Mkb-ondernemers die hun it overzetten naar de cloud kunnen rekenen op enorme kostenverlagingen. Zij scheppen financiële ruimte voor hun kernactiviteiten, met vele duizenden banen in het vooruitzicht. Toch aarzelen de meeste Mkb-ondernemers. Onwetendheid en argwaan spelen hen parten.
Het hele jaar is guur voor het mkb, zo lezen we in een rapport van Panteia. Natuurlijk zit het economisch tegen, maar mkb-ondernemers maken het zichzelf ook wel erg moeilijk. Er is namelijk een prima nooduitgang voor hen, die zelfs een hoofdingang zou kunnen worden. Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud. Dit leidt tot zulke grote kostenbesparingen dat er veel financiële ruimte ontstaat voor investeringen in kernactiviteiten. Zo kost een server al gauw tienduizend euro. Capaciteitsuitbreidingen vragen elke keer om nieuwe investeringen. Dit kan een stuk minder worden dankzij de cloud. Investeringen kunnen andere doeleinden krijgen.
Niet alleen kostenkiller
De cloud is voor de Mkb-ondernemer niet alleen een kostenkiller, maar ook hulpmiddel voor flexibiliteit. Een lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand, op te schalen en ook weer af te schalen naar wens. Pay per use maakt de ondernemer flexibel. Afhankelijkheid van eigen software en hardware verdwijnt doordat investeringen in licenties en in aanschaf en onderhoud van zware servers overbodig wordt. Niet alleen deze directe kosten worden minder, ook de indirecte kosten worden minder. It in de cloud leidt tot lagere energiekosten.
Verder stoot de cloud de mkb-ondernemer op in de technologische vaart der volkeren. Kleine ondernemers kunnen dankzij cloud computing de modernste technologie in huis halen tegen geringe kosten. Dit blijkt uit onderzoek dat Verdonck Klooster & Associates vorig jaar uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Zelfs de kleinste ondernemers profiteren. Dankzij clouddiensten kunnen zzp’ers zich voor wat betreft zijn kantoorautomatisering goed meten met organisaties van vele tienduizenden medewerkers, zo schreven de onderzoekers.
Ondernemers in de VS grijpen al hun kansen. Uit een steekproef door Tech Pro Research onder bedrijven blijkt dat 67 procent van de respondenten via de cloud hun kosten verlagen om ruimte te maken voor vernieuwing. Vier van de tien onderzochte ondernemers gebruiken de besparingen om te investeren in dienstverlening aan hun klanten.
Belangrijke aanjager
De cloud is dan ook een belangrijke aanjager van economische groei. Ook in het mkb, zo tonen uiteenlopende onderzoeken aan. Zo voorspelt Intertic, een internationale denktank voor innovatie, dat cloud computing de komende vijf jaar tienduizenden nieuwe midden- en klein-bedrijven in Europa kan opleveren. Die zijn goed voor driehonderdduizend tot anderhalf miljoen banen.
Deze vooruitzichten deden de woningcorporatie Rochdale besluiten om van de Adaptive Infrastructure Services (AIS) van Centric over te stappen naar it uit de cloud. Daarmee bespaart de Amsterdamse woningcorporatie de komende vijf jaar 15 procent op kosten voor it-infrastructuur en het beheer ervan.
Ondanks deze beloften zijn mkb-ondernemers nog altijd huiverig voor de cloud. Hardnekkig houden zij it in eigen beheer, zo blijkt uit een recent onderzoek van Exact. 80 procent doet niets met de cloud. Een derde van de mkb-ondernemers is er zelfs negatief over. Men is bang voor verlies van controle over de eigen it. Ondernemers klampen zich dan ook vast aan softwareleveranciers. Er komt echter steeds meer software die uitsluitend cloudbased is, vooral erp-pakketten. Sommige licentieovereenkomsten kunnen straks niet meer worden verlengd omdat de leverancier uitsluitend nog cloudbased pakketten biedt.
Nauwelijks tegenargumenten
Mkb-ondernemers voeren nauwelijks tegenargumenten aan. Dat komt vooral door onwetendheid. Een op de tien weet niet eens wat de cloud is, zo blijkt uit onderzoek. Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb. Die wakkert de sluimerende onrust over de technologische vernieuwingen aan uit eigenbelang.
Voor it’ers in het mkb heeft de cloud inderdaad gevolgen. Volgens Louis Naugès, een Franse cloudgoeroe, zal het mkb van de toekomst helemaal geen it’ers meer in dienst hebben. Bij middelgrote bedrijven zal de werkgelegenheid voor it’ers met 60 tot 80 procent afnemen. Dat is voor de it’ers in kwestie bedreigend, maar voor de ondernemers zou het juist bevrijdend moeten zijn. Lagere personeelskosten zijn voordelig voor elke ondernemer.
Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud. Dit begint bij het wegnemen van vooroordelen. Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs. Te beginnen met de e-mail. Eenvoudig en zonder risico. Vervolgens kan de ondernemer bij elke uitfasering van it overstappen op een cloud solution.
Voor de it-beheerders is een nieuwe rol weggelegd: sla-manager. Hun rol verschuift van technologiebeheer tot toezicht op sla’s, zoals op de maximale uptime en downtime. Er zijn al onderwijsinstellingen die zich voorbereiden op het omscholen van de it-beheerder naar sla-manager. De ondernemer die it in de cloud als een kans ziet, verzekert zich van een gezonde toekomst.
Frank Lucas, commercieel directeur Ifective
@ Frank
zeker heeft Cloud mogelijkheden, maar
“Niet alleen kostenkiller.. ”
Geef eens een concrete TCO als vergelijk, 7,50 euro voor iets wat leeg is zegt niets
zelf versus cloud is investeringsmodel versus exploitatiemodel, bij dat laatste zijn “eenheidsprijzen” altijd virtueel erg laag, omdat de factor tijd er niet bij berekend staat.
“modernste technologie in huis……” het gaat toch om de functionaliteit en dat het werkt en gebruikt wordt…..
“Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud”….. zeker, maakt het concreet in je vervolg! en je scoort hier!!!
Helemaal mee eens Maarten. Ook ik mis de onderbouwing.
Afhankelijk van de benodigde schaalgrootte en tijdlijn kunnen verschuivingen tussen capex en opex er voor ieder bedrijf weer totaal anders uitzien. Dus voor een eerlijk kostenvergelijk van eigen voorzieningen versus cloud oplossingen is het noodzakelijk om de TCO te berekenen over de hele lifecycle, inclusief eventueel benodigde dataintegratie en workflowintegratie tussen on premises applicaties en cloud solutions. Bijkomend probleem is bovendien op welke manier je daarin omgaat met het inschatten en waarderen van bepaalde risico’s (time to fix, intrusion risk, etc). Moeilijk hoor, want allemaal zeer afhankelijk van de volwassenheid van zowel technische inrichting als menselijke competenties die je in eigen huis hebt versus die van de cloudaanbieder(s). Neem daarbij ook nog de gelaagdheid die in een cloud-stack aanwezig is… en welke in veel gevallen ook nog versnipperd is over diverse partijen (Iaas, Paas, Saas) en je komt in een speelveld waarbij je (als je de berekening écht goed wil aanpakken) de SLA’s in de keten moet gaan doorspitten op bottlenecks. Enfin, neemt niet weg dat het voor veel organisaties ontzettend interessant kan uitpakken om een (beheerste!!!) roadmap richting de cloud af te wikkelen. Veelal is het ook een strategich/tactisch vraagstuk, want het gaat niet alleen om wat je zélf met je organisatie wil, maar ook om wat je concurrent doet. Laat dat vraagstuk niet liggen, want het zou zomaar kunnen dat je qua kostenstructuur een concurrentievoordeel verliest door te laat te reageren op de kansen die cloud computing biedt. Mijn advies: pak het vraagstuk nu op (wacht niet nog een jaartje) en borg rationalisering van de besluitvorming… en dat kan voor iedere organisatie net weer even anders uitpakken.
“Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud”
Laat dat nu juist de bottleneck zijn.
Iedere ombouw van een IT-infrastruktuur kost bergen tijd en geld, of “cloudcocomputing” dan nog lonend is blijft de vraag. Te meer omdat je ook bergen tijd nodig hebt de SLA’s door te spitten, te kontroleren in hoeverre je in een vendor-lockin terecht komt.
“Cloud” is niet het antwoord op alle problemen, legacy heeft nog steeds grote voordelen, een serieus vergelijk zal tonen dat een gedegen IT in welke vorm ook altijd zijn prijs heeft, ook met “cloud”.
Ik sta ook niet achter dit soort artikelen.
Je moet ondernemers niet overtuigen van cloud.
Je moet problemen van ondernemers oplossen, en wellicht dat dit met bepaalde diensten gedaan wordt die je af kunt nemen bij bepaalde providers.
