Cloud computing en big data worden vaak gepositioneerd als generieke oplossingen voor allerlei zakelijke uitdagingen. In de werkelijkheid ligt dat toch een stuk genuanceerder. Elk bedrijf is immers anders. Toch zie ik in de praktijk steeds meer concrete voorbeelden van organisaties die inzetten op het slimmer gebruiken van hun bedrijfsinformatie om efficiënter te gaan werken, kosten te reduceren en hun dienstverlening aan klanten te verbeteren.
Fraude is een groot probleem in Nederland. Zowel bij de overheid als verzekeringsinstanties worden jaarlijks miljarden euro’s ten onrechte uitgekeerd. Eerder dit jaar was er nog een werkgroep van advocaten, politiemedewerkers en wetenschappers die vaststelde dat er bij de overheid jaarlijks voor acht miljard euro wordt gefraudeerd. Als conclusie werd gesteld dat de verschillende instanties die met fraude te maken hebben te weinig samenwerken.
Het uitwisselen van gegevens gebeurt te weinig, waardoor de focus vooral ligt op opsporen in plaats van voorkomen. Het overheidsbeleid op dit vlak is wel strenger geworden, maar dan moet men de fraude wel eerst signaleren. Besparen op controleurs en niet investeren in middelen om op een efficiënte manier informatie tussen instanties uit te wisselen, helpen daar niet bij. Dan doen commerciële verzekeringsinstanties het toch een stuk beter.
Datasilo’s en dossiers
Elke gevestigde organisatie heeft wel te maken met legacy in de vorm van oude systemen, software of ingesleten processen. Zo ook in de verzekeringenbranche, een bedrijfstak die op zijn zachtst gezegd een turbulente periode achter de rug heeft. Klanten zijn veel kritischer geworden op prijs en de kwaliteit van de dienstverlening die zij ontvangen. Logischerwijs moet een verzekeraar hier op inspelen en tegemoet komen aan de wens van de klant door zowel zijn kosten te verlagen als de dienstverlening te verhogen.
Een lastige spagaat voor organisaties in hun bedrijfsketen met allerlei dossiers en afdelingen te maken hebben. Als oplossing wordt bijvoorbeeld inspectiewerk selectief uitbesteed en verzekeraars bieden steeds meer mogelijkheden aan klanten om online hun verzekeringen te managen. Dat is een goed begin, maar in feite wordt het werk hierdoor alleen maar complexer. Meer interactie met externe partijen en klanten zorgt voor nog meer complexiteit en informatie verspreid over verschillende bedrijfssystemen.
Met een schone lei beginnen is geen optie als je naar de kosten van een dergelijk it-project kijkt en welke gevolgen het heeft voor de bedrijfscontinuïteit. Wat wel werkt is bedrijfsapplicaties bouwen die informatie uit allerlei verschillende datasilo’s ontsluiten. Op maat gemaakte webgebaseerde applicaties die klanten, gebruikers of partners, afhankelijk van hun rol, in staat stellen deel te nemen aan het proces. Zowel voor de interne als externe klanten opent dit allerlei nieuwe mogelijkheden om de efficiëntie te vergroten, een betere dienstverlening te leveren, maar vooral ook om daadkrachtiger op te treden tegen fraude.
Opsporen en voorkomen
Het samenbrengen van bedrijfsinformatie is volgens mij de sleutel tot het succes van veel organisaties. Je kunt hierbij denken aan business intelligence (bi) of big data, maar in feite is het niets meer dan informatie uit verschillende datasilo’s bij elkaar brengen en die op een inzichtelijke manier presenteren. Dat is de essentie van fraudebestrijding, maar ook van kostenbesparing in het algemeen.
Door het correleren van data op basis van regels en algoritmes kun je veel mensenwerk uit het proces halen en zaken als fraude veel sneller detecteren. Daarnaast biedt het nieuwe mogelijkheden om allerlei partijen in een bedrijfsketen bij elkaar te brengen, zodat zij beter kunnen samenwerken in een uniform systeem. Het op een intelligente manier bij elkaar brengen van al deze informatie kan bovendien bijzonder nuttige managementinformatie opleveren, die eerder wellicht pas na veel handmatig werk boven water te krijgen was.
Flexibiliteit is van steeds groter belang in de it, maar je kunt daarbij niet zomaar voorbij gaan aan legacy. Daar bovenop bouwen met flexibele applicatieplatformen is een toekomstvast model. Een trend die in de verzekeringsbranche, maar ook in de logistiek en grondstofwinning van grote waarde blijkt. Het doet geen afbreuk aan de bestaande it-infrastructuur, maar het bouwt er op voort. Klanten en andere gebruikers in de keten kunnen hierdoor toegang krijgen tot de informatie die voor hen relevant is, efficiënter samenwerken en informatie toevoegen. De onderliggende it wordt hiermee weer teruggebracht tot de essentie: een bedrijfsmiddel dat waarde toevoegt aan de organisatie.
Piet,
Als de €8 miljard fraude het gevolg is van slechte uitwisseling van informatie dan heeft investeren in middelen en controleurs niet zo heel veel zin, beter om eerst de verschillende processen op elkaar aan te laten sluiten. Dat maakt het correleren van informatie ook veel makkelijker mits die uitgewisseld kan worden natuurlijk maar ik denk dat ontsluiten van informatie uiteindelijk de kleinste uitdaging is.