Mkb-ondernemers die hun it overzetten naar de cloud kunnen rekenen op enorme kostenverlagingen. Zij scheppen financiële ruimte voor hun kernactiviteiten, met vele duizenden banen in het vooruitzicht. Toch aarzelen de meeste Mkb-ondernemers. Onwetendheid en argwaan spelen hen parten.
Het hele jaar is guur voor het mkb, zo lezen we in een rapport van Panteia. Natuurlijk zit het economisch tegen, maar mkb-ondernemers maken het zichzelf ook wel erg moeilijk. Er is namelijk een prima nooduitgang voor hen, die zelfs een hoofdingang zou kunnen worden. Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud. Dit leidt tot zulke grote kostenbesparingen dat er veel financiële ruimte ontstaat voor investeringen in kernactiviteiten. Zo kost een server al gauw tienduizend euro. Capaciteitsuitbreidingen vragen elke keer om nieuwe investeringen. Dit kan een stuk minder worden dankzij de cloud. Investeringen kunnen andere doeleinden krijgen.
Niet alleen kostenkiller
De cloud is voor de Mkb-ondernemer niet alleen een kostenkiller, maar ook hulpmiddel voor flexibiliteit. Een lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand, op te schalen en ook weer af te schalen naar wens. Pay per use maakt de ondernemer flexibel. Afhankelijkheid van eigen software en hardware verdwijnt doordat investeringen in licenties en in aanschaf en onderhoud van zware servers overbodig wordt. Niet alleen deze directe kosten worden minder, ook de indirecte kosten worden minder. It in de cloud leidt tot lagere energiekosten.
Verder stoot de cloud de mkb-ondernemer op in de technologische vaart der volkeren. Kleine ondernemers kunnen dankzij cloud computing de modernste technologie in huis halen tegen geringe kosten. Dit blijkt uit onderzoek dat Verdonck Klooster & Associates vorig jaar uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Zelfs de kleinste ondernemers profiteren. Dankzij clouddiensten kunnen zzp’ers zich voor wat betreft zijn kantoorautomatisering goed meten met organisaties van vele tienduizenden medewerkers, zo schreven de onderzoekers.
Ondernemers in de VS grijpen al hun kansen. Uit een steekproef door Tech Pro Research onder bedrijven blijkt dat 67 procent van de respondenten via de cloud hun kosten verlagen om ruimte te maken voor vernieuwing. Vier van de tien onderzochte ondernemers gebruiken de besparingen om te investeren in dienstverlening aan hun klanten.
Belangrijke aanjager
De cloud is dan ook een belangrijke aanjager van economische groei. Ook in het mkb, zo tonen uiteenlopende onderzoeken aan. Zo voorspelt Intertic, een internationale denktank voor innovatie, dat cloud computing de komende vijf jaar tienduizenden nieuwe midden- en klein-bedrijven in Europa kan opleveren. Die zijn goed voor driehonderdduizend tot anderhalf miljoen banen.
Deze vooruitzichten deden de woningcorporatie Rochdale besluiten om van de Adaptive Infrastructure Services (AIS) van Centric over te stappen naar it uit de cloud. Daarmee bespaart de Amsterdamse woningcorporatie de komende vijf jaar 15 procent op kosten voor it-infrastructuur en het beheer ervan.
Ondanks deze beloften zijn mkb-ondernemers nog altijd huiverig voor de cloud. Hardnekkig houden zij it in eigen beheer, zo blijkt uit een recent onderzoek van Exact. 80 procent doet niets met de cloud. Een derde van de mkb-ondernemers is er zelfs negatief over. Men is bang voor verlies van controle over de eigen it. Ondernemers klampen zich dan ook vast aan softwareleveranciers. Er komt echter steeds meer software die uitsluitend cloudbased is, vooral erp-pakketten. Sommige licentieovereenkomsten kunnen straks niet meer worden verlengd omdat de leverancier uitsluitend nog cloudbased pakketten biedt.
Nauwelijks tegenargumenten
Mkb-ondernemers voeren nauwelijks tegenargumenten aan. Dat komt vooral door onwetendheid. Een op de tien weet niet eens wat de cloud is, zo blijkt uit onderzoek. Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb. Die wakkert de sluimerende onrust over de technologische vernieuwingen aan uit eigenbelang.
