De wereldwijde omzet van ict-dienstverlener Atos is in het derde kwartaal met 1,8 procent afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet kwam uit op ruim twee miljard euro. De nettowinst komt daarmee over de eerste negen maanden van 2013 op 353 miljoen euro. De lagere omzet kwam mede door de Benelux waar de omzet in het derde kwartaal met 3,6 procent terugliep.
Doordat Atos de regio’s Benelux en de Nordics samen laat rapporteren, kwam de omzet ‘slechts’ 0,8 procent lager uit. De Nordics-regio wist namelijk 20,3 procent meer om te zetten dan in het derde kwartaal van 2012. De groepsomzet kwam daarmee uit op 266 miljoen euro, twee miljoen euro minder dan dezelfde periode vorig jaar. Vooral een contract met PostNord droeg hieraan bij, net als meer afname door Philips. Ook Managed Services deed het goed met 3,7 procent meer omzet. De cyclische activiteiten liepen met 7,6 procent terug.
Benelux en de Nordics is voor Atos de derde regio wereldwijd gezien. De groep is verantwoordelijk voor 13 procent van de totale omzet. Ondanks misschien tegenvallende cijfers in de Benelux gloort er volgens Atos wel licht aan de horizon. De Noord-Europese tak van de dienstverlener wist namelijk de afgelopen tijd meer commerciële activiteiten te ontwikkelen en zag hier dat de pijplijn zich meer vulde. De totale pijplijn van Atos wereldwijd groeide van vijf miljard euro naar 5,4 miljard euro.
@Sander
“Met name: geef jij aan. Heb je het hele persbericht gelezen?
Duits -4%
FR -9.1%
Iberia -5.2%
Hoezo dan “Met name”??
Ruim 17% netto winst, dus na aftrek van alle kosten en reserveringen. In mijn optiek staat dit synoniem voor “17% teveel betaald”. Natuurlijk gloort er dan licht aan de horizon: als je in deze tijden 17% winst kunt draaien dan kan het alleen maar beter worden als de crisis voorbij trekt, maar dan dient de volgende zich evenzoveel sneller weer aan ben ik bang.
@hk. Waar zie jij 17 % winst staan?
@Jan,
353 miljoen netto winst op 2 miljard omzet komt overeen met 17%.
@hk, “teveel betaald” is een rare redenering (hoeveel winst mag een bedrijf maken? En als het verlies maakt, hebben de klanten dan te weinig betaald?).
Maar als je denkt dat je het zelf beter kunt doen voor 83% van de prijs van Atos, wat houdt je dan tegen om het zelf te doen?
@Eddy Walthaus
Dat zouden ze willen die 17%… De 2 miljard omzet is over 1 kwartaal, de 353 miljoen winst is over 3 kwartalen, dus komt de winst uit op slechts een paar procentjes. En ik zie het niet snel beter worden met de omzet en winst, de klanttevredenheid is op dit moment erg laag bij Atos.
Dan nog even de juiste cijfers, 353 miljoen nettowinst in de eerste 9 maanden, 2 miljard omzet in het 3e kwartaal. Dat laatste staat mogelijk niet duidelijk genoeg in de eerste zinnen, maar het staat er wel. En dan komt de nettowinst eerder ergens tussen de 5% en 6%, veel reëler. Kwestie van lezen!
@Eddy, @hk de omzet is voor het derde kwartaal bijna 2 miljard. De winst is de winst in de eerste 9 maanden!! Die kan je niet op elkaar delen!
De winst ligt ca op 6.5%.
@Eddy, @HK,
het is ook zo dat de bedrijven incl Atos, operating margin (OM) rapporteren. Dit is de winst voor bijzonder lasten en belasting.
Verder helemaal eens met Eddy.
@Eddy. Waarom is dat een rare redenering? Dat winst maken als normaal wordt beschouwd wil nog niet zeggen dat dit goed is. Kennelijk is men bereid om een dienstverlener (want het gaat natuurlijk niet specifiek om ATOS) 17% meer te betalen dan er aan arbeid, middelen en kennis is geleverd. Ik laat aan eenieder over of dat redelijk is.
Ik stel je alleen deze vraag: zou jij een dienst afnemen als je wist dat maar liefst 17% van wat je gaat betalen winst is voor de leverancier van de dienst? Je vraag is dus terecht: wat vind jij redelijk?
@All. Excuses, ik zie het nu ook. Slecht gelezen. Tja, op zich doet het niet zoveel af aan de vraag, omdat die wat mij betreft niet specifiek over ATOS gaat, maar oké, 6,5% komt wel dichter bij wat ik zelf redelijk vind. Maar ik gun ieder zijn eigen ‘regels’ in deze.