Mkb-ondernemers die hun it overzetten naar de cloud kunnen rekenen op enorme kostenverlagingen. Zij scheppen financiële ruimte voor hun kernactiviteiten, met vele duizenden banen in het vooruitzicht. Toch aarzelen de meeste Mkb-ondernemers. Onwetendheid en argwaan spelen hen parten.
Het hele jaar is guur voor het mkb, zo lezen we in een rapport van Panteia. Natuurlijk zit het economisch tegen, maar mkb-ondernemers maken het zichzelf ook wel erg moeilijk. Er is namelijk een prima nooduitgang voor hen, die zelfs een hoofdingang zou kunnen worden. Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud. Dit leidt tot zulke grote kostenbesparingen dat er veel financiële ruimte ontstaat voor investeringen in kernactiviteiten. Zo kost een server al gauw tienduizend euro. Capaciteitsuitbreidingen vragen elke keer om nieuwe investeringen. Dit kan een stuk minder worden dankzij de cloud. Investeringen kunnen andere doeleinden krijgen.
Niet alleen kostenkiller
De cloud is voor de Mkb-ondernemer niet alleen een kostenkiller, maar ook hulpmiddel voor flexibiliteit. Een lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand, op te schalen en ook weer af te schalen naar wens. Pay per use maakt de ondernemer flexibel. Afhankelijkheid van eigen software en hardware verdwijnt doordat investeringen in licenties en in aanschaf en onderhoud van zware servers overbodig wordt. Niet alleen deze directe kosten worden minder, ook de indirecte kosten worden minder. It in de cloud leidt tot lagere energiekosten.
Verder stoot de cloud de mkb-ondernemer op in de technologische vaart der volkeren. Kleine ondernemers kunnen dankzij cloud computing de modernste technologie in huis halen tegen geringe kosten. Dit blijkt uit onderzoek dat Verdonck Klooster & Associates vorig jaar uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Zelfs de kleinste ondernemers profiteren. Dankzij clouddiensten kunnen zzp’ers zich voor wat betreft zijn kantoorautomatisering goed meten met organisaties van vele tienduizenden medewerkers, zo schreven de onderzoekers.
Ondernemers in de VS grijpen al hun kansen. Uit een steekproef door Tech Pro Research onder bedrijven blijkt dat 67 procent van de respondenten via de cloud hun kosten verlagen om ruimte te maken voor vernieuwing. Vier van de tien onderzochte ondernemers gebruiken de besparingen om te investeren in dienstverlening aan hun klanten.
Belangrijke aanjager
De cloud is dan ook een belangrijke aanjager van economische groei. Ook in het mkb, zo tonen uiteenlopende onderzoeken aan. Zo voorspelt Intertic, een internationale denktank voor innovatie, dat cloud computing de komende vijf jaar tienduizenden nieuwe midden- en klein-bedrijven in Europa kan opleveren. Die zijn goed voor driehonderdduizend tot anderhalf miljoen banen.
Deze vooruitzichten deden de woningcorporatie Rochdale besluiten om van de Adaptive Infrastructure Services (AIS) van Centric over te stappen naar it uit de cloud. Daarmee bespaart de Amsterdamse woningcorporatie de komende vijf jaar 15 procent op kosten voor it-infrastructuur en het beheer ervan.
Ondanks deze beloften zijn mkb-ondernemers nog altijd huiverig voor de cloud. Hardnekkig houden zij it in eigen beheer, zo blijkt uit een recent onderzoek van Exact. 80 procent doet niets met de cloud. Een derde van de mkb-ondernemers is er zelfs negatief over. Men is bang voor verlies van controle over de eigen it. Ondernemers klampen zich dan ook vast aan softwareleveranciers. Er komt echter steeds meer software die uitsluitend cloudbased is, vooral erp-pakketten. Sommige licentieovereenkomsten kunnen straks niet meer worden verlengd omdat de leverancier uitsluitend nog cloudbased pakketten biedt.