Voor it’ers in het mkb heeft de cloud inderdaad gevolgen. Volgens Louis Naugès, een Franse cloudgoeroe, zal het mkb van de toekomst helemaal geen it’ers meer in dienst hebben. Bij middelgrote bedrijven zal de werkgelegenheid voor it’ers met 60 tot 80 procent afnemen. Dat is voor de it’ers in kwestie bedreigend, maar voor de ondernemers zou het juist bevrijdend moeten zijn. Lagere personeelskosten zijn voordelig voor elke ondernemer.
Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud. Dit begint bij het wegnemen van vooroordelen. Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs. Te beginnen met de e-mail. Eenvoudig en zonder risico. Vervolgens kan de ondernemer bij elke uitfasering van it overstappen op een cloud solution.
Voor de it-beheerders is een nieuwe rol weggelegd: sla-manager. Hun rol verschuift van technologiebeheer tot toezicht op sla’s, zoals op de maximale uptime en downtime. Er zijn al onderwijsinstellingen die zich voorbereiden op het omscholen van de it-beheerder naar sla-manager. De ondernemer die it in de cloud als een kans ziet, verzekert zich van een gezonde toekomst.
Frank Lucas, commercieel directeur Ifective
@Maarten, jij bent wel erg snel tevreden zeg (ik bedoel de reactie op Nico).
Want Nico Franken vertelt maar een half verhaal of zelfs nog minder. Want als je met cloud bedoeld een bedrijfje met wat ijzer die hosted exchange aanbiedt voor x per mailbox of y per server dan kan ik me inderdaad voorstellen dat zelluf doen goedkoper is.
Als het alleen om e-mail gaat kun je prima open source gebruiken en dus nog meer besparen.
Maar naast dat het bijna nooit alleen om e-mail gaat (ik zeg Agenda) zijn er zeer veel parameters die de berekening beïnvloeden. Backup van de e-mail, recovery van de e-mail, compliance van de e-mail, provisioning van de mailboxen, integratie, de hele rambam. Wat was de berekening voor zelf doen, en wat was de berekening van het “cloud” aanbod? Wat waren de requirements.
Zelf geloof ik dat e-mail commodity is en als zondanig behandeld moet worden. Ik vind het aanbod van zowel Microsoft Office 365 als Google Apps erg sterk, maar nogmaals zelf doen kan nog goedkoper alleen heb je dan wat uitdagingen in bereikbaarheid, uptime, beheer, licenties, backup, failover, et cetera. Dat is was het online aanbod soms zo krachtig maakt.
En bij dat alles geldt: Big Brother maakt een backup, dus als je het echt kwijt bent, kunnen zij het nog wel ergens voor je ophalen ;-0
De reacties maken wel duidelijk dat het artikel ‘de cloud’ teveel als de nieuwe gouden berg neerget. Voor bestaande situaties is het een ander verhaal, maar voor de meeste nieuwe MKB-ondernemers geldt volgens mij dat ze met cloudtoepassingen prima uit de voeten kunnen en het beste uit zijn.
@Henri,
Het is een kunst om er voor te zorgen dat iemand die een opinie schrijft, dat na zijn eerste opinie nog eens wil doen, maar dan inclusief leerpunten. Het zou anders saai worden op dit forum…, maar lees dat zeker niet als snel tevreden…. :-)!
toch nog maar even TCO-ootje:
uit het artikel:
” Zo kost een server al gauw tienduizend euro.” gecombineerd met “lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand”
Samengevat: 1 server is dus net zo “duur” als 112 man die staart naar een lege clouddesktop en dat gedurende 12 maanden.
kortom……. -:(
Op de middelbare school hadden we het regelmatig over techniek. Hoe een subwoofer werkt, een equalizer, lichtorgel, een Sinclair ZX Spectrum enz. In het clubje zat er ook iemand die alles afdeed met : ja simpel, natuurlijk werkt dat. Want er zit gewoon een chip in.
Hij ging later iets doen met talen, dat ging hem vanzelf erg goed af.
Maar je hebt er ook als Frank Lucas die toch voor ICT kozen 😉
Even een andere vraag:
De initiele investering van Rochdale was meer dan 3,500,000.- euro. 15% minder kosten bij een contract van 5 jaar betekent 100,000- euro minder inkomen voor Centric per jaar!
Ben benieuwd wat Centric in haar IT uit de Cloud doet waardoor Rochdale die al 5 jaar in een datacenter van Centric zit, 100,000- per jaar minder aan Centric hoeft te betalen.
@Henri
Ook jij bent niet volledig want e-mail is als protocol commodity maar als service vaak onderdeel van een heleboel bedrijfsprocessen waardoor het als essentieel of kritisch aangemerkt wordt.
