsman overwoog na nieuwe problemen die afgelopen mei bekend werden, radicale alternatieven, zoals stopzetting van de mGBA of verbouwing van de huidige GBA-voorzieningen. Maar doorgaan is na rijp beraad met allerlei betrokkenen en op basis van een onderzoek van Gartner in zijn ogen toch de beste optie.
Volgens Plasterk zijn de doelstellingen van de modernisering van de GBA nog steeds valide en is het bereiken ervan van groot belang voor andere ontwikkelingen binnen de e-overheid. Bovendien is de huidige GBA technisch dusdanig verouderd dat aanpassingen te lastig of zelfs onmogelijk zijn. Dit GBA is gebaseerd op berichtenverkeer tussen postbussen. Het direct verwerken van mutaties en opvragen van gegevens is niet mogelijk.
Meer geld nodig
De meerjarige programmakosten voor de modernisering van de GBA waren tot nu toe geraamd op 44,42 miljoen euro. Dit bedrag bestaat uit zowel de ontwikkelkosten van de Basisregistratie Personen (BRP) als implementatiekosten. De BRP vormt het centrale deel van de mGBA, maar de bouw ervan verloopt moeizaam door de complexiteit van de te bouwen programmatuur, met name in de componenten voor het bijhouden van gegevens.
Inmiddels is aan de bouw van ongeveer de helft van de BRP en migratiecomponenten circa 38 miljoen euro uitgegeven. Uit schattingen van adviesbureau Gartner blijkt dat er nog zo’n 36 miljoen euro nodig is voor het afronden en implementeren van het nieuwe systeem. De nieuwe kostenraming komt daarmee op bijna 74 miljoen euro.
De interbestuurlijke stuurgroep mGBA – met vertegenwoordigers van gemeenten en uitvoeringsorganisaties – ondersteunt de keuze van de minister om de nieuwbouw van de BRP (zoals de nieuwe GBA gaat heten) af te ronden. De partijen zijn bereid bij te dragen in de kosten. Het overleg daarover met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is in een afrondende fase.
Governance
Plasterk schrijft in de Kamerbrief dat er wel ingrepen nodig zijn om de extra kosten en de uitloop van de planning te beperken. Hij kiest daarom voor het scenario waarbij het langdurig gelijktijdig gebruiken van zowel de nieuwe BRP als de huidige GBA-Verstrekkingsvoorziening (GBA-V) niet meer nodig is. De GBA-V wordt in de nieuwe centrale voorzieningen van de BRP ingevoegd. Dit dient de kosten en risico’s te beperken.
Voorwaarde voor de voortzetting van de mGBA is dat het programma ditmaal wel binnen budget en tijd wordt opgeleverd, aldus de bewindsman. Hij kondigt dan ook extra maatregelen aan om de controle op het project te verscherpen, zoals het aanstellen van een gedelegeerd bestuurder die het programma dagelijks bestuurt. Verder worden de besluitvormingsprocedures rond het programma aangescherpt waarbij als belangrijkste sturingscriterium het budget zal gelden. Ook vindt er voortaan periodiek en vaker dan tot op heden mogelijk was, een oplevering van een werkende versie van de BRP plaats, zodat de voortgang beter zichtbaar wordt.
ewh tja, als het voor de overheid is is de offerte toch altijd al veel hoger… Dan zou je toch denken dat de softwareleverancier al alle onvoorziene zaken extra overleg met alle betrokkenen/lagen/structuren heeft ingecalculeerd….. blijkbaar moet er alsnog goed aan verdiend worden!
Niettemin is de overheid natuurlijk ook geen slagvaardige klant.
Complexe situatie dit. Het zou verfrissend zijn hieruit te kunnen breken.
Tijd voor een nieuwe visie, duidelijke keuzes, confomeren aan werkwijze’s en efficentie!
In PRINCE2-termen denkend:
Is er een Business executive? Komt deze uit kringen van de gemeenten of het Rijk? Heeft deze voldoende gewicht?
Is er een Senior user? Heeft deze van de diverse gebruikers voldoende vertrouwen?
Of zit altijd de “interbestuurlijke stuurgroep” aan tafel? Met zo’n club kun je niet verwachten dat het project “slagvaardig” wordt bestuurd. Ieder wil zijn duit in het zakje doen en vetoot (namens zijn achterban) ieder besluit dat hier niet aan tegemoet komt.
De bouwer, vertegenwoordigd door de Senior supplier, komt in het verhaal niet voor. Ik vermoed omdat de problemen niet uit zijn koker komen.
De Project manager komt ook niet in het verhaal voor. Hij heeft mogelijk vóór mei een Exception report ingediend dat er even over deed voor het bij de minister kwam.
Mei, juni, juli, augustus, september, oktober – een half jaar om een besluit te nemen. Bravo! Het had niet de volle aandacht van de minister, lijkt me.
Voor kleinere projecten komen in het bedrijfsleven stuurgroepleden terug van vakantie om meteen een besluit te nemen. Hier niet – “ze” schakelen eerst adviesbureau Gartner in. Tja.
Staat het project in de tussentijd “on hold” en is de bouw-organisatie ontbonden, of zijn ze daar zolang met zijn allen aan het pingpongen (om kennisverlies te voorkomen)?
Het verrast me dat gekozen is voor een hóger ambitieniveau (GBA-V opnemen in het project), in plaats van een lager. Dit lijkt mij het recept voor meer problemen in plaats van een oplossing.
We zullen zien.
Je zou er bijna cynisch van worden.
Maar dit gaat dus iets van 120 Miljoen kosten en zal in 2018 net goed genoeg af zijn om er de meest basale dingen mee te kunnen doen en zal er nog 4 jaar nodig zijn om alle ‘kinderziektes’ er uit te halen wat ook nog eens 40 Miljoen mag gaan kosten.
Wordt het na een slordige 40+ Miljard aan overheids IT falen niet eens tijd voor een minister van IT?