Echt profiteren van cloud computing is nog echt een klus die zeker niet alleen maar technisch van aard is. Er zijn hiervoor geen simpele trucjes. Als het overstappen zo goed en simpel was, had iedereen dat allang gedaan. Dit soort artikelen schetsen een verkeerd beeld waarin het gevaar sluipt wat we al enkele generaties terug zien en dat zijn gouden bergen beloven, maar vervolgens was het alleen een goudkleurig hellevuur 🙂
Cloud bestaat niet. Uiteindelijk zijn het specifieke diensten met alleen hun eigen kenmerken. Elke keuze daarin hoeft niet de beste keuze te zijn voor iedereen. En zelfs de juiste keuze kan verkeerd uitpakken als deze niet goed wordt aangevlogen. Cloud kan niet je gebrek aan organisatie talent verhullen. Geen controle buiten de cloud betekent geen controle in de cloud. Sterker nog in de cloud kun je nog epischer falen!
Als het ministerie van EZ iets kan doen om het MKB te helpen is het afschaffen van de grote regeldruk die ze opgelegd worden. Iets waar de grotere bedrijven veel minder last van hebben omdat die ervoor gelobbyd hebben dat ze meer met rust worden gelaten.
Daarom is het stellen dat een MKB’er ‘gelukkig’ van de cloud zou worden ook symptoombestrijding. Zorg dat ze kunnen ondernemen en dan kunnen ze zelf wel beslissen hoe ze hun IT op orde brengen.
Maar nu wordt geprobeerd met alle macht iedereen van het MKB zo gek te krijgen om maar in die cloud te stappen en te geloven op de mooie blauwe ogen van de cloud verkoper die al van een afstand af kan ruiken dat je geen IT kennis hebt. En als straks bijna iedereen over is dan is er geen weg meer terug en kan het grote uitknijpen van de klanten beginnen want overstappen betekend een nog grotere kostenpost. En de overheid die kans ziet om nog meer regelgeving op te leggen omdat iedereen toch in de cloud zit en dan is het ‘simpel’ om hele detailverslagen op te kunnen leveren.
Wat deze mooipraterij betreft zou ik aan raden om op uw intuïtie af te gaan. Want niemand geloofd ook maar een moment dat je vanuit niets enorme kostenbesparingen kan bereiken.
Voorgaande reacties spreken over slechte onderbouwing wat gezien de abjecte vermoedens beschaafd uitgedrukt is:
“Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb.”
Altijd makkelijk om IT weer de schuld te geven terwijl bij mijn weten de angst niet gaat om het verlies van controle over de middelen maar de informatie. Want ondernemers staan liever niet negatief in de krant, besparing van goedkope resources weegt namelijk niet op tegen de kosten van imagoschade. En uitbesteding blijkt vaak helemaal geen kostenkiller maar een uitholling van de service wat je echt niet met contractmanagement (SLA) op gaat lossen, zeker niet als eigen organisatie onvolwassen is. Veel groter probleem bij MKB zijn namelijk de uitdagingen met ‘governance’ – het in lijn brengen van de doelstellingen met de middelen:
“Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs”
En ik me altijd maar afvragen waarom er altijd zoveel puntoplossingen bij MKB zijn, zoveel ‘disconnected’ processen waardoor bestellingen verloren gaan en klanten geïrriteerd raken. De cloud biedt dan wel mogelijkheden maar geen wonderen want als de back-office niet op orde is dan heb je inderdaad een lege desktop aan de balie;-(
‘Alles kan in de cloud, te beginnen met e-mail’ En het is nog goedkoper ook. Nou, mooi niet. Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen op het moment dat Exchange aan vervanging toe was. Wat bleek: E-mail in de cloud was voor ons het 1e jaar al ruim 2 x zo duur dan de implementatie van een nieuwe Exchange server met alles erop en eraan! De 4 jaar daarop groeit die verhouding helemaal scheef, omdat de kosten van de cloud blijven stijgen, terwijl je in eigen beheer alleen met de vaste lasten zit. Daar kunnen zelfs de enkele uren systeembeheer per week voor exchange niet mee terug gewonnen worden. Objectieve, eerlijke rapportages komen per definitie nooit van commerciele directeuren met een bepaald belang. Dus mag computable daar weleens beter op creenen.
@Nico
met dank!, je geeft al meer concrete informatie dan in de opinie vermeld is. Het zou de auteur sieren om ook met wat concretere info te komen.
@henri
wat een heerlijke en “ijzer” sterke one-lineer van je: “Cloud bestaat niet”, geheel mee eens,
het gaat om de functionaliteit en daarmee de toepassingen,
waar het spul staat vergt randvoorwaardelijke invulling, die afhankleijk van de plaats en omgeving zal verschillen. Niet meer niet minder