Bij een proces gedreven migratie naar de cloud is dat – ondanks integratie met bijvoorbeeld ERP systeem of (financiële) administratie – allemaal oplosbaar maar het gaat wel iets verder (en meer kosten) dan een paar mail-boxen in de cloud zetten zoals de auteur het stelt. Ken TCO van Nico niet maar heel onlogisch klinkt het uiteindelijk niet.
@Maarten
Doe geen moeite voor een TCO want als een ondernemer een lege desktop in de cloud afneemt dan heeft deze te weinig verstand en teveel geld, maar dat zal dan wel het ‘nieuwe werken’ zijn.
En ik zou mijn adem maar niet inhouden want de auteur heeft momenteel nog geen profiel of een reactie gegeven.
@Johan
Handig als je eerst rapport leest en dan conclusies trekt:
http://tinyurl.com/pb97bra
Want er is misschien een enorme regeldruk maar we(t)tenloosheid lijkt me altijd nog een groter gevaar. Verwachtingen van werkgelegenheid en nieuwe bedrijven zou ik met een flinke korrel zout nemen, de wens is hier namelijk de vader van de gedachte en dezelfde voorspellingen gaven ze vlak voordat de Internet-bubbel barstte ook al.
@Ad
Als alles nog een risico is zal een (public) cloud-tenzij beleid voor start-up prima zijn hoewel het gevaar van een ‘service sprawl’ nog weleens op de loer ligt, zeker als er gekozen wordt voor SaaS diensten. En het is handig dat je een exit strategie hebt want eigen resources bieden op termijn meer zekerheden.
Het is namelijk best lullig als je bedrijfsadministratie gegijzeld wordt als de leverancier failliet gaat of onderwerp wordt van ‘strafrechtelijk’ onderzoek.
@Mauwerd
Maar ondertussen dus wel roepen dat IT-medewerkers de angst voor de cloud voeden:-)
Nu ben ik geen cloud expert, maar volgens mij zit er toch een manco in het verhaal.
Stel, ik stop mijn e-mail, office applicaties, boekhouding, salarisadministratie en in-/verkoop systeem in de cloud.
En dan … ik zal nog steeds iets van een device nodig hebben om bij deze services te kunnen. Met 10 werknemers heb ik misschien zelfs wel 10 devices nodig. Sommige dingen gebeuren nog steeds met papier, dus ik zal ook iets van printers en/of scanners nodig hebben.
Maar, met alleen computers ben ik er niet. Deze computers hebben een OS nodig, ik zal iets van een netwerk nodig hebben op kantoor om al deze apparaten met “de cloud” te verbinden, een internet verbinding naar de buitenwereld. Oeps, verhips, in dat geval moet er ook nog een firewall tussen natuurlijk.
Mwah … dus ik heb eigenlijk stiekem toch nog een stukje lokale IT (zowel fysiek al beheer) nodig om te kunnen werken …..
Dus eigenlijk investeer ik dubbel. Minimaal €7.50 per maand voor die lege cloud desktop, en ook nog eens een keer een bedrag voor het device om deze cloud desktop te kunnen gebruiken.
Of … denk ik nu te simpel ???
@ Ewout,
ik had het nog wat cynischer moeten schrijven “excuus daarvoor” ,
in de kop …..ootje….. beter een half ei? dan een lege d(esk)op 😉
Als IT-ers uit eigenbelang zouden tegenhouden dat het MKB overstapt naar de Cloud, welke garantie heeft dit MKB dan dat u niet uit eigenbelang handelt en eveneens te veel in rekening brengt? Het begint al met een waanzinnige “vanaf €7,50 heeft u al een desktop”; dat slaat nergens op. Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken en de vragen die PaVaKe stelt zijn daarom zeer legitiem en zeker niet te simplistisch – een MKB-er die een beetje nadenkt, stelt dezelfde vragen en dan ontstaat er al snel een heel ander beeld.
IT via de Cloud afnemen is voor het MKB simpelweg een van de opties die zij heeft om haar ITSM te beleggen. Vooral de initiële investeringen kunnen op die manier naar beneden. Toch moet ook het MKB rekening houden met een flinke kostenpost per werkplek per jaar die qua hoogte afhankelijk van de (al dan niet verplichte) keuzes die worden gemaakt op het gebied van hardware en (software)diensten.
Uiteindelijk is het vooral de wet van de grote getallen die hier het verschil gaat maken.
Een MKB bedrijf dat zich een IT/SLA manager kan permitteren doet er goed aan eerst de organisatie van haar Informatievoorziening (functioneel en technisch) op orde te brengen – daar bespaar je de eerste kosten mee.