Gemeente Zaanstad heeft ter verbetering van de interne informatievoorziening gekozen voor een bedrijfsbrede uitrol van het business discovery-platform QlikView. Als gevolg van bezuinigingsdoelstellingen moest de gemeente zijn processen en dienstverlening efficiënter en commerciëler inrichten. QlikView-partner Victa ontwikkelde en implementeerde drie dashboards die zorgen voor een dynamische en real-time rapporteeromgeving voor de gemeente. De Noord-Hollandse gemeente bespaart hiermee op overhead en personeelskosten.
Victa ontwikkelde op basis van het QlikView Business Discovery Platform drie dashboards voor finance, personeel en organisatie (P&O) en dienstverlening. Hiermee ziet de gemeente Zaanstad dagelijks wat de budgetruimte per afdeling is, zijn het ziekteverzuim en het personeelsbestand continu inzichtelijk en is er real-time inzicht in processen en workflow, waardoor fouten in het bestelproces via de balie, post of telefoon direct kunnen worden bijgestuurd. Al binnen negen maanden werd het eerste dashboard door 80 procent van de honderdtwintig gemeentelijke leidinggevenden gebruikt. In het kader van de transparante overheid wil de gemeente Zaanstad het dienstverleningsdashboard in de toekomst niet alleen intern, maar ook als informatiepunt voor de burger inzetten.
‘Het rapportageproces met betrekking tot budgetten, personeel en dienstverlening moest echt goedkoper en sneller worden om aan onze bezuinigingsdoelstellingen te voldoen’, zegt Mark Smit, teammanager proces- en informatiemanagement bij de gemeente Zaanstad. ‘De informatie zelf moest ook actueler en minder foutgevoelig zijn. Een pittige uitdaging, waarbij we niet in de valkuil van een miljoenen kostend it-project wilden stappen. Voor ons als gemeente vormen de door Victa ontwikkelde QlikView-dashboards een eenvoudige, doeltreffende en professionele business intelligence-oplossing, waarmee we onze interne informatievoorziening enorm hebben verbeterd. We zijn uiteraard nooit klaar met het verbeteren van onze dienstverlening, maar waar we voorheen bijvoorbeeld niet konden verklaren waarom het callcenter minder presteerde, zien we nu precies waar het beter kan.’