Nauwelijks tegenargumenten
Mkb-ondernemers voeren nauwelijks tegenargumenten aan. Dat komt vooral door onwetendheid. Een op de tien weet niet eens wat de cloud is, zo blijkt uit onderzoek. Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb. Die wakkert de sluimerende onrust over de technologische vernieuwingen aan uit eigenbelang.
Voor it’ers in het mkb heeft de cloud inderdaad gevolgen. Volgens Louis Naugès, een Franse cloudgoeroe, zal het mkb van de toekomst helemaal geen it’ers meer in dienst hebben. Bij middelgrote bedrijven zal de werkgelegenheid voor it’ers met 60 tot 80 procent afnemen. Dat is voor de it’ers in kwestie bedreigend, maar voor de ondernemers zou het juist bevrijdend moeten zijn. Lagere personeelskosten zijn voordelig voor elke ondernemer.
Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud. Dit begint bij het wegnemen van vooroordelen. Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs. Te beginnen met de e-mail. Eenvoudig en zonder risico. Vervolgens kan de ondernemer bij elke uitfasering van it overstappen op een cloud solution.
Voor de it-beheerders is een nieuwe rol weggelegd: sla-manager. Hun rol verschuift van technologiebeheer tot toezicht op sla’s, zoals op de maximale uptime en downtime. Er zijn al onderwijsinstellingen die zich voorbereiden op het omscholen van de it-beheerder naar sla-manager. De ondernemer die it in de cloud als een kans ziet, verzekert zich van een gezonde toekomst.
Frank Lucas, commercieel directeur Ifective
@Henri,
Goed lezen is een kunst. Mijn verhaal is wel degelijk een kompleet verhaal in die zin dat het een vergelijk is tussen alle functionaliteiten van onze exchange omgeving (het hele plaatje dus) zelf blijven draaien of naar de cloud verplaatsen. Dat had je ook al op kunnen maken uit mijn opmerking dat we voor die keuze kwamen te staan toen een upgrade van die omgeving noodzakelijk werd. En wat jouw argumenten betreft m.b.t. beschikbaarheid ed.; voor de cloud blijf je afhankelijk van je internet verbindingen. Je kunt dan inderdaad kiezen tussen goedkope (consument) verbindingen of duurdere (zakelijke) verbindingen. Beiden zijn nog steeds minder stabiel dan een goed intern netwerk. En ‘alleen e-mail’ is in deze tijd misschien nog goed voor eenmanszaakjes (hoewel die naar mijn bescheiden mening toch ook vast een (papieren??) agenda nodig hebben, maar niet voor een gemiddeld MKB bedrijf. Net als back-up. Al is het alleen maar omdat voor alle zakelijke mailverkeer tegenwoordig ook een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar geldt.
Nico, ik kan prima lezen hoor! Misschien lees ik iets te goed.
“‘Alles kan in de cloud, te beginnen met e-mail’ En het is nog goedkoper ook. Nou, mooi niet. Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen op het moment dat Exchange aan vervanging toe was. Wat bleek: E-mail in de cloud was voor ons het 1e jaar al ruim 2 x zo duur dan de implementatie van een nieuwe Exchange server met alles erop en eraan!”
Ten eerste, als je alles wat je nu hebt verplaatst naar de cloud ben je **natuurlijk** meer kwijt. Er komt een dienstverlener bij die gaat doen wat jij altijd zelf deed.
Naar de cloud brengen betekent niet alles zoals je het altijd gedaan hebt in de cloud doen, dan mis je het hele punt.
“Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen” daarin zeg je niet onze exhange server, maar e-mail. Email is dan een dienst. Een goede e-mail dienst (zal geen namen noemen) heeft een hogere beschikbaarheid dan je zelf in de regel kunt realiseren. Backup van die e-mail (voor je compliance) is ook goedkoop, dus dan ben ik benieuwd waar je je op baseert als je zegt dat de cloud duur is voor e-mail.
Ik zal niet zeggen dat cloud altijd goedkoper is, ook veel bedrijven bieden diensten aan onder het mom van cloud, maar zelf een exchange server draaien is ook niet goedkoop, beheer, onderhoud, stroom, koeling, backup en noem de hele bende maar op.
Maar goed, wellicht een keer off the record van gedachten wisselen?
Ik voel me gewoon geroepen om dingen toe te lichten 🙂
Het enige wat nu nog mist is dat de auteur de moeite neemt om te reageren op de comments.
Wellicht wat veel te veel gevraagd, omdat hij ook niet de moeite heeft genomen om zijn naam en dus zijn achtergrond vrij te geven bij de plaatsing van zijn opinie stuk.
Henri,
Je hebt een tijd geleden een artikel geschreven met de titel “Eerlijk zijn over cloud computing” Dat vond ik toen al “Eerlijk zijn zoals Henri het eerlijk vindt” Ik vind dat je pas nu op een aantal punten in je reactie hierboven begint eerlijk te worden over cloud(computing). Deze zijn juist de onderwerpen waar ik altijd in mijn reacties over cloud(computing) naar verwijs.
Goed bezig, probeer eerlijk te blijven 🙂
@Maarten
****
In deze discussie zie ik ook weer een trend. Leuk wel.
Nog een paar maanden geleden zou dit artikel als reactie oproepen:
“Als MKB-er alles in de cloud? ben je helemaal gek geworden? veiligheid en zo, en niet te vergeten de NSA!”.
Nu lijkt de toon te zijn: “hmm, iets meer nuance graag, het is allemaal niet zo zwart wit.”
Of mis ik toch wat eerlijkheid in de reacties?
Conclusie: Het tipping point is bereikt, en we gaan mee met deze onvermijdelijke en niet te stuiten trend. En cloudsourcing is IT business as usual: let goed op de details, kosten, planning.
@Reza
Dank voor de sterrenregen, jammer dat je al een drukke job hebt, …
Eigenlijk zou de redactie stukken niet moeten plaatsen van auteurs die willens en wetens anoniem willen zijn.
Redactie, wat denkt u ervan???
@Michel
Ik weet niet wat jij ziet maar ik zie in reacties vooral een afkeuring van zowel de cloud adapten als degenen die wat sceptischer tegenover deze hype staat. Auteur of PR bureau dat dit artikel als een opinie heeft geplaatst lijkt wel de klok te hebben horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt om woorden van een andere expert te gebruiken.
Zoals je in laatste alinea al stelt zit de duivel altijd in de details, ‘de’ cloud bestaat zoals Henri het zegt namelijk niet. Nu bestaat volgens mij ook ‘het’ MKB niet maar dat is een semantische discussie. Aangezien mijn werkgebied wat groter is dan Nederland verbaas ik me eigenlijk alleen over de visie van MKB, lokale speler laat zich adviseren door lokale speler en verbaast zich dan over grensoverschrijdende mogelijkheden van de concurrentie.
Zelf hou ik het dan ook liever bij de stelling dat de cloud mogelijheden biedt maar geen wonderen en dus niet (alle) problemen oplost waar MKB nu mee te maken heeft. Ik zie de cloud (public/private) niet als een ‘one or nothing’ optie maar één van de delivery modellen waarbij je uitgaat van de workload die verder gaat dan een paar resources. Daar zit weinig verandering in met voorgaande opinies of presentaties omdat er niets veranderd is vanuit ITSM perspectief welke gericht is op ondersteuning van de business.
@Reza, ook dank voor het compliment, wie weet houd ik het vol! 🙂
@Redactie
Het lijkt mij dat elke inzender toch wel recht heeft op het feit dat zijn naam aanklikbaar is, zodat de lezer ook snel zijn achtergrond kan inzien om zijn verhaal in dat perspectief tot zich te nemen.